COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναρτήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας: Τα ‘ραβασάκια’, τα πρόστιμα, οι τρόποι πληρωμής και η ακινησία – Πότε εμφανίστηκαν πρώτη φορά και ποιός είναι υποτίθεται ο λόγος που τα πληρώνουμε;


Έφτασαν τα φετινά «ραβασάκια» για τα τέλη κυκλοφορίας 2023, καθώς πριν από λίγο αναρτήθηκαν από την ΑΑΔΕ τα ειδοποιητήρια με τα ποσά πληρωμής που θα πρέπει να καταβάλουν ως το τέλος του έτους οι ιδιοκτήτες των οχημάτων.

Πλέον τα τέλη κυκλοφορίας 2023 βρίσκονται αναρτημένα στην πλατφόρμα MyCar της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Σημειώνεται πως εκτός από την πλατφόρμα MyCar, μπορείτε να εκτυπώσετε τα τέλη κυκλοφορίας μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ. Σε αυτή δεν χρειάζεται να κάνετε χρήση των κωδικών TAXISnet. Απλώς θα καταχωρήσετε το ΑΦΜ, τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος και το έτος των τελών κυκλοφορίας, δηλαδή το 2023.

Οι οδηγοί έχουν προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας ή την ακινησία των οχημάτων τους μέχρι το τέλος του έτους, εάν το υπ. Οικονομικών δεν ανακοινώσει παράταση. Σημειώνεται ότι τα ποσά είναι τα ίδια με την περσινή χρονιά, το ίδιο και τα πρόστιμα για τους εκπρόθεσμους.

Τέλη κυκλοφορίας 2023: Τι θα πληρώσουμε φέτος
Συγκεκριμένα, τα ποσά που θα κληθεί να πληρώσει ο κάτοχος κάθε οχήματος για τα τέλη κυκλοφορίας του 2023 είναι τα εξής:

Ταξινόμηση 1.11.2010 – 31.12.2020
0-90 εκπομπές C02: 0
91-100 εκπομπές C02: 0,90 ευρώ / γραμ.
101-120 εκπομπές C02: 0,98 ευρώ / γραμ.
121-140 εκπομπές C02: 1,20 ευρώ / γραμ.
141-160 εκπομπές C02: 1,85 ευρώ / γραμ.
161-180 εκπομπές C02: 2,45 ευρώ / γραμ.
181-200 εκπομπές C02: 2,78 ευρώ / γραμ.
201-250 εκπομπές C02: 3,05 ευρώ / γραμ.
251 εκπομπές C02 και άνω: 3,72 ευρώ / γραμ.

2. Ταξινόμηση 1.1.2021 έως σήμερα

0-122 κυβικά: 0
123-139 εκπομπές C02: 0,64 ευρώ / γραμ.
140-166 εκπομπές C02: 0,70 ευρώ / γραμ.
167- 208 εκπομπές C02: 0,85 ευρώ / γραμ.
209-224 εκπομπές C02: 1,87 ευρώ / γραμ.
225-240 εκπομπές C02: 2,20 ευρώ / γραμ.
241-260 εκπομπές C02: 2,50 ευρώ / γραμ.
261-280 εκπομπές C02: 2,70 ευρώ / γραμ.
281 εκπομπές C02 και άνω: 2,85 ευρώ / γραμ.

3. Ταξινόμηση έως 31.12.2000

0 -300 κυβικά: 22 ευρώ
301-785 κυβικά: 55 ευρώ
786-1.071 κυβικά: 120 ευρώ
1.072-1.357 κυβικά: 135 ευρώ
1.358 -1.548 κυβικά: 225 ευρώ
1.549-1.738 κυβικά: 250 ευρώ
1.739-1.928 κυβικά: 280 ευρώ
1.929-2.357 κυβικά: 615 ευρώ
2.358-3.000 κυβικά: 820 ευρώ
3.001-4.000 κυβικά: 1.025 ευρώ
4.001 κυβικά και άνω: 1.230 ευρώ

4. Ταξινόμηση 1.1.2001 – 31.12.2005

0 -300 κυβικά: 22 ευρώ
301-785 κυβικά: 55 ευρώ
786-1.071 κυβικά: 120 ευρώ
1.072-1.357 κυβικά: 135 ευρώ
1.358 -1.548 κυβικά: 240 ευρώ
1.549-1.738 κυβικά: 265 ευρώ
1.739-1.928 κυβικά: 300 ευρώ
1.929-2.357 κυβικά: 630 ευρώ
2.358-3.000 κυβικά: 840 ευρώ
3.001-4.000 κυβικά: 1.050 ευρώ
4.001 κυβικά και άνω: 1.260 ευρώ

