EΛΛΑΔΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Αναταραχή στον ελληνικό εφοπλιστικό κόσμο λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα

Έντονη ανησυχία επικρατεί στους ελληνικούς ναυτιλιακούς κύκλους μετά τα αλλεπάλληλα χτυπήματα που εξαπολύουν οι Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, στοχεύοντας πλοία ελληνικών συμφερόντων τα οποία φέρονται να συνδέονται εμπορικά ή οικονομικά με το Ισραήλ.

Αναταραχή στον ελληνικό εφοπλιστικό κόσμο λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα

Η κατάσταση προκαλεί όχι μόνο επιχειρηματική αλλά και ευρύτερη γεωπολιτική ανησυχία. Οι επιθέσεις έχουν οδηγήσει σε δραματική άνοδο των ασφαλίστρων κινδύνου για τα πλοία που διέρχονται από τη ζώνη της Ερυθράς Θάλασσας – από επίπεδα 0,2–0,4% της αξίας του πλοίου εκτινάχθηκαν στο 1–1,3%, δηλαδή σε αύξηση που ξεπερνά το τριπλάσιο ή τετραπλάσιο. Παράλληλα, πολλά πλοία αναγκάζονται να τροποποιήσουν τις πορείες τους, επιλέγοντας μακρύτερες και ακριβότερες διαδρομές, ώστε να αποφύγουν τις επικίνδυνες περιοχές.

Παρότι οι αυξήσεις στις τιμές των ναύλων και των ασφαλίστρων είχαν ως τώρα συνεισφέρει σε υψηλότερα έσοδα για τον ελληνικό εφοπλισμό, πλέον το ενδιαφέρον εστιάζεται στη «στοχοποίηση» ελληνικών πλοίων με συγκεκριμένα κριτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες από ναυτιλιακές πηγές, οι Χούθι θεωρούν «σχέση» με ισραηλινά συμφέροντα ακόμη και έμμεσες ή δευτερογενείς διασυνδέσεις – όπως το να έχει το πλοίο εκφορτώσει φορτίο σε ισραηλινό λιμάνι, να ανήκει σε fund ισραηλινών συμφερόντων ή να είναι ασφαλισμένο σε εταιρεία με ισραηλινή συμμετοχή.

Η επιλεκτική στοχοθέτηση θεωρείται από πολλούς αναλυτές ως ένα πολιτικό μήνυμα, το οποίο συνδέεται με την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας. Η Αθήνα, τα τελευταία χρόνια, έχει εγκαταλείψει την παραδοσιακή στάση ουδετερότητας ή ισορροπίας απέναντι στο Ισραήλ και τον αραβικό κόσμο, υιοθετώντας πλήρη στήριξη της ισραηλινής πλευράς. Οι επιθέσεις ενδέχεται να αποτελούν μια μορφή έμμεσης πίεσης ή προειδοποίησης προς την ελληνική κυβέρνηση, αξιοποιώντας ως μοχλό την ίδια την ελληνική ναυτιλία – έναν κλάδο που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την οικονομία και πολιτική επιρροή στο εσωτερικό της χώρας.

Αναταραχή στον ελληνικό εφοπλιστικό κόσμο λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα

Πέρα από τη γεωπολιτική διάσταση, η κατάσταση εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη φήμη και τη λειτουργία της ελληνικής ναυτιλίας στη διεθνή αγορά. Αν παγιωθεί η εικόνα ότι ελληνόκτητα πλοία είναι «στοχοποιημένα» ή «υψηλού ρίσκου», ενδέχεται να προκληθεί περαιτέρω άνοδος κόστους και αποθάρρυνση συνεργασιών. Ήδη, υπάρχουν πρακτικές συνέπειες: οι Αρχές των Φιλιππίνων – χώρα από την οποία προέρχεται το 80% των πληρωμάτων στα ελληνικά πλοία – έχουν αυστηροποιήσει τους κανόνες τους. Δίνουν πλέον στους Φιλιππινέζους ναυτικούς το δικαίωμα να αποχωρήσουν από ένα πλοίο με αποζημίωση, εάν τους ζητηθεί να διέλθουν από επικίνδυνες περιοχές.


Η συγκυρία αυτή αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο πόσο στενά συνδέεται η ναυτιλιακή δραστηριότητα με τις διεθνείς εξελίξεις και την εξωτερική πολιτική, υποχρεώνοντας τους Έλληνες εφοπλιστές και την κυβέρνηση να επανεξετάσουν στρατηγικές επιλογές και διαχειριστικούς σχεδιασμούς για την ασφάλεια, τη φήμη και τη βιωσιμότητα του κλάδου.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button