COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελληνοτουρκικά – Κρίσιμες ώρες: Ο Ερντογάν, εν μέσω απειλών και μυστικών συναντήσεων με την Αθήνα, έδωσε εντολή για μαζική παραγωγή βαλλιστικών πυραύλων «Tayfun» και το ΝΑΤΟ σφυρίζει αδιάφορα!

Σε συνεδρίαση της επιτροπής για την τουρκική Αμυντική Βιομηχανία υπό την προεδρία του Ταγίπ Ερντογάν, αποφασίστηκε να προχωρήσει η μαζική παραγωγή τριών συστημάτων αντιαεροπορικής άμυνας καθώς και των βαλλιστικών πυραύλων Tayfun.

Ο πρόεδρος της Τουρκίας υποστήριξε πρόσφατα ότι οι πύραυλοι Tayfun θα έχουν βεληνεκές 1.000 χιλιομέτρων και μπορούν να φτάσουν και στην Ελλάδα (και σε άλλες ευρωπαϊκές, ασιατικές και αφρικανικές χώρες)…

Είναι ο τρόπος της Άγκυρας μάλλον αυτός για να δείξει ότι θέλει… διάλογο με την Αθήνα…

Ενίσχυση της αντιαεροπορικής άμυνας
Σύμφωνα με σχετική τουρκική ανακοίνωση, η επιτροπή άναψε το «πράσινο» φως για τη μαζική παραγωγή αντιαεροπορικών πυραύλων Siper, Hisar και Sungur, αντιπλοϊκών Atmaca, καθοδηγούμενων από λέιζερ Karaok και πυραύλων αέρος-αέρος Gokdogan και Bozdogan.

Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται πως προκειμένου η Τουρκία να αποκτήσει μια «πλήρως ανεξάρτητη» αμυντική βιομηχανία, οφείλει να επενδύσει «στην εγχώρια ανάπτυξη της στρατιωτικής τεχνολογίας που σήμερα η χώρα υποχρεώνεται να προμηθεύεται από το εξωτερικό».

Την ίδια στιγμή το ΝΑΤΟ…
Ενόσω η Τουρκία ζει τον μύθο της με την τρομακτική ανάπτυξη της αμυντικής της βιομηχανίας και συνεχίζει να προκαλεί και να κλιμακώνει τη ρητορική της κατά της Ελλάδας, το NATO ζητά επίλυση των διαφορών των δύο χωρών με… διπλωματικά μέσα.

Μετά τις νέες συκοφαντίες της Άγκυρας ότι ελληνικά μαχητικά προσπάθησαν να παρέμβουν στην εκπαιδευτική αποστολή του ΝΑΤΟ πάνω από το Αιγαίο, αξιωματούχος της Συμμαχίας είπε στο Anadolu, ότι η Τουρκία και η Ελλάδα είναι πολύτιμοι σύμμαχοι και συνεργάζονται ως μέρος του ΝΑΤΟ.

«Η Μεσόγειος (Θάλασσα) είναι ζωτικής σημασίας για το ΝΑΤΟ και προτρέπουμε την Ελλάδα και την Τουρκία να επιλύσουν ΤΥΧΟΝ διαφορές στο Αιγαίο (Θάλασσα) με διπλωματικά μέσα και σε πνεύμα συμμαχικής αλληλεγγύης».

«Τυχόν διαφορές», λοιπόν, είναι για το NATO η συνεχής αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας και οι ασταμάτητες παραβιάσεις από την Τουρκία. Η αισχρή μεροληψία υπέρ της Τουρκίας έχει καταντήσει πια ανέκδοτο…

Μάλιστα, ο εν λόγω αξιωματούχος, υπενθύμισε και τη δημιουργία ενός «στρατιωτικού μηχανισμού αποσυμπλοκής» το 2020 μεταξύ των δύο χωρών προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος επεισοδίων στην Ανατολική Μεσόγειο και πρόσθεσε: «Σε μια εποχή που ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει διαλύσει την ειρήνη στην Ευρώπη, είναι ακόμη πιο σημαντικό για τους Σύμμαχους να σταθούν μαζί».

Σύμφωνα με το Anadolu, το οποίο είναι η επίσημη κορωνίδα της τουρκικής προπαγάνδας, «η Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ για περισσότερα από 70 χρόνια, έχει παραπονεθεί για επανειλημμένες προκλητικές ενέργειες και ρητορική από την Ελλάδα στην περιοχή τους τελευταίους μήνες, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού νησιών κοντά στις τουρκικές ακτές που έχουν αποστρατιωτικοποιηθεί βάσει υποχρεώσεων από Συνθήκες. Τέτοιες κινήσεις ματαιώνουν τις καλόπιστες προσπάθειές της για ειρήνη».

