COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

STORIES

Bloomberg: Ο άνθρωπος που έχασε 35 δισ. δολάρια σε ένα χρόνο έχει μία συμβουλή για τον Elon Musk

Περπατώντας σε ένα πολυσύχναστο δρόμο του Ρίο ντε Τζανέιρο, πέσαμε πάνω στον Βραζιλιάνο επιχειρηματία που έγινε γνωστός επειδή έχασε 35 δισ. δολάρια σε ένα μόλις χρόνο. Αν και αρχικά προσπάθησε να αποφύγει να απαντήσει στις ερωτήσεις μας, τελικά μας κάλεσε σε ένα γεύμα που διήρκεσε δύο ώρες.
Αυτός ο άνδρας είναι ο Eike Batista, ο οποίος κάποτε είχε πει στο Μεξικανό Carlos Slim, την εποχή που ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, να προσέχει γιατί είχε σκοπό να τον ξεπεράσει. Έκτοτε ο Slim υποχώρησε στην 9η θέση της λίστας με τους πλουσιότερους ανθρώπους παγκοσμίως και ο Batista βρέθηκε στην αφάνεια. Τώρα, προετοιμάζει την επιστροφή του, ή τουλάχιστον προσπαθεί. Επίσης, έχει πολλές σκέψεις για έναν άνθρωπο που βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας επιχειρηματικής σκηνής, τον CEO της Tesla, Elon Musk.

Ο Batista κάθισε στην κορυφή του τραπεζιού σε ένα από τα αγαπημένα του ιαπωνικά εστιατόρια στο Ρίο. Στο μαύρο αθλητικό μπουφάν του ήταν καρφιτσωμένος ένας χρυσός ήλιος, το λογότυπο της πάλαι ποτέ αυτοκρατορίας των εμπορευμάτων που είχε δημιουργήσει, κατορθώνοντας να αναρριχηθεί μέχρι την 8η θέση της λίστας με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου. Ήταν την εποχή που ο ίδιος ήταν ένα πολύ γνωστό πρόσωπο στη Βραζιλία.
«Οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν καν ότι λειτουργεί» είπε ο Batista, την ώρα που δάγκωνε μία γαρίδα, περιγράφοντας το λιμάνι που είχε κάποτε στην κατοχή του και τώρα φιλοξενεί τεράστια πετρελαιοφόρα που κατευθύνονται στην Κίνα. «Είναι μεγαλύτερο από το Μανχάταν».

Εκτός από το πετρέλαιο

Υπάρχουν και άλλες πρώην επιχειρήσεις του που βρίσκονται πλέον σε άλλα χέρια, αλλά παραμένουν για τον ίδιο μία πηγή υπερηφάνειας. Το πρόσωπο του γίνεται σκυθρωπό. «Εκτός από το πετρέλαιο», λέει και αναφέρεται στην εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου OGX, η οποία βυθίστηκε από το βουνό των χρεών μετά από μία αποτυχημένη εκστρατεία εξόρυξης.
Κατηγορεί τον πρόεδρο Luiz Inacio Lula da Silva και τον εθνικισμό του για την αρνητική πορεία της εταιρείας του και κάνει παραλληλισμούς με έναν επιχειρηματία που βρίσκεται τώρα σε μία δύσκολη περίοδο.
«Ο Elon Musk υποφέρει από κάτι αντίστοιχο», υποστηρίζει.
Όπως συνέβη με την OGX στο παρελθόν, ο Μusk ίδρυσε την Tesla με την προϋπόθεση να έχει περισσότερες πωλήσεις από όσες τελικά πραγματοποίησε. Η αποτυχία οδήγησε σε μεγάλη πτώση της μετοχές της. Μπήκαν στη συζήτηση όροι όπως «αναδιάρθρωση» και «υπερβολικές πιστώσεις». Αποτελεί από τις αρχές του έτους την εταιρεία με τη μεγαλύτερη πτώση στο Nasdaq 100.