5. Ταξινόμηση 1.1.2006 – 31.10.2010

0 -300 κυβικά: 22 ευρώ
301-785 κυβικά: 55 ευρώ
786-1.071 κυβικά: 120 ευρώ
1.072-1.357 κυβικά: 135 ευρώ
1.358 -1.548 κυβικά: 255 ευρώ
1.549-1.738 κυβικά: 280 ευρώ
1.739-1.928 κυβικά: 320 ευρώ
1.929-2.357 κυβικά: 690 ευρώ
2.358-3.000 κυβικά: 920 ευρώ
3.001-4.000 κυβικά: 1.150 ευρώ
4.001 κυβικά και άνω: 1.380 ευρώ

Τα πρόστιμα
Η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, όπως και η μη καταβολή τους, επισύρει πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα. Πιο συγκεκριμένα το ύψος του προστίμου είναι:

Ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι δίκυκλο/ τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ.
Ίσο με το 50% των τελών αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.
Μηδενικό αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.
Ακόμα πιο «τσουχτερά» είναι τα πρόστιμα για τους «πονηρούς» που θα μετακινήσουν το όχημά τους, ενώ το έχουν θέσει ψηφιακά σε ακινησία.

Στις οδηγίες της ΑΑΔΕ για τα τέλη κυκλοφορίας επισημαίνεται πως «όχημα για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, εάν εντοπισθεί στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργούνται από τα κατά νόμο αρμόδια όργανα και από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, είτε να κυκλοφορεί είτε να φέρει πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλονται από την ΑΑΔΕ, πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής αυτών που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις, και διοικητικό πρόστιμο ίσο με δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ».

Σε περίπτωση υποτροπής, το παραπάνω πρόστιμο τριπλασιάζεται, δηλαδή επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ίσο με τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ, και, με απόφαση του κατά νόμο αρμοδίου οργάνου, αφαιρείται για τρία έτη το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος. Όχημα που εντοπίζεται σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική ακινησία ή διερχόμενο, θεωρείται ότι κυκλοφόρησε.

Τέλη κυκλοφορίας 2023: Με τρεις τρόπους η πληρωμή
Η εξόφληση των τελών κυκλοφορίας μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους:

Α) Μέσω των μηχανημάτων αυτόματων συναλλαγών που βρίσκονται στις τράπεζες. Σε αυτή την περίπτωση θα σας ζητηθεί το QR Code, το εικονίδιο δηλαδή που βρίσκεται πάνω δεξιά στο ειδοποιητήριο.
Β) Μέσω web banking εφόσον έχετε πρόσβαση στη διαθέσιμη από την τράπεζά σας εφαρμογή. Σε αυτή την περίπτωση θα σας ζητηθεί ο κωδικός RF. Είναι ο 23ψήφιος αριθμός που βρίσκεται στο κέντρο του ειδοποιητηρίου αμέσως μετά τα γράμματα «RF».
Γ) Τέλος, στην πλησιέστερη τράπεζα ή σε κάποιο υποκατάστημα των ΕΛΤΑ, έχοντας εκτυπώσει εκ των προτέρων το ειδοποιητήριο.

Τέλη κυκλοφορίας: Πώς τα εκτυπώνουμε με κωδικούς Taxisnet και χωρίς
Ας δούμε παρακάτω τους δύο τρόπους με τους οποίους μπορείτε να εκτυπώσετε τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας 2023, αλλά και τις τρεις διαθέσιμες επιλογές που έχουν οι ιδιοκτήτες για την εξόφλησή τους.

Α. ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΚΩΔΙΚΩΝ TAXISNET

Για συντομία θα πρέπει να έχετε πρόχειρους τους κωδικούς του Taxisnet, τον προσωπικό σας ΑΦΜ, καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.
Στη συνέχεια μπαίνετε στην εφαρμογή MyCar της ΑΑΔΕ.
Αμέσως μετά πατάτε την επιλογή «Είσοδος στην εφαρμογή».
Σε αυτό το σημείο εισάγετε τους κωδικούς του Taxisnet και μετά πατάτε «Σύνδεση».
Μετά πατάτε το «Τέλη Κυκλοφορίας Οχημάτων».
Αμέσως μετά επιλέγετε το «Ειδοποιητήρια Τελών Κυκλοφορίας Οχημάτων».
Σε αυτό το σημείο επιβεβαιώνετε ότι ο ΑΦΜ και το έτος (2023) που εμφανίζονται είναι τα σωστά και στη συνέχεια εισάγετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.
Μετά πατάτε πάνω στο «Ειδοποιητήριο Τελών Κυκλοφορίας» προκειμένου να σώσετε το αρχείο στο κινητό ή σε κάποιον υπολογιστή, όπου στη συνέχεια μπορείτε να το εκτυπώσετε.

