STORIESΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

33 χρόνια από τη συντριβή του C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας που συγκλόνισε το πανελλήνιο στο όρος Όθρυς

Advertisement

Σαν σήμερα, στις 5 Φεβρουαρίου του 1991, συνετρίβη το αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας στο όρος Όθρυς, βυθίζοντας στο πένθος δεκάδες οικογένειες.

Η συντριβή C-130 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έγραψε μια «μαύρη σελίδα» στην ιστορία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Τα σενάρια που ακούστηκαν για τα αίτια της συντριβής πολλά, αν αναλογιστεί κανείς ότι το πόρισμα για το δυστύχημα δεν δόθηκε στη δημοσιότητα ποτέ!

Το χρονικό και τα κρίσιμα 20 λεπτά
Την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 1991, το C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό την Κρήτη, και ενδιάμεσο σταθμό τη Νέα Αγχίαλο όπου θα έκανε στάση για να παραλάβει κι άλλα άτομα.

Advertisement

Στο C-130 επέβαιναν 19 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί και 44 στρατεύσιμοι της Πολεμικής Αεροπορίας.

Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση το στίγμα του αεροσκάφους χάνεται από το ραντάρ. Συναγερμός…

Την περίοδο εκείνη, βρισκόταν σε εξέλιξη ο πόλεμος στον Περσικό Κόλπο και οι Αμερικανοί σφυροκοπούσαν ιρακινούς στόχους. Η φύλαξη στη βάση της Σούδας είχε ενταθεί.

Το C-130 είχε απογειωθεί στο πλαίσιο διατεταγμένης αποστολής, σχετικής με την εμπλοκή της Ελλάδας στα πολεμικά γεγονότα.

Advertisement

Το C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε στις 12:35. Στις 12:51 πραγματοποιήθηκε η τελευταία επικοινωνία του αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου, που εκείνη τη στιγμή πετούσε σε ύψος στα 8.000 πόδια.

Στη συνέχεια χάθηκε το σήμα του από το ραντάρ.

Advertisement

 

Αμέσως σήμανε συναγερμός και στήθηκε μία τεράστια επιχείρηση εντοπισμού του αεροσκάφους χωρίς άμεσα αποτελέσματα.

Επί τέσσερις μέρες περίπου γίνονταν έρευνες τόσο από ξηράς, όσο και από αέρα, όμως κανένα ίχνος του αεροσκάφους.

Advertisement

Στις προσπάθειες συμμετείχαν οκτώ αεροσκάφη F-16, δύο C-130, δύο Canadair CL-215, δύο ελικόπτερα Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας.

Παράλληλα, μεγάλες δυνάμεις καταδρομών και πεζοναυτών «χτένιζαν» την περιοχή πάνω από τη νοητή γραμμή της πορείας που θα έπρεπε να είχε ακολουθήσει το μοιραίο C-130.

Στις 8 Φεβρουαρίου εντοπίζονται τα συντρίμμια του από τον πιλότο ενός στρατιωτικού ελικοπτέρου στο όρος Όθρυς, στην κορυφή Τσατάλι, σε υψόμετρο 1.520μ., ενώ κανείς από τους 63 επιβαίνοντες δεν επέζησε.

Το C-130 βρέθηκε, περίπου 60 χιλιόμετρα μακριά από το σημείο που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται και σε λάθος γωνία 63 μοιρών!

Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα που κατατέθηκαν στα στρατιωτικά δικαστήρια που ακολούθησαν, η τελευταία επαφή του με τον πύργο ελέγχου της 111 ΠΜ ήταν στις 12:55 το μεσημέρι κι ενώ είχε αρχίσει η διαδικασία προσγείωσης διά οργάνων, λόγω χαμηλής νέφωσης και κακοκαιρίας που επικρατούσε στην περιοχή. Μετά εξαφανίστηκε.

Τα σενάρια για τα αίτια της τραγωδίας

Οι θεωρίες για τα αίτια της τραγωδίας πολλά: Από μυστικές υπηρεσίες, εμπλοκή άλλων αεροσκαφών μέχρι και μεταφορά εκρηκτικών που εξερράγησαν στον αέρα.

Μία εκδοχή υποστήριζε ότι οι αρχές γνώριζαν από την πρώτη στιγμή πού βρίσκονταν τα συντρίμμια του αεροσκάφους, αλλά θέλησαν να προστατεύσουν κάποιο «μυστικό» και καθυστέρησαν να φτάσουν στο σημείο της τραγωδίας.

Ειπώθηκε ακόμα ότι υπήρχαν επιζώντες, οι οποίοι περίμεναν βοήθεια, που όμως δεν έφτασε εγκαίρως. Άλλο σενάριο έλεγε ότι στην περιοχή πετούσε κι άλλο αεροσκάφος, το οποίο αποσυντόνισε τα όργανα του C130 και το οδήγησε σε πτώση.

Μια ακόμα εκδοχή υποστήριζε ότι το αεροσκάφος μετέφερε εκρηκτικά, τα οποία εξερράγησαν στον αέρα και ο πιλότος προχώρησε σε αναγκαστική προσγείωση.

Κανένα από αυτά δεν επιβεβαιώθηκε, ούτε όμως δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα το επίσημο πόρισμα του δυστυχήματος με την αιτιολόγηση ότι πρόκειται για «στρατιωτικό απόρρητο».

Αλλά δηλώθηκε με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν κρύβεται κανένα μυστήριο πίσω από την τραγωδία.

Η δίκη ξεκίνησε στις 4 Νοεμβρίου 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών με μοναδικό κατηγορούμενο τον υπεύθυνο του πύργου ελέγχου της Νέας Αγχιάλου, επισμηναγό Στέφανο Τίγκα.

Ο Τίγκας κατηγορήθηκε για παράβαση στρατιωτικού καθήκοντος εν καιρώ μερικής επιστράτευσης, για ανθρωποκτονία κατά συρροήν και εξ αμελείας και για καταστροφή αεροπλάνου.

Πρωτόδικα το Αεροδικείο Αθηνών του επέβαλε φυλάκιση δύο ετών με τριετή αναστολή. Τον Ιανουάριο του 1996 το Διαρκές Αναθεωρητικό Αεροδικείο, ομόφωνα, τον κήρυξε αθώο.

Λίγο καιρό αργότερα, ο Στέφανος Τίγκας, πέθανε στα 52 του χρόνια και όπως είπαν οι συγγενείς του «έφυγε» από την στενοχώρια του.


Καλλιόπη Χαραλαμποπούλου

Η Καλλιόπη Χαραλαμποπουλου είναι δημοσιογράφος, απόφοιτη του τμήματος Μ.Μ.Ε του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται από το 2004 σε νευραλγικες θέσεις που αφορούν στην επικοινωνία και τη Δημοσιογραφια. Εξειδικευεται σε πολιτικά και κοινωνικοοικονομικα θέματα καθώς και στην επικαιρότητα. Από το 2023 είναι η αρχισυντακτρια του europost.gr και γράφει καθημερινά για θέματα που αφορούν στην επικαιρότητα και συντονίζει μια ομάδα έμπειρων δημοσιογραφων
Advertisement

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα


Advertisement

Back to top button