 
Χρειάζεται προσοχή
Αν και οι διαφορές μεταξύ των δύο ανδρών είναι φανερές -ο Musk θέλει τα ηλεκτρικά του αυτοκίνητα να υπερνικήσουν τη συνήθεια του κόσμου για τα ορυκτά καύσιμα- η ξαφνική κατάρρευση της πετρελαϊκής εταιρείας του Batista αποτελεί ένα παράδειγμα προς αποφυγή για τους επενδυτές της Tesla.
Τόσο ο Batista όσο και ο Musk έχουν κάνει καυστικά σχόλια μέσω tweeter και έχουν ανακοινώσει επιχειρηματικές κινήσεις μέσω των social media προκαλώντας την αντίδραση των ρυθμιστικών αρχών που τους έχουν επικρίνει για τις πρακτικές τους. (Οι χρηματιστηριακές αρχές της Βραζιλίας αυτή την εβδομάδα απαγόρευσαν στον Batista τη διαχείριση εισηγμένων εταιρειών για επτά χρόνια, επιβάλλοντας του παράλληλα πρόστιμο 132 εκατ. δολαρίων).
Και οι δύο επιχειρηματίες μετάνιωσαν που προχώρησαν στην εισαγωγή των εταιρειών τους στα χρηματιστήρια, ενώ επλήγησαν από την παραίτηση υψηλόβαθμων στελεχών τους.
Οι δυο τους έχουν προσωπική σχέση. Το 2008 ο Musk ταξίδεψε στο Ρίο σε μία δύσκολη για αυτόν στιγμή, αναφέρει ο Batista. Μια αποτυχημένη εκτόξευση πυραύλων έθεσε υπό αμφισβήτηση το διαστημικό πρόγραμμα του. Συναντήθηκαν επίσης στο εργοστάσιο της Tesla στην Καλιφόρνια και ο Musk επέστρεψε στο Ρίο το 2014 για το Παγκόσμιο Κύπελλο, όπου ο Batista τον βοήθησε με τις γνωριμίες του. «Τον βοήθησα να παρευρεθεί σε μερικά πάρτι.»
Η OGX εξακολουθεί να υπάρχει με διαφορετικό όνομα ως μικρή εταιρεία παραγωγής και όχι ως ο κολοσσός που είχε οραματιστεί ο Batista. Επίσης, η Tesla κινδυνεύει να μετατραπεί σε έναν εξειδικευμένο παίκτη εν μέσω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από τους καθιερωμένους κατασκευαστές αυτοκινήτων που πλημμυρίζουν την αγορά με νέα μοντέλα.
 
Οι ενστάσεις
Η μεγάλη ανησυχία του Batista για την Tesla είναι η ποιότητα του εσωτερικού των αυτοκινήτων που κατασκευάζει.
«Μπορείτε να επιλέξετε μια Mercedes, Audi, ή Jaguar που είναι φθηνότερα από τα SUV της, και να δείτε το εσωτερικό τους. Δεν μπορείτε να τα ανταγωνιστείτε!», δήλωσε ο Batista, πρώην οδηγός ταχύπλοου σκάφους και αγωνιστικών αυτοκινήτων, ο οποίος είχε μία Lamborghini στο σαλόνι του πριν την κατασχέσει η αστυνομία. «Αν δεν διορθώσετε αυτό, θα μείνετε πίσω.»
Ωστόσο, ο Βραζιλιάνος επιχειρηματίας δεν θεωρεί ότι η Tesla θα καταστρέψει τον ευρύτερο όμιλο εταιρειών του Musk με τον τρόπο που η OGX βύθισε το δικό του. Σε κάθε περίπτωση, ο Musk έχει ήδη αλλάξει την πορεία της ιστορίας, αναγκάζοντας την ευρύτερη αυτοκινητοβιομηχανία να παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Back to top button