Β. ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΕΙΔΟΠΟΗΤΗΡΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΣΗ ΚΩΔΙΚΩΝ TAXINET

Τα στοιχεία που θα σας ζητηθούν σε αυτή την περίπτωση είναι ο προσωπικός σας ΑΦΜ και ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος.
Αφού έχετε διαθέσιμα τα παραπάνω στοιχεία, μπαίνετε στο site της ΑΑΔΕ. Για συντομία μεταβείτε απευθείας πατώντας εδώ.
Στη συνέχεια πατάτε το κουμπί «Είσοδος στην εφαρμογή».
Στο νέο παράθυρο που θα εμφανιστεί πρέπει να συμπληρώσετε τον ΑΦΜ σας, τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος και μετά επιλέγετε τη χρονιά που επιθυμείτε. Στην προκειμένη περίπτωση το 2023.
Στη συνέχεια πατάτε το κουμπί «Εκτύπωση» και εμφανίζεται το ειδοποιητήριο σε νέο παράθυρο προκειμένου να το σώσετε στο κινητό ή σε κάποιον υπολογιστή, απ’ όπου στη συνέχεια μπορείτε να το εκτυπώσετε.

Ψηφιακή ακινησία
Με την εφαρμογή myCar μπορείτε να καταθέσετε online τις πινακίδες του οχήματός σας, αποφεύγοντας κάθε χρονοβόρα διαδικασία που ίσχυε μέχρι πρότινος.

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε:

-Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης ΑΑΔΕ
-Μπαίνετε στην εφαρμογή myCar
-Βάζετε τους κωδικούς Taxisnet
-Καταχωρίζετε: α) τον Τ.Κ. της περιοχής, β) την οδό, γ) τον αριθμό
-Δηλώνετε τον χώρο στάθμευσης (ενοικιασμένος ή καταχωρισμένος)
-Υποβάλλετε την αίτηση
-Λαμβάνετε τον αριθμό αίτησης
-Αφαιρείτε τις πινακίδες από το όχημα και τις κρατάτε σε ασφαλές μέρος
-Το όχημα είναι πλέον σε ακινησία

Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα: Τι ισχύει
Όσοι για παράδειγμα θέλουν να άρουν την ακινησία του οχήματός τους θα πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:

Με τους κωδικούς TAXISnet, μπαίνετε στην πλατφόρμα και επιλέγετε το όχημα που είναι σε ψηφιακή ακινησία
Πληρώνετε τα τέλη κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους και γίνεται online έλεγχος εάν το όχημα είναι ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία και ώρα συμπλήρωσης της σχετικής αίτησης
Στη συνέχεια πραγματοποιείται η υποβολή του αιτήματος.
Υπενθυμίζεται πως η πληρωμή ετήσιων τελών κυκλοφορίας απαιτείται για:

Τη μεταβίβαση του οχήματος,
Την οριστική διαγραφή του από το μητρώο οχημάτων,
Την εξαγωγή του από την Ελλάδα, καθώς και για
Την επαναταξινόμηση του οχήματος στην Ελλάδα.

Εάν κάποιος θέλει να κάνει άρση ψηφιακής ακινησίας για ορισμένους μήνες εντός του έτους και να πληρώσει αναλογικά τέλη κυκλοφορίας (με τον μήνα), θα πρέπει να κάνει τα εξής βήματα:

Με τους κωδικούς TAXISnet, μπαίνετε στην πλατφόρμα και επιλέγετε το όχημα που είναι σε ψηφιακή ακινησία.
Επιλέγετε πληρωμή μηνιαίων τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τους μήνες που επιθυμείτε να θέσετε το όχημά σας σε κίνηση ψηφιακά.
Πληρώνετε τα τέλη κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους, γίνεται online έλεγχος εάν το όχημα είναι ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία και ώρα συμπλήρωσης της σχετικής αίτησης.
Στη συνέχεια γίνεται η υποβολή του αιτήματος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Tο δικαίωμα άρσης ακινησίας (ψηφιακής ή εκούσιας στη Δ.Ο.Υ.) χορηγείται μόνο μία φορά εντός του έτους. Όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία.

