ΑΡΘΡΑ ΓΝΩΜΗΣ

Έκθεση-“φωτιά” της ΤτΕ για την ακρίβεια: “Ηλεκτροσόκ” στις τσέπες των καταναλωτών από τις τιμές στα σούπερ μάρκετ- Από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωζώνης η Ελλάδα

“Κόλαση” είναι για τους καταναλωτές τα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με νέα αποκαλυπτική έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία επιβεβαιώνει πως η Ελλάδα είναι μία από τις ακριβότερες χώρες στην Ευρωζώνη. Οι τιμές παραμένουν στα ύψη, ενώ η κυβέρνηση επιχειρεί να αντιμετωπίσει την ακρίβεια με μέτρα-“χάδια”.

Από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωζώνης στα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ παραμένει η Ελλάδα, σύμφωνα με αποκαλυπτική μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος που δημοσιεύεται σήμερα στην Καθημερινή. Μάλιστα οι διαφορές στην ακρίβεια είναι σημαντικές καθώς φτάνουν στο 129% στο ανθρακούχο νερό ή στο 56% στο γάλα μακράς διαρκείας.

Σύμφωνα με τους μελετητές της έρευνας, «ο ανταγωνισμός στην αγορά των παραγωγών, η συγκέντρωση της αγοράς λιανικής και οι συνήθειες των καταναλωτών εξηγούν σημαντικό μέρος των διαφορών στις τιμές μεταξύ των χωρών». Δεν είναι τυχαίο ότι ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας έχει αναφερθεί στην ύπαρξη ολιγοπωλιακών συνθηκών στην αγορά, μεταξύ άλλων, τροφίμων.

Χορηγούμενο

Έκθεση-“φωτιά” της ΤτΕ για την ακρίβεια: “Ηλεκτροσόκ” στις τσέπες των καταναλωτών από τις τιμές στα σούπερ μάρκετ- Από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωζώνης η Ελλάδα

Οι μελετητές (Αλέξανδρος Καρακίτσιος, Θεοδώρα Κοσμά, Δημήτρης Μαλλιαρόπουλος, Γεώργιος Παπαδόπουλος, Παύλος Πέτρουλας) υπολογίζουν ότι στα προϊόντα με τις υψηλότερες πωλήσεις, η εξομοίωση της δομής της ελληνικής αγοράς και της συμπεριφοράς των καταναλωτών στην Ελλάδα με τα αντίστοιχα επίπεδα της Ευρωζώνης θα οδηγούσε σε μειώσεις στις διαφορές τιμών 17 ποσοστιαίων μονάδων κατά μέσον όρο.

Χορηγούμενο

Κατά μέσον όρο, η Ελλάδα είναι ακριβότερη (το 2023) σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης κατά 10% σε μια γκάμα 41 κατηγοριών επώνυμων τυποποιημένων προϊόντων και κατατάσσεται μεταξύ των ακριβότερων χωρών της Ευρωζώνης. Υπάρχει, βεβαίως, βελτίωση σε σύγκριση με το 2011, όταν ήταν 19% ακριβότερη.

Άλλες χώρες, όμως, όπως η Ιρλανδία, επίσης μεταξύ των ακριβότερων, μείωσαν τη διαφορά από 26% το 2011 σε μόλις 2% το 2023. Κάτω από τον μέσο όρο παραμένουν χώρες όπως η Γαλλία (93%) και η Γερμανία (98%), αν και στην τελευταία η διαφορά έχει μειωθεί από το 2011, όταν ήταν 10% φθηνότερη.

Η μελέτη εστιάζει ειδικότερα σε δύο επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, τα πιο ακριβά συγκριτικά με την Ευρωζώνη προϊόντα και αυτά με τα μεγαλύτερα μερίδια πωλήσεων στην Ελλάδα.

Έκθεση-“φωτιά” της ΤτΕ για την ακρίβεια: “Ηλεκτροσόκ” στις τσέπες των καταναλωτών από τις τιμές στα σούπερ μάρκετ- Από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωζώνης η Ελλάδα


  • Στα πιο ακριβά –συγκριτικά με την Ευρωζώνη– προϊόντα, οι διαφορές φτάνουν κατά μέσον όρο στο 61%. Ενδεικτικά, ο αλεσμένος καφές είναι 50% ακριβότερος, το βούτυρο 54%, η μαργαρίνη 60% και οι χαρτοπετσέτες 100%.
  • Στα προϊόντα με τα υψηλότερα μερίδια πωλήσεων στην Ελλάδα, που είναι και τα πιο αντιπροσωπευτικά για το «καλάθι» του Ελληνα καταναλωτή, η διαφορά περιορίζεται στο 3%, που σημαίνει ότι η Ελλάδα παραμένει, έστω και λίγο, ακριβότερη από την Ευρωζώνη.

Αν εξαιρεθεί μάλιστα το ελαιόλαδο, το οποίο είναι 24% φθηνότερο από την Ευρωζώνη, η διαφορά Ελλάδας – Ευρωζώνης ανεβαίνει στο 5%.

  • Στον στιγμιαίο καφέ είναι 17% ακριβότερη
  • Στα δημητριακά 15%
  • Στα ανθρακούχα αναψυκτικά 15% και
  • Στο ουίσκι 7%

Εκτός από το ελαιόλαδο, φθηνότερη είναι

  • Στο σαμπουάν 13%
  • Στο φρέσκο γάλα 8% και
  • Στις βρεφικές πάνες 4%



Ευάγγελος Κόκκινος

Ο Ευάγγελος Δ. Κόκκινος είναι δημοσιογράφος/ερευνητής με σπουδές στη Δημοσιογραφία και μεγάλη εμπειρία στο Διεθνές και Διπλωματικό ρεπορτάζ, τόσο σε ελληνικά όσο και σε αγγλόφωνα μέσα ενημέρωσης. Έχει πραγματοποιήσει πλήθος συνεντεύξεων με πρόσωπα-κλειδιά του ακαδημαϊκού, διπλωματικού και στρατιωτικού χώρου, ενώ έχει συμμετάσχει και σε αποστολές σε χώρες όπως η Ουκρανία. Συνεχίζει τις σπουδές του στον τομέα των Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών επιστημών.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα


Back to top button