Μυστικές συναντήσεις με το καθεστώς Ερντογάν, εν μέσω απειλών πολέμου και ‘διαιτητή’ τη Γερμανία

Αποστρατικοποίηση του νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, μείωση του Εθνικού Εναέριου Χώρου στα 6 μίλια αναγνώριση της συμφωνία ΑΟΖ Τουρκίας-Λιβύης και σε αντάλλαγμα δεν θα ανακηρύξει μονομερώς ΑΟΖ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ήταν το περιεχόμενο της πρότασης της Άγκυρας στην συνάντηση της περασμένης Παρασκευής των δύο χωρών υπό την «διαιτησία» του Βερολίνου.

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε μεταξύ του εκπροσώπου του Ρ.Τ.Ερντογάν, Ιμπραΐμ Καλίν και της διευθύντριας του Διπλωματικού Γραφείου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, Άννας – Μαρίας Μπούρα και αποκαλύφθηκε από τον τουρκικό Τύπο (Milliyet)!

Στην συνάντηση συμμετείχε και ο σύμβουλος εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας της Γερμανικής Καγκελαρίας, Jens Plötner.

Η γερμανική πλευρά συναίνεσε στο τουρκικό αίτημα αποστρατικοποίησης του Αιγαίου και χρησιμοποιεί ως παράδειγμα «αξιόπιστου εγγυητή» για τον εαυτό της το ότι δεν επέτρεψε την αντικατάσταση στα νησιά των Ελληνικών ΤΟΜΑ ΒΜΡ-1 που στάλθηκαν στην Ουκρανία.

Τα παλαιά Marder-1A3 που έδωσε στην Ελλάδα το Βερολίνο απαγόρευσε να μεταφερθούν στα νησιά του Αιγαίου και απλώς προωθήθηκαν στον Έβρο που μικρή επιχειρησιακή αξία έχουν αφού το ποιος θα νικήσει και θα επικρατήσει, αν υπάρξει σύγκρουση στην Θράκη, δεν εξαρτάται από μερικές δεκάδες (για την ώρα λιγότερα από 10) TOMA Marder που υπάρχουν εκεί.

Η μυστική διπλωματία της Ελληνικής κυβέρνησης που οδήγησε τον τελευταίο χρόνο στην μερική αποστρατικοποίηση των νησιών με αφορμή την Ουκρανία (απομακρύνθηκαν τα ΤΟΜΑ BMP-1 από τα νησιά, αριθμός ρουκετοβόλων RM-70, φορητά αντιαεροπορικά συστήματα FHM-92 Stinger κλπ).

Συνολικά έχουν αποσυρθεί από τα νησιά του Αιγαίου τους τελευταίους δέκα μήνες:

122 ΤΟΜΑ BMP-1 με όλα τα πυρομαχικά των πολυβόλων τους

15.000 βλήματα των 73 χλστ.

15-25 ρουκετοβόλα RM-70 των 122 χλστ.

15.000 ρουκέτες των 122 χλστ.

20.000 επιθετικά τυφέκια ΑΚ-47 Καλάσνικοφ

3.200.000 φυσίγγια των 7,62 χιλιοστών,

60 MANPAD FIM-92 Stinger,

17.000 βλήματα πυροβολικού των 155 χιλιοστών

1.100 αντιαρματικές ρουκέτες RPG-18

Η Ελληνική πλευρά δεν τοποθετήθηκε επί των τουρκικών απαιτήσεων. Απλά, σημείωσε ότι: «Δεν μπορεί να δεχθεί άμεσα αποστρατικοποίηση» και παρέπεμψε σε επόμενη συνάντηση «μετά τις Ελληνικές εκλογές». Αυτό τι σημαίνει; Μεταξύ άλλων ότι θα συζητήσει για την αποστρατικοποίηση «μετά τις εκλογές».

Είναι σαφές ότι η συζήτηση δεν θα συνεχιστεί πριν τις τουρκικές εκλογές τον ερχόμενο Ιούνιο. Αν υπάρξει αλλαγή κυβέρνησης στην Αθήνα, οι συζητήσεις για αποστρατικοποίηση κόβονται.

