Σημαντική κάμψη καταγράφεται στην κατανάλωση των Ελλήνων πολιτών, καθώς το οικονομικό περιβάλλον και η διαρκής αβεβαιότητα ωθούν τα νοικοκυριά σε αναθεώρηση ακόμη και των πλέον βασικών καθημερινών δαπανών.
Καλοκαίρι λιτότητας για τους Έλληνες: Με το κιάλι βλέπουν τις ταβέρνες- Αναγκαίος ο οικογενειακός προγραμματισμός ακόμη και για τα απολύτως απαραίτητα
Τα πρόσφατα ευρήματα της εταιρείας Plum αποτυπώνουν σαφώς τη μεταστροφή των καταναλωτικών συνηθειών, με τους πολίτες να υιοθετούν μια στάση αυξημένης επιφυλακής και οικονομικού περιορισμού.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η μέση δαπάνη ανά χρήστη παρουσίασε αισθητή μείωση τον Ιούνιο, ιδίως σε κατηγορίες που σχετίζονται με τον ευρύτερο τομέα της προσωπικής ευημερίας και των προαιρετικών εξόδων. Πρόκειται για μια τάση που ενισχύεται ενόψει του καλοκαιριού και των αυξημένων εποχικών αναγκών, οδηγώντας σε μια εκτενή επαναπροσαρμογή προτεραιοτήτων.
Τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες μειώσεις σε σύγκριση με τον Μάιο παρουσίασαν οι κατηγορίες Προσωπικής Φροντίδας και Γυμναστικής (-50%), Εστίασης (-50%), καθώς και Ένδυσης και Αξεσουάρ (-45%). Οι μειώσεις αυτές αντανακλούν τη σταδιακή εγκατάλειψη δαπανών που, υπό συνθήκες οικονομικής πίεσης, κρίνονται μη απαραίτητες.
Σημαντικές περικοπές καταγράφονται επίσης στους Λογαριασμούς (-41%) και τις Μεταφορές (-23%), ενώ η δαπάνη για Σούπερ Μάρκετ μειώθηκε μεν σε μικρότερο βαθμό (-4%), αλλά δεν έμεινε ανεπηρέαστη. Συνολικά, οι παραπάνω μεταβολές συνθέτουν την εικόνα ενός καταναλωτικού κοινού που επιχειρεί να περιορίσει τα έξοδα σε όλα τα επίπεδα.
Η συγκεκριμένη τάση, σύμφωνα με την Plum, δεν είναι απαραίτητα σημάδι πανικού, αλλά ενδέχεται να εκφράζει μια στρατηγική επανεξέταση των καταναλωτικών επιλογών: πολλοί καταναλωτές φέρονται να αναμένουν τις θερινές εκπτώσεις, να μειώνουν την ενεργειακή κατανάλωση ή να συγκεντρώνουν πόρους για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Ενδέχεται επίσης, ορισμένες μειώσεις να οφείλονται σε περιορισμένη αποκλιμάκωση τιμών, μετά από μια παρατεταμένη περίοδο πληθωριστικών πιέσεων.
Καλοκαίρι λιτότητας για τους Έλληνες: Με το κιάλι βλέπουν τις ταβέρνες- Αναγκαίος ο οικογενειακός προγραμματισμός ακόμη και για τα απολύτως απαραίτη
Ωστόσο, η διαρκής υποχώρηση της κατανάλωσης καταδεικνύει και μια βαθύτερη αλλαγή στάσης: η οικονομική συμπεριφορά των πολιτών φαίνεται να επηρεάζεται όχι μόνο από τις αντικειμενικές συνθήκες, αλλά και από μια αυξανόμενη συνειδητότητα ως προς την αξία των χρημάτων και των προτεραιοτήτων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο τομέας της εστίασης, ο οποίος σημείωσε μείωση της τάξεως του 50% σε μηνιαία βάση για τον Ιούνιο, συνεχίζοντας μια καθοδική πορεία που διαρκεί ήδη πέντε συνεχόμενους μήνες. Η εν λόγω εξέλιξη αναδεικνύει την ευαισθησία της εξόδου για φαγητό στις μεταβολές του οικονομικού κλίματος.
Όπως επισημαίνει η Μαίριλυ Μητροπούλου, Marketing Manager Ελλάδας της Plum, «η έξοδος για φαγητό αποτελεί έναν από τους πρώτους τομείς όπου αντανακλάται η εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Παρατηρούμε μια στροφή προς πιο συνετές επιλογές: τα σπιτικά γεύματα αντικαθιστούν τις κρατήσεις σε εστιατόρια, οι μετακινήσεις με τα πόδια κερδίζουν έδαφος έναντι των ταξί, και οι συνδρομές εγκαταλείπονται υπέρ της αποταμίευσης».
Παρόμοια υποχώρηση καταγράφηκε και στις δαπάνες για διασκέδαση (-14%) και προσωπική φροντίδα (-50%), παρά τις εποχικά υψηλές επιδόσεις που είχαν σημειώσει κατά την άνοιξη.
Σε αντίθεση με προηγούμενες περιόδους, όπου οι περικοπές αφορούσαν κυρίως δευτερεύουσες δαπάνες, τα στοιχεία του Ιουνίου καταδεικνύουν μια αξιοσημείωτη μείωση και στις κατηγορίες πρώτης ανάγκης, όπως τα σούπερ μάρκετ, οι λογαριασμοί και οι μεταφορές.
Όπως επισημαίνει η Plum, οι χρήστες της πλατφόρμας φαίνεται να εγκαταλείπουν τα πρότυπα ασυνείδητης κατανάλωσης, αναπτύσσοντας μια πιο ώριμη και στοχευμένη προσέγγιση στις οικονομικές τους αποφάσεις. «Αυτό το φαινόμενο», σημειώνει η Μητροπούλου, «δεν αποτυπώνει μόνο την παρούσα οικονομική δυσχέρεια, αλλά και μια γενικότερη τάση προς αυξημένη χρηματοοικονομική ευσυνειδησία».
Καθώς τα νοικοκυριά προχωρούν σε πιο επιλεκτικές καταναλωτικές επιλογές, οι σταθερές και χαμηλού ρίσκου λύσεις φαίνεται να αναδεικνύονται ως οι πιο ελκυστικές, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου κατανάλωσης, προσαρμοσμένου στις προκλήσεις της εποχής.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα