COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ακρίβεια: Τα μέτρα της κυβέρνησης δεν πτοούν τους προμηθευτές-Οι 4 στους 5 δεν έχουν ανακαλέσει τους νέους ανατιμημένους καταλόγους χονδρικής

Το «βαρύ πυροβολικό» των μέτρων Σκρέκα για την καταπολέμηση της ακρίβειας, ήτοι η τρίμηνη απαγόρευση των προσφορών για όσες επιχειρήσεις προχωρούν σε ανατιμήσεις μετά τις 10 Ιανουαρίου, δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να «φοβίζει» Έλληνες και ξένους προμηθευτές, αφού 4 στους 5 δεν έχουν ανακαλέσει τους νέους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους χονδρικής.

«Σε αναλογία κωδικών υπολογίζεται ότι 1 στις 5 εταιρείες πήρε πίσω τις ανατιμήσεις που δρομολογούσε. Μέχρι στιγμής περί τους 8-10 προμηθευτές έχουν «παγώσει» τις ανατιμήσεις που προωθούσαν ακυρώνοντας τους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους που είχαν αποστείλει και δεν είχαν περάσει ακόμα στις τελικές τιμές». Αυτό ανέφερε χθες ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής του ομίλου METRO (My Market) και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa 2024.

Ο ίδιος σημείωσε ότι οι εταιρείες που ανακάλεσαν τις ανατιμήσεις, οι οποίες θα περνούσαν στο ράφι τις επόμενες εβδομάδες, προέρχονται από τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, αναφέροντας ενδεικτικά την Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (Βίκος) της οικογένειας Σεπετά, την ΙΟΝ του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, την Ολυμπιακή Ζυθοποιία (όμιλος Carlsberg), την γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη (CVC Capital Partners), καθώς και αρκετές μικρομεσαίες εταιρείες.

Το παράδοξο
Από την πλευρά του πάντως ο κος Παντελιάδης βλέπει μείωση των ανατιμήσεων τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι να σταματήσουν οι αυξήσεις.

Μάλιστα αναφέρθηκε και στο παράδοξο, όπως είπε, ο πληθωρισμός των τροφίμων που καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ να είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που μετράνε εσωτερικά στα Μy Market.

«Με τη δική μας μεθοδολογία και τη σύγκριση τιμών στο σύνολο των κωδικών, που έχουμε στα καταστήματά μας, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο αποτυπώσαμε πληθωρισμό 2%-2,5%» τόνισε.

Τι θα γίνει με τις προσφορές σε απορρυπαντικά και είδη περιποίησης
Σχολιάζοντας ο κος Παντελιάδης το μέτρο που προβλέπει μείωση των εκπτώσεων που παρέχουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων στο ράφι, το οποίο αφορά 12 κατηγορίες προϊόντων: απορρυπαντικά για ρούχα και πιάτα, καθαριστικά, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες, είπε ότι δεν συνεπάγεται και περιορισμό των προσφορών.

«Η διάταξη δε λέει τίποτα για το πόσες προσφορές μπορεί να κάνει ο προμηθευτής, τον αφήνει να κάνει όσες προσφορές θέλει, ωστόσο έμμεσα ενδεχομένως να τον οδηγήσει στον περιορισμό τους, εάν βεβαία το αποφασίσει. Η μετακύλιση του 30% των εκπτώσεων και προωθητικών στην τελική τιμή καταναλωτή δεν απαγορεύει την διατήρηση της όποια προσφοράς. Μπορεί και να κάνει την μείωση στην αρχική τιμή και να διατηρήσει το ένα συν ένα. Είναι απόφαση κάθε προμηθευτή πως θα χειριστεί την εμπορική του πολιτική και εάν θα αποφασίσει να μειώσει την ένταση των προσφορών ή την διάρκεια τους ή θα τις διατηρήσει» επισήμανε.

Πάντως ο κος Παντελιάδης ανέφερε ότι περιορισμός των προσφορών σ’ αυτές τις 12 κατηγορίες προϊόντων δεν είναι κακό μέτρο.

«Προφανώς οι αποφάσεις αυτές βάζουν περιορισμούς στις ακρότητες όπως π.χ. σε κατηγορίες όπως τα απορρυπαντικά και τα σαμπουάν που είχαν προσφορές 12 μήνες το χρόνο. Με αυτή την έννοια δεν είναι κακό να κατεβάσεις τις αρχικές τιμές και να κάνεις λιγότερες προσφορές» είπε ο επικεφαλής του ομίλου METRO, συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται εξορθολογισμός, όχι να μην υπάρχουν προσφορές αλλά να είναι σε ένα λογικό μέτρο έτσι ώστε να είναι προς όφελος όλων.

Το διοικητικό κόστος και το παζάρι με τους προμηθευτές
Ο ίδιος επισήμανε ότι από πλευράς αλυσίδων υπάρχουν δυσκολίες στην εφαρμογή του μέτρου και κυρίως στο πεδίο του ελέγχου κάθε κωδικού εάν έχει ανατιμηθεί προκειμένου να μην γίνουν προσφορές.

«Πρόκειται για ένα επιπλέον διοικητικό κόστος, καθώς το μέγεθος των κωδικών είναι μεγάλο» σημείωσε.

Πρόσθεσε ότι υπάρχουν ακόμα σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν όπως για παράδειγμα το τι θα συμβεί με τα αποθέματα με παλαιότερες τιμές, συμπληρώνοντας πως είναι θέμα διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές για το αν θα καλυφθεί η διαφορά.

«Το τι θα γίνει με τα στοκ όταν πρόκειται μάλιστα για ακριβά προϊόντα όπως αυτά που συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες που εμπίπτουν στον περιορισμό των προσφορών, είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης του κάθε προμηθευτή με την κάθε αλυσίδα».

Ζήτημα υπάρχει και με κοντόληκτα προϊόντα τροφίμων. Συνήθως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχωρούν σε μείωση τιμής 30% – 50% για προϊόντα τροφίμων που φθάνουν κοντά στη λήξη της ημερομηνίας κατανάλωσής τους, μια πρακτική που θεωρητικά αποτελεί ένα είδος προσφοράς χωρίς όμως την εμπλοκή των προμηθευτών. Με το γράμμα του νόμου και αυτή η πρακτική θεωρείται προσφορά. Θεωρητικά λοιπόν εάν ένα γάλα ανατιμηθεί, τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να βάλουν ένα στίκερ «-50%» όταν φθάνει κοντά στη λήξη του.

Back to top button