Τέλη κυκλοφορίας: Πότε εμφανίστηκαν πρώτη φορά και ποιός είναι υποτίθεται ο λόγος που τα πληρώνουμε;

Τα τέλη κυκλοφορίας έχουν κάνει την εμφάνιση τους εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, αποτελώντας μια σημαντική πηγή εσόδων για την εκάστοτε κυβέρνηση.

Ξετυλίγοντας το κουβάρι της εφαρμογής των γνωστών στους περισσότερους τελών κυκλοφορίας θα χρειαστεί να ταξιδέψει κανείς στις αρχές του περασμένου αιώνα και πιο συγκεκριμένα το 1920 όταν και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά ένα εισπρακτικό, κατά κύριο λόγο, μέτρο.

Ο νόμος ο οποίος δημοσιεύθηκε το μακρινό 1920 προέβλεπε «ειδικά τέλη επί ποδηλάτων και αυτοκινήτων» τα οποία όφειλε να καταβάλλει ο ιδιοκτήτης κάθε οχήματος καλύπτοντας το διάστημα από την 1η Απριλίου έως και την 31η Μαρτίου.

Μάλιστα η συγκεκριμένη διάταξη προέβλεπε ότι στην περίπτωση που ένα όχημα τεθεί σε κυκλοφορία το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, τότε το ποσό των τελών κυκλοφορίας μειωνόταν κατά το ήμισυ.

Η καταβολή των τελών κυκλοφορίας ήταν υποχρεωτική, όπως υποχρεωτική ήταν και η τοποθέτηση ειδικού σήματος π.χ. στον σκελετό ενός ποδηλάτου, ώστε να βεβαιώνεται η… κάλυψη των φορολογικών του υποχρεώσεων.

Για τα βενζινοκίνητα ή μη ποδήλατα, το ετήσιο κόστος των τελών κυκλοφορίας ήταν 50 δραχμές και έφτανε έως και τις 250 δραχμές για οχήματα, η ισχύς των οποίων υπερέβαινε τους 16 ίππους.

Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης ενός ποδηλάτου ή ενός οχήματος δεν κατέβαλλε τα προβλεπόμενα τέλη κυκλοφορίας, τότε το πρόστιμο που θα πλήρωνε ήταν το διπλάσιο του αρχικού ποσού.

Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις προβλεπόταν ακόμα και η κατάσχεση του οχήματος, το οποίο στη συνέχεια εκποιείτο ώστε να καλυφθεί το οφειλόμενο ποσό.

Το 1920, την πρώτη χρονιά εφαρμογή του μέτρου, τα έσοδα του Ελληνικού Κράτους από την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας ανήλθαν στις 179.000 δραχμές. Έξι χρόνια μετά και με τις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην Ελλάδα να αυξάνονται εκθετικά, το ποσό αυτό άγγιξε τα 10 εκατομμύρια δραχμές.

Έναν αιώνα μετά, τα τέλη κυκλοφορίας βρίσκονται ακόμα εδώ με την ίδια ακριβώς εισπρακτική λογική, συνδράμουν κάθε χρόνο που περνά τον κρατικό κορβανά, εξασφαλίζοντας «ζεστό χρήμα» στα ταμεία της εκάστοτε κυβέρνησης.

Θεωρητικά τα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλονται με σκοπό τη διαρκή βελτίωση, επέκταση και συντήρηση του οδικού δικτύου. Για τον ίδιο σκοπό άλλωστε καταβάλλονται και τα διόδια, ενώ τέλη, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν την προσπάθεια αυτή, καταβάλλονται και στους δήμους.

Στην πράξη, βέβαια, είναι σχεδόν αδύνατον να ισχυριστεί κανείς ότι τα σχεδόν 8 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία εισπράττονται κάθε χρόνο από τα τέλη κυκλοφορίας καταλήγουν σε έργα συντήρησης ή αναβάθμισης του οδικού δικτύου.

Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι τα τέλη κυκλοφορίας στην Ελλάδα και όπου αλλού επιβάλλονται αποτελεί μια επιπλέον φορολογική επιβάρυνση στους ιδιοκτήτες οχημάτων, η οποία έρχεται να προστεθεί όχι μόνον στους άμεσους αλλά και τους έμμεσους φόρους που καταβάλλονται και σχετίζονται με την κίνηση των οχημάτων.

Χαρακτηριστικότερο όλων, το παράδειγμα της φορολογίας στα υγρά καύσιμα, η οποία καθιστά την Ελλάδα πρωταθλήτρια στις τιμές της βενζίνης σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Back to top button