Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, κάνοντας ξεχωριστή δικογραφία από την κύρια του εφέτη ανακριτή στη Λάρισα, ακύρωσε το πόρισμα της ΝΔ για τη σφαγή των Τεμπών.
Σύμφωνα με το πολυσέλιδο κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, αυτό αποτελεί κόλαφο για το πόρισμα της ΝΔ στην Εξεταστική Επιτροπή. Το κατηγορητήριο καταλογίζει ευθύνες σε 14 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ για τη μη εφαρμογή της Σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν τη Σύμβαση 717 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο της, το οποίο συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων. Το κατηγορητήριο επισημαίνει ότι, αν είχε ολοκληρωθεί η Σύμβαση 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία, οι τραγωδίες στο Άδενδρο και τα Τέμπη θα είχαν αποφευχθεί.
Οι 14 κατηγορούμενοι πρώην στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ κλήθηκαν να απολογηθούν για κακουργηματική απάτη, ψευδή βεβαίωση και ηθική αυτουργία σχετικά με τις επιχορηγήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη Σύμβαση 717. Η Σύμβαση αφορούσε την κατασκευή σταθμών και τριών κέντρων τηλεδιοίκησης από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη και τον Προμαχώνα. Η τηλεδιοίκηση κρίνεται κρίσιμη, καθώς χωρίς αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει το σύστημα ελέγχου ETCS, το οποίο φρενάρει αυτόματα τα τρένα.
Το κατηγορητήριο αναφέρει επίσης ότι οι εταιρείες Άκτορ και ALSTOM διαχώρισαν αυθαίρετα το έργο σε βόρειο και νότιο τμήμα, με αποτέλεσμα κάθε μέρος να λειτουργεί με διαφορετικό λογισμικό και τερματικά. Η ΕΡΓΟΣΕ δεν πίεσε την Άκτορ να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, ενώ η ALSTOM δεν πιστοποίησε τις μελέτες της Άκτορ, θεωρώντας την ως ανταγωνιστή.
Η δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, όπως παρουσιάζεται από την εφημερίδα «Τα Νέα», είναι σαφής ως προς το γεγονός ότι οι κατηγορούμενοι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν τη Σύμβαση 717/2014 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτής. Επίσης, επισημαίνεται ότι αυτό το γεγονός συνδέεται άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, και ότι η τραγωδία στα Τέμπη θα είχε αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί η Σύμβαση 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία.
Τα 14 πρώην στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ καλούνται να απολογηθούν ενώπιον της Ευρωπαίας ανακρίτριας σχετικά με τη μη υλοποίηση της Σύμβασης 717. Κατηγορούνται για κακουργηματική απάτη, ψευδή βεβαίωση και ηθική αυτουργία, σχετικά με τις επιχορηγήσεις σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η δικογραφία αναφέρει επίσης τη σύγκρουση συμφερόντων και ατομικών επικοινωνιακών στόχων, καθώς και την ανεπαρκή εφαρμογή της Σύμβασης 717 μεταξύ των εταιρειών που ενεπλάκησαν στο έργο.
Το κατηγορητήριο επισημαίνει ότι οι εμπλεκόμενοι διαχώρισαν το έργο αυθαίρετα σε δύο τμήματα, βόρειο και νότιο, με διαφορετικό λογισμικό και τερματικά. Καταγγέλλεται ότι οι δύο εταιρείες δεν συνεργάστηκαν επαρκώς και ότι η ΕΡΓΟΣΕ δεν πίεσε τον ανάδοχο να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του.
Επιπλέον, αναφέρεται ότι υπο-τμήματα του έργου ανατέθηκαν σε μικρότερες εταιρείες και εργολάβους χωρίς εμπειρία σε έργα σιδηροδρόμου, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα.
Η δικογραφία αναδεικνύει επίσης την εμπλοκή της εταιρείας KOMEL και την ανεπαρκή πίεση στον ανάδοχο για την πλήρη εκτέλεση των συμβατικών του υποχρεώσεων. Επισημαίνεται η ανάγκη για τηλεδιοίκηση και το σύστημα ETCS για την ασφάλεια της κυκλοφορίας των τρένων.
Η περαιτέρω εξέλιξη του έργου από το 2018 μέχρι τον Μάιο του 2021 αναδεικνύει περισσότερα θέματα και καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τη δικογραφία, μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου το 2018 για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης, το έργο ξεμπλόκαρε, αλλά αντιμετώπισε νέα προβλήματα.
Τον Ιούνιο του 2019, το Υπουργείο Οικονομικών επέβαλε πρόστιμο 2,4 εκατ. ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ για κενά στην αρχική σύμβαση του 2014, τα οποία προκάλεσαν διαφωνίες μεταξύ των εταιρειών και απαιτήθηκαν επιπλέον χρηματικά ποσά.
Η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, η οποία έγινε το Μάιο του 2021, πήρε επιπλέον δύο χρόνια από τη θετική Γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου το 2018. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, μέρος του λογισμικού και των τερματικών θεωρήθηκαν απαρχαιωμένα και έπρεπε να αντικατασταθούν.
Το κατηγορητήριο επισημαίνει ότι αυτή η καθυστέρηση δείχνει έλλειψη πραγματικής πρόθεσης από τους υπαλλήλους της ΕΡΓΟΣΕ να εκτελέσουν το έργο σύμφωνα με τη Σύμβαση 717, καθώς αναμένονταν περισσότεροι από τρεις χρόνοι για να επιτευχθεί η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης μετά τη θετική Γνωμοδότηση.
Οι αναφορές στο κατηγορητήριο υποδηλώνουν ότι η υλοποίηση του έργου ήταν εμπλεκόμενη με διάφορες προβληματικές πρακτικές και καθυστερήσεις, που μπορεί να οδήγησαν στα προβλήματα ασφάλειας και στα κατηγορητήρια που αναφέρθηκαν προηγουμένως.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα