Η πρόσφατη καταγγελία της Ryanair αναδεικνύει σοβαρά προβλήματα στα ελληνικά αεροδρόμια και την εναέρια κυκλοφορία.
«Ανάβει φωτιές» η καταγγελία της Ryanair: «H Ελλάδα είναι η 5η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη στις καθυστερήσεις πτήσεων»-: Χωρίς ραντάρ, απαρχαιωμένα συστήματα και ελλείψεις προσωπικού- «Πάει περίπατο» το αφήγημα της ανάπτυξης στην Ελλάδα του Μητσοτάκη
Η αεροπορική εταιρεία δημοσιοποίησε καθυστερήσεις σε 12 πτήσεις την περασμένη Τετάρτη, οι οποίες οφείλονταν σε τεχνικό πρόβλημα στον εξοπλισμό του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σύμφωνα με την Ryanair, από την αρχή της φετινής χρονιάς, περισσότεροι από 900.000 επιβάτες έχουν επηρεαστεί από καθυστερήσεις στην Ελλάδα.
Το περιστατικό επαναφέρει στο προσκήνιο τις χρόνιες αδυναμίες και ελλείψεις στα συστήματα αεροναυτιλίας, τα οποία, συχνά απαρχαιωμένα, προκαλούν σημαντικά προβλήματα στην ομαλή ροή της εναέριας κυκλοφορίας. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει την Ελλάδα σε τριετή εποπτεία από την Κομισιόν, προκειμένου να διασφαλιστεί η εφαρμογή μιας σειράς δεσμεύσεων που εξασφαλίζουν την ασφάλεια των πτήσεων.
«Όταν χάνεις εφεδρείες, μειώνεται η κίνηση»
Ο Κωνσταντίνος Κανδεράκης, πρόεδρος της Ένωσης Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας, εξήγησε ότι τα προβλήματα ξεκίνησαν από πυρκαγιές στην περιοχή του αεροδρομίου, που προκάλεσαν διακοπές ρεύματος και βλάβες σε οπτικές ίνες. Παράλληλα, σημειώθηκε σοβαρή βλάβη στις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ στον λόφο Μερέντα, θέτοντας εκτός λειτουργίας το τερματικό radar και τις εφεδρικές συχνότητες.
«Όταν χάνεις κάποιες εφεδρείες, ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας αναγκάζεται να περιορίσει την κίνηση, για να διατηρήσει τα επίπεδα ασφαλείας», τόνισε. Το τερματικό ραντάρ επανήλθε σε λειτουργία το μεσημέρι της Τετάρτης, ενώ οι εφεδρικές συχνότητες επανήλθαν το πρωί της Πέμπτης.
«Απαρχαιωμένα τα συστήματα»
Όπως επεσήμανε ο κ. Κανδεράκης, τα συστήματα αεροναυτιλίας της χώρας είναι παρωχημένα και η αντικατάστασή τους έχει καθυστερήσει χρόνια. «Τα ραντάρ, για παράδειγμα, θα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί ήδη από το 2010. Το ίδιο ισχύει και για τα συστήματα επικοινωνίας». Η καθυστέρηση αυτή έχει συμπιέσει τις ανοχές του συστήματος, με αποτέλεσμα ακόμη και μικρές βλάβες να οδηγούν σε περιορισμούς κυκλοφορίας.
«Ανάβει φωτιές» η καταγγελία της Ryanair: «H Ελλάδα είναι η 5η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη στις καθυστερήσεις πτήσεων»-: Χωρίς ραντάρ, απαρχαιωμένα συστήματα και ελλείψεις προσωπικού- «Πάει περίπατο» το αφήγημα της ανάπτυξης στην Ελλάδα του Μητσοτάκη
Παράδειγμα αποτελούν τα ραντάρ της Ρόδου και του Ελληνικού, που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας για χρόνια και δεν έχουν ακόμη αντικατασταθεί. Ο κ. Κανδεράκης τονίζει ότι θα έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί κατεπείγουσες διαδικασίες αντί να εντάσσονται σε μακροχρόνια προγράμματα προμηθειών, τα οποία συχνά καθυστερούν λόγω ενστάσεων.
Νέα τεχνολογία και ασφάλεια
Η εισαγωγή των ραντάρ Mode-S θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά τις καθυστερήσεις, προσφέροντας πληροφορίες για ύψος, θέση και σχέδιο πτήσης των αεροσκαφών. Σήμερα, η αναγνώριση αεροσκαφών απαιτεί συνδυαστικά δεδομένα από διάφορα συστήματα, με αποστάσεις ασφαλείας δέκα ναυτικών μιλίων. Με τα νέα συστήματα, η απόσταση αυτή θα μπορούσε να μειωθεί στα πέντε ναυτικά μίλια, αυξάνοντας την παραγωγικότητα του εναέριου χώρου.
Τα συστήματα του «Ελευθέριος Βενιζέλος», εγκατεστημένα από το 2002, παραμένουν ανεπαρκή, ενώ η χώρα δεν διαθέτει ακόμη Data Link Services ή συστήματα PBN, που θα επέτρεπαν ταχύτερη και ακριβέστερη πλοήγηση των αεροσκαφών.
Καταδίκη και εποπτεία από την Ε.Ε.
Η μη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα οδήγησε σε παραπομπή της Ελλάδας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και επιβολή προστίμων. Η ΥΠΑ υπέγραψε πρόσφατα σύμβαση για την προμήθεια και εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος DLS, ενώ το Σχέδιο Δράσης 346 σημείων για την αναβάθμιση συστημάτων και την ενίσχυση προσωπικού προβλέπει ολοκλήρωση έως τα τέλη του 2028.
Υποστελέχωση και ακραία σημεία πίεσης
Η χώρα αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα υποστελέχωσης. Σημαντικός αριθμός ηλεκτρονικών μηχανικών αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης, ενώ νέες προσλήψεις είναι περιορισμένες. Στα ακριτικά νησιά, όπως Σαντορίνη, Ζάκυνθο και Μύκονο, η εξυπηρέτηση βασίζεται σε ελάχιστο προσωπικό ή μετακινήσεις από την Αθήνα.
Ο κ. Κανδεράκης καταλήγει: «Όλα αυτά είναι ζητήματα ασφάλειας. Η κίνηση είναι μεγάλη, τα συστήματα παλιά, και πρέπει να υπάρχουν πάντα εφεδρείες. Όταν αυτά λείπουν, οι καθυστερήσεις είναι φυσικό επακόλουθο».
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα