Ραγδαίες εξελίξεις στον ταχυδρομικό χάρτη της χώρας προκαλεί η απόφαση των Ελληνικών Ταχυδρομείων να προχωρήσουν στο κλείσιμο 204 καταστημάτων πανελλαδικά.
ΕΛΤΑ: Όταν ο Κωστής Χατζηδάκης εγκαινίαζε περιχαρής το νέο Κέντρο Διαλογής της ACS-Οι «ύποπτες» δηλώσεις Σκλήκα και η επαρχία που δεν θα ερημώσει… αν «ιδιωτικοποιηθεί»
Η διοίκηση του οργανισμού μιλά για «αναγκαίο εξορθολογισμό», ενώ δήμαρχοι, φορείς και πολίτες αντιδρούν, κάνοντας λόγο για «διάλυση μιας ιστορικής δημόσιας υπηρεσίας». Σύμφωνα με τη διοίκηση, η απόφαση εντάσσεται σε ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που αποσκοπεί στη βελτίωση της αποδοτικότητας και της βιωσιμότητας του οργανισμού. Όπως επισημαίνεται, τα 204 καταστήματα που κλείνουν «παράγουν λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων, αλλά επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό με πάνω από το 50% των εξόδων λειτουργίας».
Η διοίκηση υπογραμμίζει ακόμη ότι η ταχυδρομική δραστηριότητα έχει μειωθεί έως και 90% τις τελευταίες δεκαετίες, λόγω της ψηφιακής επικοινωνίας και της στροφής των καταναλωτών προς ιδιωτικές ταχυμεταφορές. Στόχος, όπως τονίζεται, είναι η «μετάβαση σε ένα πιο ευέλικτο μοντέλο, που θα αξιοποιεί σύγχρονες τεχνολογίες και συνεργασίες με ιδιωτικά πρακτορεία».
Το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης και το «μοντέλο συνεργειών»
Η συζήτηση για το μέλλον των ΕΛΤΑ πυροδοτήθηκε ξανά μετά τις δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου, Γρηγόρη Σκλήκα, ο οποίος σε τηλεοπτική συνέντευξή του αποκάλυψε ότι το σχέδιο περιλαμβάνει τη δυνατότητα συνεργασίας με ιδιωτικές εταιρείες σε περιοχές με μεγάλη κίνηση, «εφόσον υπάρξει ζήτηση».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «λειτουργούν ήδη πάνω από 600 ιδιωτικά πρακτορεία υπό την ομπρέλα των ΕΛΤΑ» — μια ένδειξη, όπως υποστηρίζουν αρκετοί αναλυτές, ότι ο δημόσιος ταχυδρομικός οργανισμός οδεύει προς ένα υβριδικό μοντέλο λειτουργίας, με αυξανόμενο ρόλο του ιδιωτικού τομέα.
Η συγκυρία αυτή φέρνει στη μνήμη την παρουσία του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, στα εγκαίνια του Κέντρου Διαλογής της ACS τον Οκτώβριο του 2023. Τότε, η κορυφαία ιδιωτική εταιρεία ταχυμεταφορών εγκαινίαζε στο Αιγάλεω ένα υπερσύγχρονο κέντρο, παρουσία κυβερνητικών αξιωματούχων και στελεχών του Ομίλου Quest. Η σύμπτωση αυτή, για πολλούς, δεν είναι τυχαία, καθώς καταδεικνύει την πολιτική κατεύθυνση υπέρ της ενίσχυσης της ιδιωτικής παρουσίας στον ταχυδρομικό τομέα.
ΕΛΤΑ: Όταν ο Κωστής Χατζηδάκης εγκαινίαζε περιχαρής το νέο Κέντρο Διαλογής της ACS-Οι «ύποπτες» δηλώσεις Σκλήκα και η επαρχία που δεν θα ερημώσει… αν «ιδιωτικοποιηθεί»
Η είδηση του «λουκέτου» προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από δημάρχους, εργαζομένους και τοπικούς φορείς. Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) ζητά την άμεση ανάκληση της απόφασης, υποστηρίζοντας ότι δεν υπήρξε επαρκής διαβούλευση και ότι «σε πολλές περιοχές τα ΕΛΤΑ αποτελούν τη μοναδική σταθερή δημόσια παρουσία».
Δήμαρχοι από ορεινές και νησιωτικές περιοχές τονίζουν ότι το κλείσιμο των καταστημάτων «θα αποκόψει ηλικιωμένους και ευάλωτους πολίτες από βασικές υπηρεσίες, όπως πληρωμές, αποστολές ή παραλαβές συντάξεων».
Πολιτικά, η υπόθεση έχει προκαλέσει τριγμούς και εντός της Νέας Δημοκρατίας, με βουλευτές να εκφράζουν επιφυλάξεις για το αν η απόφαση εξυπηρετεί την περιφέρεια ή την ιδιωτική αγορά. Παράλληλα, κόμματα της αντιπολίτευσης καταγγέλλουν «υπόγεια ιδιωτικοποίηση» των ΕΛΤΑ και ζητούν διαφάνεια στα κριτήρια επιλογής των καταστημάτων που κλείνουν.
Οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών είναι έντονες, κυρίως επειδή τα ΕΛΤΑ, πέρα από τη διανομή επιστολών και δεμάτων, επιτελούν έναν κοινωνικό ρόλο: εξυπηρετούν απομακρυσμένες κοινότητες, παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών, ακόμη και επικοινωνίας για ηλικιωμένους και κατοίκους μικρών νησιών.
Η απουσία εναλλακτικών λύσεων — όπως κινητά ταχυδρομεία, κοινόχρηστα κέντρα ή ψηφιακή υποστήριξη — δημιουργεί κενό πρόσβασης και κινδύνους περιφερειακής ανισότητας.
Το μεγάλο ερώτημα: εκσυγχρονισμός ή εγκατάλειψη;
Οι υπεύθυνοι των ΕΛΤΑ υποστηρίζουν ότι η αλλαγή είναι «μονόδρομος» ώστε να μπορέσει ο οργανισμός να επιβιώσει στον ψηφιακό αιώνα. Ωστόσο, το ερώτημα που τίθεται είναι αν ο εκσυγχρονισμός αυτός γίνεται με κοινωνικά ισότιμο τρόπο ή αν απλώς σηματοδοτεί την αποδόμηση μιας δημόσιας υποδομής που οικοδομήθηκε επί δεκαετίες.
Καθώς η χώρα εισέρχεται σε μια εποχή όπου οι δημόσιες υπηρεσίες επαναπροσδιορίζονται, το στοίχημα για τα ΕΛΤΑ δεν είναι μόνο να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογικές απαιτήσεις, αλλά να το κάνουν χωρίς να αφήσουν κανέναν πίσω.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα