COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

EΛΛΑΔΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η Ελλάδα λαμβάνει τις θέσεις ρυθμιστή και διοικήτριας της επιχείρησης για την προστασία των πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι

Στην Λάρισα το ευρωπαϊκό κέντρο επιχειρήσεων

Δεκτή έγινε από το Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Άμυνας της ΕΕ η πρόταση του Νίκου Δένδια να αναλάβει η Ελλάδα τη διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα για την προστασία των πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι.

 

«Στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Άμυνας της ΕΕ, σήμερα στις Βρυξέλλες, κατά τη συζήτηση για την Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην Ερυθρά Θάλασσα, ενημέρωσα τους ομολόγους μου ότι η Ελλάδα προσφέρει το Στρατηγείο της Λάρισας, ως Στρατηγείο για την Επιχείρηση, καθώς επίσης ότι έχει την ετοιμότητα να αναλάβει τη Διοίκηση της Επιχείρησης. Η προσφορά μας έγινε θετικά δεκτή», ανακοίνωσε ο Νίκος Δένδιας.

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Η πρόταση του Νίκου Δένδια προκάλεσε αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Το ΚΚΕ, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση, ανέφερε πως «δεν φτάνει, δηλαδή, που με την αποστολή φρεγάτας στέλνει προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων στο “στόμα του λύκου” για την εξυπηρέτηση μεγάλων οικονομικών συμφερόντων και των πολεμικών σχεδίων των ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ, τώρα κλιμακώνει επικίνδυνα την ελληνική εμπλοκή και καθιστά το λαό μας στόχο αντιποίνων».

«Ιδιαίτερα σήμερα που το ενδεχόμενο γενίκευσης του πολέμου είναι περισσότερο από ορατό, απαιτείται λαϊκή επαγρύπνηση και δράση για να αποτραπούν οι επικίνδυνοι κυβερνητικοί σχεδιασμοί», σημείωσε στην ανακοίνωσή του.

Από την πλευρά της Νέα Αριστερά έκανε λόγο για «ευθείας εμπλοκή της Ελλάδας στην πολεμική σύρραξη στην Ερυθρά Θάλασσας». Πρόκειται, ανέφερε το κόμμα στην ανακοίνωσή του, για «αποφάσεις που βάζουν την χώρα σε επικίνδυνες περιπέτειες, ιδίως όταν αυτές λαμβάνονται χωρίς την παραμικρή ενημέρωση και συζήτηση».

«Με ποιούς διαβουλεύτηκε ο κύριος Δένδιας για να “προσφέρει” την συμμετοχή της χώρας και των στρατιωτικών υποδομών και προσωπικού και μάλιστα σε πρωταγωνιστικό ρόλο; Γιατί δεν έχει ενημερώσει την Εθνική Αντιπροσωπεία για μια τόσο κρίσιμη, στρατηγικής σημασίας για τα συμφέροντα της χώρας, απόφαση;», διερωτάται το κόμμα της Νέας Αριστεράς και συμπληρώνει:

«Όπως και στην περίπτωση των F35 η κυβέρνηση του κύριου Μητσοτάκη δεσμεύει την χώρα εν κρυπτώ. Δεν πρόκειται απλώς για πολιτική του προβλέψιμου και πρόθυμου συμμάχου. Η Ν.Δ. έχει εκτρέψει την εξωτερική πολιτική της χώρας. Από πυλώνας σταθερότητας και ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή η Ελλάδα γίνεται προπύργιο αποσταθεροποίησης».

Το όνομα και ο στόχος της επιχείρησης

Όπως ανακοίνωσε ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ, η ευρωπαϊκή επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα θα ονομάζεται «Ασπίδες» και θα μπορούσε να ξεκινήσει στις 17 Φεβρουαρίου. «Έχουμε ένα όνομα, Άσπιδες, που σημαίνει προστάτης. Και αυτός είναι ο σκοπός, να προστατεύσουμε τα πλοία, να αναχαιτίσουμε επιθέσεις και εχθρικά πλοία, όχι να εμπλακούμε σε κάποιου είδους δράση κατά των Χούθι, αλλά μόνο να εμποδίσουμε τις επιθέσεις στα πλοία», τόνισε και πρόσθεσε:

«Είναι σίγουρα μια σημαντική αποστολή. Ανησυχούμε όλοι για την κυκλοφορία στη Διώρυγα του Σουέζ και πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες μας ζητούν να προχωρήσουμε επειδή το επιχειρηματικό τους μοντέλο υποφέρει πολύ λόγω της υψηλής αύξησης του κόστους που συνεπάγεται η ανάγκη να περάσουν από τη Νότια Αφρική για να φτάσουν στην Ευρώπη. Αυτό επηρεάζει κόστος και συνεπώς τις τιμές. Επηρεάζει τον πληθωρισμό. Για αυτό είναι φυσικό να προσπαθήσουμε να αποφύγουμε αυτόν τον κίνδυνο», κατέληξε ο Μπορέλ.

Χούθι, μια «ασύμμετρη απειλή» για το διεθνές εμπόριο
Υπενθυμίζεται πως οι Χούθι, οι αντάρτες της Υεμένης που υποστηρίζονται από το Ιράν, πραγματοποιούν επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα ως αντίποινα για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας. Οι «πληρεξούσιοι» της Τεχεράνης αποδεικνύονται μια «ασύμμετρη» δύναμη στη Μέση Ανατολή, καθώς με τα χτυπήματά τους έχουν ήδη προκαλέσει σημαντική αναταραχή στο διεθνές εμπόριο.

Η Ερυθρά Θάλασσα, με τη διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς για την εμπορική ναυτιλία. Από το πέρασμα που ενώνει την Ασία με την Ευρώπη διέρχεται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% των εμπορευματοκιβωτίων. Τα ποσοστά είναι πολύ υψηλότερα όταν εστιάζουμε στη γηραιά ήπειρο και τη βόρεια Αφρική.

Με τους πυραύλους των Χούθι να στοχεύουν και να απειλούν εμπορικά πλοία, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αναδρομολόγηση, ακολουθώντας την εναλλακτική διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, περιμετρικά της Αφρικής. Αυτό μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση του χρόνου και του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων.

Ένα πλοίο από τη Σιγκαπούρη μπορεί για παράδειγμα να φτάσει στο Ρότερνταμ σε 8.500 ναυτικά μίλια εάν διασχίσει το κανάλι. Ο περίπλους της Αφρικής αυξάνει το ταξίδι στα 11.800 ναυτικά μίλια. Αυτό σημαίνει επιπλέον 10 με 12 ημέρες ή και περισσότερες σε περίπτωση δεξαμενόπλοιων που κινούνται με χαμηλότερες ταχύτητες.

Ταυτόχρονα για όσους συνεχίζουν να επιλέγουν το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, τα ασφάλιστρα κινδύνου έχουν αυξηθεί σημαντικά. Το μέγεθός τους βρίσκεται μόνο κάτω από τα αντίστοιχα ασφάλιστρα για τα πλοία που διέρχονται από ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, όπου μαίνεται ο πόλεμος.

Ειδικοί της αγοράς και αναλυτές εκτιμούν πως εάν συνεχιστεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιπτώσεις θα αρχίσουν να φαίνονται και στην αγορά με προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού και μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές, οι οποίοι βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι με τον πληθωρισμό. «Και οι δύο επιλογές, είτε λόγω της αύξησης των ασφαλίστρων, είτε λόγω της αναδρομολόγησης γύρω από την Αφρική, θα έχουν αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευμάτων», υπογραμμίζουν αναλυτές.

Back to top button