EΛΛΑΔΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Γραμμή 4: Εγκαταλείπει τα σχέδια για το Πάρκο Ριζάρη η Ελληνικό Μετρό – Δέχεται τη συμβιβαστική πρόταση του Νίκου Πατέρα

Στο 60% της διαδρομής ο πρώτος μετροπόντικας – Ποια λύση φαίνεται να υιοθετείται για τη διατήρηση του Πάρκου Ριζάρη

Σε τροχιά αναδίπλωσης φαίνεται να εισέρχεται η Ελληνικό Μετρό αναφορικά με τον επίμαχο σταθμό «Ευαγγελισμός» της νέας Γραμμής 4, καθώς –σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες– εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο αποδοχής της πρότασης του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα για μετατόπιση του εργοταξίου, με στόχο τη διάσωση του Πάρκου Ριζάρη.

Γραμμή 4: Εγκαταλείπει τα σχέδια για το Πάρκο Ριζάρη η Ελληνικό Μετρό – Δέχεται τη συμβιβαστική πρόταση του Νίκου Πατέρα

Η κίνηση αυτή έρχεται σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά τη μερική αποδοχή της προσφυγής του κ. Πατέρα από το Συμβούλιο της Επικρατείας (απόφαση Δεκεμβρίου 2023), χωρίς ωστόσο να έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα για την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης. Η απαιτούμενη επικαιροποίηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), αν και απαραίτητη για τη συνέχιση του έργου με σεβασμό στο περιβάλλον, παραμένει μέχρι σήμερα αδρανής στα γραφεία της εταιρείας, χωρίς να έχει διαβιβαστεί στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Οι εργασίες συνεχίζονται, αλλά ο χρόνος πιέζει

Παρά τις καθυστερήσεις και τις ενστάσεις, οι εργασίες διάνοιξης της σήραγγας από τα δύο εργοτάξια –Κατεχάκη και Βεΐκου– συνεχίζονται κανονικά. Οι καθυστερήσεις σε Ριζάρη και Εξάρχεια, καθώς και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΡΕΤΒΟ με τις πρόδρομες εργασίες, δεν φαίνεται να έχουν βγάλει το έργο εκτός χρονοδιαγράμματος. Ωστόσο, ο κίνδυνος νέων εμπλοκών παραμένει, αν δεν υπάρξει άμεσα συμβιβαστική λύση.

Η πρόταση Πατέρα και η “εναλλακτική λύση ανάγκης”

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων επανέρχεται με ένταση η εναλλακτική πρόταση του Νίκου Πατέρα: η μετατόπιση του εργοταξίου κατά περίπου 70 μέτρα, ώστε να εγκατασταθεί πλησίον της Εθνικής Πινακοθήκης και εκτός των ορίων του πάρκου. Η πρόταση αυτή φαίνεται να προκρίνεται πλέον ως η μόνη ρεαλιστική και άμεσα εφαρμόσιμη λύση για την αποφυγή περαιτέρω δικαστικών και κοινωνικών εμπλοκών.

Ο εφοπλιστής έχει ταχθεί εδώ και χρόνια υπέρ της προστασίας του Πάρκου Ριζάρη, στο οποίο έχει χρηματοδοτήσει εξωραϊστικά έργα ήδη από το 2011. Η προσφυγή του στο ΣτΕ, το καλοκαίρι του 2022, βασίστηκε όχι μόνο στην περιβαλλοντική αξία του πάρκου ως πνεύμονα πρασίνου για το κέντρο της Αθήνας, αλλά και στο έλλειμμα ενημέρωσης και συμμετοχής των πολιτών στη δημόσια διαβούλευση του 2017.

Γραμμή 4: Εγκαταλείπει τα σχέδια για το Πάρκο Ριζάρη η Ελληνικό Μετρό – Δέχεται τη συμβιβαστική πρόταση του Νίκου Πατέρα


Ισχυρές πολιτικές συμμαχίες

Ο Νίκος Πατέρας είχε εξασφαλίσει τη στήριξη τόσο του τότε όσο και του νυν Δημάρχου Αθηναίων – Κώστα Μπακογιάννη και Χάρη Δούκα αντίστοιχα – ενώ δημόσια στήριξη είχε δεχθεί και από τον νυν Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια.

Οι δύο μετροπόντικες σε παράλληλη πορεία – Το χρονοδιάγραμμα

Ενώ η διοίκηση της Ελληνικό Μετρό πασχίζει να λύσει τον “γόρδιο δεσμό” του Ριζάρη, οι δύο ΤΒΜ –γνωστοί και ως μετροπόντικες– συνεχίζουν τη διάνοιξη των σηράγγων από τα άκρα της Γραμμής 4.

Η ΑΘΗΝΑ, ο μετροπόντικας που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, έχει διανύσει ήδη το 60% της προβλεπόμενης διαδρομής. Έχει ήδη περάσει επιτυχώς τους σταθμούς «Γουδή», «Ζωγράφου» και «Ιλίσια», καλύπτοντας συνολική σήραγγα άνω των 3 χιλιομέτρων. Το επόμενο σκέλος της πορείας περιλαμβάνει τους σταθμούς «Πανεπιστημιούπολη» και «Καισαριανή», με στόχο την τελική συνάντηση στο φρέαρ του Ευαγγελισμού στα τέλη του 2025.

Ο δεύτερος μετροπόντικας, η ΝΙΚΗ, ξεκίνησε από το εργοτάξιο της Βεΐκου και έχει ήδη ολοκληρώσει 1.250 μέτρα σήραγγας, περνώντας από τους σταθμούς «Άλσος Βεΐκου» και «Γαλάτσι». Η συνέχεια της διαδρομής της περιλαμβάνει τους σταθμούς «Ελικώνος», «Κυψέλη», «Δικαστήρια», «Αλεξάνδρας», «Εξάρχεια», «Ακαδημία» και «Κολωνάκι», προτού φτάσει κι εκείνη στον Ευαγγελισμό στις αρχές του 2026.

Γραμμή 4: Εγκαταλείπει τα σχέδια για το Πάρκο Ριζάρη η Ελληνικό Μετρό – Δέχεται τη συμβιβαστική πρόταση του Νίκου Πατέρα

Χρονικός στόχος: Το 2029

Η σύμβαση του 2021 προβλέπει ολοκλήρωση της Γραμμής 4 εντός του 2029. Για να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, η ΑΘΗΝΑ πρέπει να φτάσει στον Ευαγγελισμό εντός του 2025 και η ΝΙΚΗ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026.

Η όποια καθυστέρηση στην επικαιροποίηση των μελετών ή στην αποδοχή της μετακίνησης του εργοταξίου ενδέχεται να οδηγήσει σε ντόμινο εξελίξεων, με σημαντικό πολιτικό και τεχνικό κόστος.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button