Αν όχι, ίσως τέτοια εποχή το επόμενο έτος να υπάρξει συνθήκη μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας…

Λέγεται ότι όλα έχουν προσυμφωνηθεί στο διαβόητο γεύμα Μητσοτάκη-Ερντογάν στον Βόσπορο.

Για να έρθει η «κοινή αξιοποίηση των -οικονομικών δυνατοτήτων στον οικονομικό τομέα, ευκαιριών» που είπε ο Σολτς-στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο…

Είναι περίεργο ότι ο Γερμανός, είπε δημόσια ότι στις συνομιλίες του με τον Μητσοτάκη τον βρήκε … «απολύτως διατεθειμένο για συνεννόηση».

Ελλάδα και Τουρκία με «διαιτητή» την Γερμανία. Ο Θεός μαζί μας…

Για πρώτη φορά η Τουρκία προειδοποίησε έμμεσα αλλά με σαφήνεια την Ελλάδα ότι θα προχωρήσει σε μονομερή καθορισμό της ΑΟΖ σε Αιγαίο Πέλαγος και στην Ανατολική Μεσόγειο αν δεν γίνει αποδεκτό το αίτημά της «για να αποκατασταθεί η νομιμότητα σε ότι αφορά την συνθήκη της Λοζάνης και των Παρισίων και αποσυρθούν οι ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα»!

Η απειλή διατυπώθηκε από τον Ιμπραΐμ Καλίν, είχε αποδέκτη την διευθύντρια του διπλωματικού γραφείου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, Άννας – Μαρίας Μπούρα, παρουσία του εκπροσώπου της γερμανικής καγκελαρίας Γενς Πλέτνερ και αφορά την περιοχή που απεικονίζεται στον τουρκικό χάρτη της φωτογραφίας ανωτέρω.

Θα μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο η Τουρκία, που δεν έχει προηγούμενο; Δυστυχώς, πλέον υπάρχει προηγούμενο: Η Αίγυπτος προχώρησε σε μονομερή οριοθέτηση της ΑΟΖ με Λιβύη, δυτικά της οριοθετημένης γραμμής με την Ελλάδα, παραβιάζοντας την αρχή της «συμφωνίας δύο μερών».

Αυτό που -ανοήτως- πανηγύρισαν κάποιοι στην Αθήνα (ειδικά οι άσχετοι πολλών ΜΜΕ που παριστάνουν τους «ειδικούς») αποτελεί δυστυχώς παραβίαση από το Κάιρο της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS 82), και προηγούμενο για την Άγκυρα η οποία έσπευσε να το εκμεταλλευθεί.

Συγκεκριμένα η UNCLOS 82 αναφέρει στο Άρθρο 74:

«Άρθρο 74: Οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές

Η οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ κρατών με έναντι ή προσκείμενες ακτές πραγματοποιείται κατόπιν συμφωνίας με βάση το διεθνές δίκαιο όπως ορίζεται στο άρθρο 38 του καταστατικού του διεθνούς δικαστηρίου, με σκοπό την επίτευξη δίκαιης λύσης.

Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, τα ενδιαφερόμενα κράτη προσφεύγουν στις διαδικασίες που προβλέπονται στο μέρος XV.

Εκκρεμούσης της συμφωνίας που προβλέπεται στην παράγραφο 1, τα ενδιαφερόμενα κράτη, σε πνεύμα κατανόησης και συνεργασίας, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για την επίτευξη προσωρινών διευθετήσεων πρακτικού χαρακτήρα και, κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου, για να μην θέσουν σε κίνδυνο ή παρεμποδίσουν την επίτευξη οριστικής συμφωνίας.

Οι διευθετήσεις αυτές δεν επηρεάζουν την τελική οριοθέτηση.

Όπου ισχύει συμφωνία μεταξύ των ενδιαφερομένων κρατών, τα ζητήματα που αναφέρονται στην οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις της εν λόγω συμφωνίας».

Αυτό το άρθρο ήταν και η αιτία που στο Αιγαίο η Ελλάδα δεν ανακήρυξε ΑΟΖ (βέβαια, εν προκειμένω, οι ελληνικές πολιτικές ηγεσίες αρνήθηκαν να ανακηρύξουν ΑΟΖ ακόμα και με συναποδοχή της… συμμάχου και ομοεθνούς Κύπρου) πόσο μάλλον στο Αιγαίο!

