ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑΥΓΕΙΑ - ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Ποιος θέλει να καταστρέψει την «αυτοκρατορία» του Ozempic; – Η ξέφρενη άνοδος και η απότομη πτώση της Novo Nordisk

Η επιτυχία της Novo Nordisk, η οποία έφτασε στην κορυφή χάρη στα φάρμακα Ozempic και Wegovy, φαίνεται ότι δοκιμάζεται από μια σειρά προκλήσεων που συνδυάστηκαν σε μια «τέλεια καταιγίδα».

Ποιος θέλει να καταστρέψει την «αυτοκρατορία» του Ozempic; – Η ξέφρενη άνοδος και η απότομη πτώση της Novo Nordisk

Ο έντονος ανταγωνισμός, το πολιτικό και νομικό περιβάλλον, οι αυξημένες λειτουργικές δαπάνες και άλλοι παράγοντες πλήττουν την εταιρεία ακριβώς τη στιγμή που απολάμβανε τη μεγαλύτερη φήμη της. Η Novo Nordisk, κορυφαία στον χώρο των φαρμάκων για διαβήτη και παχυσαρκία, γνώρισε εκρηκτική ανάπτυξη χάρη στις θεραπείες βασισμένες στη σεμαγλουτίδη. Το Ozempic και το Wegovy κατάφεραν να κυριαρχήσουν στην αγορά, εκτοξεύοντας την αξία της εταιρείας στο χρηματιστήριο και καθιστώντας την τη μεγαλύτερη και πιο πολύτιμη εταιρεία της Ευρώπης το 2022 και το 2023. Οι πωλήσεις της δεν ενίσχυαν μόνο τα κέρδη της, αλλά αποτέλεσαν και βασικό μοχλό για την οικονομία της Δανίας.

Ωστόσο, μέσα στο 2025 η εικόνα αυτή άρχισε να αλλάζει δραματικά. Η μετοχή της υποχώρησε έως και 30%, «σβήνοντας» σχεδόν 100 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίησή της, ενώ οι προβλέψεις για πωλήσεις και κέρδη αναθεωρήθηκαν προς τα κάτω, σύμφωνα με άρθρο της Guardian.

Το Ozempic και οι νέοι ανταγωνιστές

Ο κύριος λόγος για αυτή την ανατροπή ήταν ο οξύς ανταγωνισμός. Η αμερικανική Eli Lilly εισέβαλε στην αγορά με φάρμακα όπως το Mounjaro και το Zepbound, που σε πολλές κλινικές δοκιμές έδειξαν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, ιδιαίτερα στην απώλεια βάρους. Γιατροί και ασθενείς άρχισαν να προτιμούν τα νέα αυτά σκευάσματα, στερώντας από τη Novo Nordisk σημαντικά μερίδια αγοράς.

Παράλληλα, στις ΗΠΑ αναπτύχθηκε η λεγόμενη αγορά compounding: φαρμακεία που παρασκευάζουν φθηνότερες εκδοχές σεμμαγλουτίδης χωρίς έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές. Παρά τις προσπάθειες της Novo Nordisk να περιορίσει τη φαινόμενη «παράνομη» διάθεση, πολλοί ασθενείς προτίμησαν τις οικονομικότερες εκδοχές, μειώνοντας σημαντικά τα έσοδα της εταιρείας.


Η τεράστια ζήτηση για Ozempic και Wegovy δημιούργησε πρόσθετες παραγωγικές πιέσεις. Η Novo Nordisk αναγκάστηκε να λειτουργεί τις παραγωγικές της μονάδες στο όριο δυναμικότητας και να επενδύσει δισεκατομμύρια για νέες εγκαταστάσεις, όπως μέσω της εξαγοράς των μονάδων της Catalent. Αυτές οι επενδύσεις, μαζί με αυξημένες αποσβέσεις και κόστη αναδιάρθρωσης, περιόρισαν σημαντικά την ελεύθερη ροή κεφαλαίων. Παράλληλα, η ισοτιμία του δολαρίου και οι κινήσεις αντιστάθμισης συναλλαγματικού κινδύνου πρόσθεσαν περαιτέρω οικονομική πίεση.

