TOP ΝΕΑΑΡΘΡΑ ΓΝΩΜΗΣ

Η ακρίβεια τσακίζει την συντριπτική πλειοψηφία του Ελληνικού λαού – Οι Έλληνες καταναλωτές οι πιο απαισιόδοξοι σε όλη την Ευρώπη – Σοκάρουν τα στοιχεία της έρευνας του ΙΟΒΕ

Advertisement

Από τις αρχές της χρονιάς δημοσιεύονται έρευνες που δείχνουν ότι παρά την σχετική υποχώρηση του πληθωρισμού τα ελληνικά νοικοκυριά διακατέχονται από ισχυρή απαισιοδοξία λόγω της εγκατεστημένης ακρίβειας και των χαμηλών μισθών. Συγκεκριμένα, στην ετήσια έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών φάνηκε ότι το πρόβλημα της οικονομικής ασφυξίας παραμένει μείζον για την ελληνική κοινωνία, ενώ στην ετήσια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά στα σουπερμάρκετ εννέα στους δέκα καταναλωτές ανέφεραν ότι δυσκολεύονται και περιορίζουν όσο μπορούν τις αγορές.

Και οι δύο αυτές έρευνες είχαν γίνει τον Γενάρη, όμως στους δύο μήνες που ακολούθησαν η κατάσταση των νοικοκυριών μάλλον επιδεινώθηκε παρά βελτιώθηκε, όπως δείχνει η περαιτέρω πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα που καταγράφηκε στην Ερευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ τον μήνα Μάρτιο και ανέδειξε τους Ελληνες καταναλωτές ως τους πιο απαισιόδοξους στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Το ενδιαφέρον μάλιστα είναι ότι η επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης δεν συνάδει με τη μικρή βελτίωση του δείκτη οικονομικού κλίματος που καταγράφηκε από το ΙΟΒΕ τον ίδιο μήνα, με άνοδο στις 107,7 μονάδες από 106,9 μονάδες τον Φεβρουάριο. Η εκ πρώτης όψεως αντιφατική αυτή κατάσταση εξηγείται βέβαια αν ληφθεί υπόψη ότι η βελτίωση του οικονομικού κλίματος προήλθε αποκλειστικά από τις κατασκευές και τη βιομηχανία, ενώ αντίθετα οι υπηρεσίες και το λιανικό εμπόριο ακολούθησαν την καταναλωτική εμπιστοσύνη και συνέχισαν και τον Μάρτιο να υποχωρούν.

Αρνητικές εκτιμήσεις

«Οι αισιόδοξες προβλέψεις για την παραγωγή στη βιομηχανία και οι λιγότερο απαισιόδοξες προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών στις ιδιωτικές κατασκευές τροφοδότησαν θετικά το οικονομικό κλίμα» αναφέρει η έρευνα του ΙΟΒΕ. «Ωστόσο, φάνηκε να ενισχύονται οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους και την οικονομία της χώρας, με αντίστοιχη δυσμενή επίδραση σε λιανικό εμπόριο και υπηρεσίες» συνεχίζει.

Advertisement

Γιατί όμως η βελτίωση του οικονομικού κλίματος δεν οδηγεί σε άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης; «Τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά δεδομένα της οικονομίας παραμένουν σταθερά, ενώ η μείωση της ανεργίας δημιουργεί εισοδήματα σε περισσότερα νοικοκυριά. Το ίδιο συμβαίνει όμως και με τον πληθωρισμό, που εμμένει σε επίπεδα άνω του 2%» αναφέρει η έρευνα του ΙΟΒΕ, παραπέμποντας στην εγκατεστημένη ακρίβεια που, έχοντας διαβρώσει τα εισοδήματα των νοικοκυριών, συνεχίζει να τροφοδοτεί την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης – βυθίζοντάς τη σε τόσο αρνητικό έδαφος που σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ δεν απαντάται.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την καταναλωτική εμπιστοσύνη, το ΙΟΒΕ επισημαίνει:

Πρώτον, ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βρέθηκε τον Μάρτιο χαμηλότερα, στις -43,7 μονάδες έναντι -41,9 μονάδων τον Φεβρουάριο, μέτρηση η οποία για έναν ακόμη μήνα εμφάνισε τους Ελληνες καταναλωτές ως τους πιο απαισιόδοξους στην ΕΕ, μάλιστα με διαφορά από τους επόμενους που είναι οι Εσθονοί (-35,2) και οι Σλοβένοι (-27,6) και πολύ κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ που διαμορφώνεται στις -13,9 μονάδες και της ευρωζώνης που βρίσκεται στις -14,5 μονάδες. Οι Ελληνες καταναλωτές τα βλέπουν «μαύρα» σε ό,τι αφορά και τη γενικότερη οικονομική κατάσταση στη χώρα και τα προσωπικά τους οικονομικά.

Δεύτερον, ότι επιδεινώθηκαν περαιτέρω οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους το τελευταίο δωδεκάμηνο. Συγκεκριμένα, το 60% είπε ότι τον τελευταίο χρόνο η οικονομική του κατάσταση επιδεινώθηκε ελαφρά ή αισθητά και μόνο το 3% ότι είχε μικρή βελτίωση.

Τρίτον, ότι επιδεινώθηκαν περαιτέρω οι προσδοκίες των νοικοκυριών για το μέλλον τους, καθώς το 55% δήλωσε ότι αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης μέσα στους επόμενους 12 μήνες, ενώ μόλις το 6% προέβλεψε μικρή βελτίωση.

Advertisement

Τέταρτον, ότι τα νοικοκυριά συνεχίζουν να βλέπουν «γκρίζες» τις προοπτικές σε ό,τι αφορά την οικονομική κατάσταση της χώρας, καθώς το 62% των καταναλωτών δήλωσε ότι αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο έναντι του 21% που αναμένει σταθερότητα.

Advertisement

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα


Advertisement

Back to top button