Έτσι λοιπόν η Αίγυπτος «έσυρε πρώτη τον χορό» των μονομερών ανακηρύξεων ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο και πλέον η Αθήνα αν αποδεχθεί και αναγνωρίσει τον κίνηση του Καΐρου της 11ης Δεκεμβρίου, ανοίγει διάπλατα τον δρόμο στη… Τουρκία (το να ανακηρύξει μονομερώς η Αθήνα ΑΟΖ με την Τουρκία, δυστυχώς ανάγεται στην σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας) η οποία πλέον κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: Εκβιάζει.

Τι θα μπορούσε να συμβεί: Να ανακηρύξει μονομερώς η Τουρκία ΑΟΖ στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, να προσφύγουμε στο Διεθνές Δικαστήριο, όπως κάνει η Λιβύη κι έτσι να γίνει πραγματικότητα αυτό που πρέπει να αποφευχθεί ΠΑΣΗ θυσία: Να αποφασίσει μια ομάδα ξένων δικαστών για το αν, ποια και πού έχει δικαιώματα η Ελλάδα σε μια «κλειστή ελληνική θαλάσσια λίμνη» στο Αιγαίο που αποτελείται όμως από νησιά!

Μην ξεχνάμε ότι πρόσφατα το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης αρνήθηκε πλήρη επήρεια (full effect) στην Μάλτα που αποτελεί νησιωτικό κράτος κι έτσι η οριοθετημένη γραμμή με την λιβυκή ΑΟΖ είναι βορειότερα της μέσης γραμμής και δίνει μεγαλύτερη ΑΟΖ στην Τρίπολη! Δηλαδή δικαίωσε το ηπειρωτικό κράτος, έναντι του νησιωτικού!

Αυτό αποτελεί προοίμιο του «σφαξίματος» που θα υποστεί η Ελλάδα αν τυχόν προσφύγουμε στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης…

Ένα ερώτημα είναι αν η Αίγυπτος με την πράξη της 11ης Δεκεμβρίου έδωσε πλήρη επήρεια στην Κρήτη ή πήρε μεγαλύτερη επήρεια όπως έκανε και με την οριοθέτηση ΑΟΖ με την Ελλάδα.

Με την οριοθέτηση των ΑΟΖ Ελλάδας και Αιγύπτου η Ελλάδα για πρώτη φορά δέχθηκε μειωμένη επήρεια της Κρήτης, της Ρόδου (βασικά η Ρόδος «κόπηκε στην μέση» στον 28ο Μεσημβρινό) και ολική εξαφάνιση του συμπλέγματος της Μεγίστης (Καστελόριζο)

Η Ελλάδα δέχθηκε (Άρθρο 1ε) ότι «Κάθε μεταγενέστερη οριοθέτηση πέρα ​​από το καθορισμένο όριο της συμφωνίας (ανατολικά του 28ου μεσημβρινού ή νοτιοδυτικά της Κρήτης) θα ολοκληρωθεί σε συνεννόηση με τα γειτονικά κράτη», όπου γειτονικά κράτη είναι και η… Τουρκία!

Η Αίγυπτος όμως τώρα έκανε οριοθέτηση νοτιοδυτικά της Κρήτης χωρίς συνεννόηση με την Ελλάδα.

Για να καταλάβουμε τι συνέβη τον Αύγουστο του 2020 στην συμφωνία ΑΟΖ με την Αίγυπτο, πέραν του ότι το Κάιρο πήρε το 55% της ΑΟΖ και η Ελλάδα το 45%, η κυβέρνηση υποχώρησε σε ένα βασικό μέρος των μέχρι τώρα ισχυρισμών της, δέχτηκε ότι τα ελληνικά νησιά της περιοχής δεν έχουν πλήρη ΑΟΖ! Και μάλιστα τα μεγάλα νησιά!

Αυτό θα μας δεσμεύει σε κάθε προσπάθεια οριοθέτησης ΑΟΖ είτε με διαπραγμάτευση είτε με προσφυγή στην Χάγη, μάλιστα επί τα χείρω.

Την αρχή αυτής της στρατηγικής την υιοθέτησε στην Ελληνοϊταλική Συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών, μόνο που εκεί τα νησιά είναι μικρά, όπως είναι τα Διαπόντια νησιά κοντά στην Κέρκυρα και οι Στροφάδες, κοντά στην Πελοπόννησο και άνευ στρατηγικής σημασίας.

Εδώ πλέον τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά για την Ελλάδα…

Back to top button