COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

Χωρίς κατηγορία

Έλεν Κρέλερ Μίλερ: Η γυναίκα που αναγνώρισε τον ιδιοφυή Βίνσεντ βαν Γκογκ, μία από τις πρώτες γυναίκες συλλέκτριες στον κόσμο

Η Helene Kröller-Müller, που το όνομά της είναι συνδεδεμένο με ένα από τα ωραιότερα μουσεία της Ευρώπης, δώρισε όλη τη συλλογή της στον ολλανδικό λαό, μαζί με ένα μεγάλο δασικό κτήμα.  (βίντεο+φωτο)

Η Helene Kröller-Müller που το όνομά της είναι συνδεδεμένο με ένα από τα ωραιότερα μουσεία της Ευρώπης, δώρισε όλη τη συλλογή της, μαζί με τον σύζυγό της Anton Kröller στον ολλανδικό λαό, μαζί με με ένα μεγάλο δασικό κτήμα

Η Helene Kröller-Müller που το όνομά της είναι συνδεδεμένο με ένα από τα ωραιότερα μουσεία της Ευρώπης υπήρξε μία από τις πρώτες Ευρωπαίες που συγκέντρωσαν μια μεγάλη συλλογή έργων τέχνης αλλά όχι μόνο αυτό. Πιστεύεται ότι είναι μία από τις πρώτες συλλέκτριες παγκοσμίως που αναγνώρισαν την ιδιοφυΐα του Βίνσεντ βαν Γκογκ. Η γεννημένη το 1869 συλλέκτρια δώρισε όλη τη συλλογή της, μαζί με τον σύζυγό της Anton Kröller στον ολλανδικό λαό, μαζί με με ένα μεγάλο δασικό κτήμα.

Σήμερα το Μουσείο Κρέλερ Μίλερ είναι ένα εθνικό μουσείο τέχνης και κήπος γλυπτικής, που βρίσκεται στο Εθνικό Πάρκο Hoge Veluwe στο Otterlo στις Κάτω Χώρες. Το μουσείο άνοιξε το 1938 και διαθέτει τη σημαντικότερη συλλογή έργων του Βίνσεντ βαν Γκογκ, μετά από αυτήν του Μουσείου Βαν Γκογκ του Άμστερνταμ.

Η Έλεν Μίλερ γεννήθηκε στο Έσσεν της Γερμανίας σε μια πλούσια βιομηχανική οικογένεια. Όταν παντρεύτηκε τον Άντον Κρέλερ, Ολλανδό μεγιστάνα της ναυτιλίας έγινε όχι μόνο μία από τις πλουσιότερες γυναίκες στην Ολλανδία εκείνη την εποχή, αλλά και φανατική συλλέκτρια έργων τέχνης. Ξεκίνησε τη συλλογή της το 1906 και το πρώτο έργο που απέκτησε είναι το Landscape with a train του Paul Gabriël.

Υπήρξε ένας από τους πρώτους ανθρώπους που αναγνώρισαν την ιδιοφυΐα του Βίνσεντ βαν Γκογκ. Τελικά συγκέντρωσε περισσότερα από 90 έργα ζωγραφικής και 185 σχέδιά του, σε μία από τις μεγαλύτερες συλλογές του έργου του καλλιτέχνη στον κόσμο, δεύτερη μετά το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ.

Συνέχισε να συγκροτεί τη συλλογή της με έργα των Πικάσο, Μπράκ, Σερά, Λεζέ, Μοντριάν, ενώ το έργο του Σερά που απέκτησε A Sunday Afternoon on the Island of La Grande Jatte θεωρείται ένα από τα πιο εμβληματικά σε ύφος και στιλ του 20ου αιώνα.

Αν και Γερμανίδα δεν αγάπησε ποτέ τους ζωγράφους της πατρίδας της, ενώ σε ένα ταξίδι της στη Φλωρεντία συνέλαβε την ιδέα της δημιουργίας ενός μουσείου – σπιτιού.

Από το 1913 και μετά τμήματα της συλλογής της ήταν ανοιχτά στο κοινό. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1930, ο εκθεσιακός της χώρος στη Χάγη ήταν ένα από τα σπάνια μέρη όπου κάποιος μπορούσε να δει εξαιρετικά έργα μοντέρνας τέχνης. Το 1928 με τον σύζυγό της δημιούργησαν το Ίδρυμα Κρέλερ-Μίλερ για την προστασία της συλλογής και των κτημάτων τους.

Το 1935, δώρισαν στον ολλανδικό λαό ολόκληρη τη συλλογή τους, συνολικού ύψους περίπου 12.000 αντικειμένων, υπό την προϋπόθεση ότι ένα μεγάλο μουσείο θα χτιστεί στους κήπους του πάρκου τους.

Με την επιμέλεια της ολλανδικής κυβέρνησης, το Μουσείο Κρέλερ-Μίλερ άνοιξε το 1938. Το Μουσείο βρίσκεται σε δασικό κτήμα των 75 στρεμμάτων  και στεγάζει την περίφημη αυτή συλλογή ενώ στο πάρκο του λειτουργεί ένας κήπος με εξαιρετικά γλυπτά.

Πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι στις αρχές του 20ου αιώνα ο Άντον Κρέλερ είχε επιχειρήσει να αγοράσει όλα τα έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ από τη νύφη του, χήρα του αδελφού του εμπόρου τέχνης Τεό, αλλά η γυναίκα δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον για να πουλήσει την κληρονομιά της. Χάρη στον γιο της Βίνσεντ Βίλεμ βαν Γκογκ η συλλογή βρήκε τον δρόμο για το Μουσείο βαν Γκογκ, το οποίο άνοιξε τις πόρτες του το 1973.

Ο Κρέλερ είχε δώσει ένα απίστευτο για την εποχή ποσό προκειμένου να αποκτήσει όλα τα έργα του Ολλανδού καλλιτέχνη, αλλά τελικά κατέληξαν σε ένα από τα πιο ωραία μουσεία του Άμστερνταμ αφιερωμένο στη μνήμη και το έργο ενός από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους του 19ου αιώνα.

Back to top button