Ποιος θέλει να καταστρέψει την «αυτοκρατορία» του Ozempic; – Η ξέφρενη άνοδος και η απότομη πτώση της Novo Nordisk

Στις ΗΠΑ, η περιορισμένη ασφαλιστική κάλυψη αποτελεί επιπλέον εμπόδιο. Πολλοί πάροχοι δεν καλύπτουν φάρμακα που χορηγούνται αποκλειστικά για απώλεια βάρους, ενώ η Medicare δεν καλύπτει καθόλου αυτές τις θεραπείες. Το υψηλό κόστος — περίπου 969 δολάρια τον μήνα για το Ozempic και 1.349 για το Wegovy — αποθαρρύνει πολλούς ασθενείς, ιδιαίτερα όταν οι τιμές στην Ευρώπη είναι έως και δέκα φορές χαμηλότερες.

Αυτή η διαφορά τιμών προκάλεσε πολιτική πίεση, με ηγετικές φυσιογνωμίες όπως ο Bernie Sanders και ο τέως πρόεδρος Biden να κατηγορούν δημόσια την εταιρεία για αισχροκέρδεια. Παράλληλα, νομικές αγωγές για παρενέργειες όπως η γαστροπάρεση δημιουργούν κινδύνους για μελλοντικά σημαντικά δικαστικά και αποζημιωτικά έξοδα.

Η αλλαγή ηγεσίας και η αβεβαιότητα

Το καλοκαίρι του 2025, η αλλαγή ηγεσίας συνέπεσε με μια περίοδο αβεβαιότητας. Ο Maziar Mike Doustdar, ο πρώτος μη Δανός διευθύνων σύμβουλος, ανέλαβε τα καθήκοντά του, αλλά η έλλειψη εκτεταμένης εμπειρίας στην αγορά των ΗΠΑ και η πτώση της μετοχής δημιούργησαν ανησυχίες στους επενδυτές. Την ίδια στιγμή, τα έξοδα για διοίκηση, πωλήσεις και marketing αυξήθηκαν κατά 14% σε ετήσια βάση και πάνω από 20% το τρίμηνο Ιουνίου 2025, ενώ οι δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη μειώθηκαν κατά περίπου 24% στο ίδιο διάστημα, υποδηλώνοντας μια βραχυπρόθεσμη εμπορική εστίαση εις βάρος της καινοτομίας.

Αν και το πρώτο εξάμηνο του 2025 εμφάνισε εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων κατά 18% και λειτουργικά κέρδη κατά 29% σε σταθερές ισοτιμίες, η διοίκηση αναγκάστηκε να μειώσει τις ετήσιες προβλέψεις. Η αρχική εκτίμηση για αύξηση πωλήσεων 13–21% αναθεωρήθηκε στο 8–14%, ενώ τα λειτουργικά κέρδη από 16–24% περιορίστηκαν στο 10–16%. Η αναθεώρηση αυτή, μαζί με τα σημάδια εξασθένισης της δυναμικής στην αγορά των ΗΠΑ, προκάλεσε πανικό και μαζικές πωλήσεις μετοχών.

Μαθήματα από την πτώση του Ozempic

Η ιστορία της Novo Nordisk δείχνει ότι ούτε ένα παγκόσμιο blockbuster φάρμακο αρκεί για να εξασφαλίσει διαρκή κερδοφορία. Ο συνδυασμός ανταγωνισμού, παράνομων εκδοχών, περιορισμένης ασφαλιστικής κάλυψης, πολιτικών πιέσεων, αυξημένων λειτουργικών εξόδων και στρατηγικών επενδύσεων που ροκανίζουν τα βραχυπρόθεσμα κέρδη δημιούργησε μια κρίση την ώρα της μεγαλύτερης επιτυχίας της.

Όπως επισημαίνει η Guardian, «για να ανακτήσει την αξιοπιστία και την ανοδική πορεία της, η Novo Nordisk θα πρέπει να ενισχύσει την παραγωγή χωρίς να αυξήσει υπερβολικά τα κόστη, να διευρύνει την ασφαλιστική κάλυψη, να περιορίσει την παράνομη διανομή και να ξανακερδίσει το χαμένο μερίδιο αγοράς». Μόνο έτσι η επιτυχία του Ozempic μπορεί να μετατραπεί σε βιώσιμη, μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button