EΛΛΑΔΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Έρχονται Διόδια Κίνησης στην Αθήνα; Μια Νέα Εποχή με Περιορισμούς στην Ελεύθερη Μετακίνηση-  Σχεδιάζουν «χαράτσι» και στο κέντρο της πόλης

Η Αθήνα βρίσκεται στο κατώφλι μιας ριζικής αλλαγής στη διαχείριση της κυκλοφορίας. Μια νέα πραγματικότητα διαμορφώνεται, όπου η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης δεν θα είναι πλέον αυτονόητη, αλλά… με το αζημίωτο.Το μήνυμα των ειδικών και των αρχών είναι σαφές: «Πλήρωσε για να περάσεις – αλλιώς μείνε εκτός»

Έρχονται Διόδια Κίνησης στην Αθήνα; Μια Νέα Εποχή με Περιορισμούς στην Ελεύθερη Μετακίνηση-  Σχεδιάζουν «χαράτσι» και στο κέντρο της πόλης

.Ασφυξία στην Πόλη: Κυκλοφοριακό και Ρύπανση σε Οριακό Σημείο

Η καθημερινότητα στους δρόμους της Αθήνας έχει μετατραπεί σε δοκιμασία υπομονής. Κεντρικές αρτηρίες, όπως η Λεωφόρος Κηφισίας, η Συγγρού και η Αλεξάνδρας, μετατρέπονται σε στάσιμους ποταμούς μετάλλου. Η ατμοσφαιρική ρύπανση χτυπά «κόκκινο» και η κυκλοφοριακή συμφόρηση απειλεί τη λειτουργικότητα της πόλης. Οι ειδικοί κάνουν λόγο για μια επικείμενη κατάρρευση, εάν δεν ληφθούν άμεσα και δραστικά μέτρα.

Διόδια Κίνησης: Απόφαση Αναγκαία ή Αντιλαϊκή;

Η λύση που προκρίνεται είναι η επιβολή τελών διέλευσης – τα λεγόμενα «διόδια κίνησης» – στις πιο επιβαρυμένες οδικές ζώνες της πρωτεύουσας. Η εφαρμογή τους προτείνεται κατά τις ώρες αιχμής (07:00–10:00 και 16:00–19:00), με κόστος που εκτιμάται μεταξύ 2 και 5 ευρώ ανά διέλευση. Η τεχνολογία αναλαμβάνει την επιτήρηση: κάμερες καταγραφής πινακίδων θα εντοπίζουν παραβάτες, οι οποίοι θα αντιμετωπίζουν κυρώσεις.

Η πιλοτική εφαρμογή σχεδιάζεται για το 2026, ξεκινώντας από την Κηφισίας και την Κατεχάκη, με τη σχετική νομοθεσία να βρίσκεται ήδη υπό επεξεργασία.


Πρότυπα του Εξωτερικού και Εξαιρέσεις

Η πρόταση δεν είναι καινοφανής. Παρόμοια μέτρα εφαρμόζονται ήδη στο Λονδίνο με τη “Congestion Charge” και στη Σιγκαπούρη με το σύστημα ERP. Εκεί, η εμπειρία έχει δείξει πως η μείωση της κυκλοφορίας είναι εφικτή, αλλά συνοδεύεται από κοινωνικές εντάσεις. Στην Αθήνα, εξαιρέσεις προβλέπονται για ηλεκτρικά οχήματα, άτομα με αναπηρία και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Για όλους τους υπόλοιπους, η είσοδος στο κέντρο θα απαιτεί αντίτιμο.

Ο «Πράσινος Δακτύλιος»: Αντίο στα Παλιά Ι.Χ.

Ο παραδοσιακός Δακτύλιος με βάση το σύστημα μονών-ζυγών φαίνεται πως οδεύει προς κατάργηση. Αντικαθίσταται από έναν πιο αυστηρό «Πράσινο Δακτύλιο», που θα επιτρέπει την πρόσβαση μόνο σε οχήματα χαμηλών ρύπων ή σε οδηγούς που καταβάλλουν τέλη. Τα παλιά, ρυπογόνα οχήματα αναμένεται να αποκλειστούν, μετατρέποντας την είσοδο στην καρδιά της πόλης σε προνόμιο για λίγους.

Έρχονται Διόδια Κίνησης στην Αθήνα; Μια Νέα Εποχή με Περιορισμούς στην Ελεύθερη Μετακίνηση-  Σχεδιάζουν «χαράτσι» και στο κέντρο της πόλης

Δημόσιες Συγκοινωνίες: Υποσχέσεις Χωρίς Χρονοδιάγραμμα;

Η κρατική απάντηση στις επικρίσεις για κοινωνικό αποκλεισμό είναι η αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών. Ανακοινώσεις κάνουν λόγο για συχνότερα δρομολόγια στο μετρό (ανά 3 λεπτά), για τη Γραμμή 4 (Γαλάτσι–Γουδή) και για αύξηση της μεταφορικής ικανότητας έως και 20.000 επιβάτες ανά ώρα. Ωστόσο, με τα έργα να βρίσκονται ακόμα στα σχέδια και η καθημερινότητα να πιέζει, πολλοί πολίτες εκφράζουν σκεπτικισμό: θα είναι έτοιμο το δίκτυο, όταν επιβληθούν οι νέοι περιορισμοί;

Υποδομές: Ανάπτυξη ή Ατέρμονη Αναμονή;

Παράλληλα, μεγάλα έργα – όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο κόμβος Σκαραμαγκά και η αναβάθμιση της Βουλιαγμένης – προβάλλονται ως αντίδοτο στην κυκλοφοριακή συμφόρηση. Όμως, η χρόνια καθυστέρηση, η γραφειοκρατία και η αναξιοπιστία της διοίκησης γεννούν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα των εξαγγελιών.

Η Αθήνα Μπροστά σε μια Σημαντική Απόφαση

Το διακύβευμα είναι τεράστιο: θα καταφέρει η πόλη να «ανασάνει» με τέτοια μέτρα ή θα διχάσει περαιτέρω τους πολίτες; Η ελεύθερη μετακίνηση κινδυνεύει να μετατραπεί σε πολυτέλεια για λίγους, με τη μετατροπή της Αθήνας σε μια «ζώνη πρόσβασης με αντίτιμο». Αντί για κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, μήπως δημιουργείται μια νέα μορφή αστικού αποκλεισμού;

Η Αθήνα καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη για βιώσιμη κινητικότητα και στην κοινωνική δικαιοσύνη. Το πώς θα εφαρμοστούν αυτά τα μέτρα – και για ποιους – θα καθορίσει αν πρόκειται για πρόοδο ή για έναν εφιάλτη σε εξέλιξη.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button