Με χαρές και πανηγύρια υποδέχθηκαν τα συστημικά ΜΜΕ στην Ελλάδα την δημοσιοποίηση της σχετικής σύμβασης μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδος και Κύπρου με την ανάδοχο γαλλική εταιρεία, για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος και Κύπρου, με την πόντιση καλωδίων στον βυθό μιας μεγάλης θαλάσσιας ζώνης, η οποία ανήκει στην Ελληνική και στην Κυπριακή ΑΟΖ, αλλά επικαλύπτεται από το Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο.
Βεβαίως, τα ίδια συστημικά ΜΜΕ απέκρυψαν κάτι που αποτελεί την «Αχίλλειο πτέρνα» του όλου σχεδίου: Όπως αποκαλύπτει η Κυπριακή εφημερίδα «Φιλελεύθερος» στη σχετική σύμβαση, που καταρτίστηκε μεταξύ της Ελλάδος, της Κύπρου και της Γαλλικής εταιρείας Nexans, γίνεται αναφορά σε ρήτρα «εξωτερικού κινδύνου»! Μια ρήτρα, η οποία αναφέρεται σαφώς στις ήδη εκδηλούμενες αντιδράσεις της Τουρκίας, οι οποίες απειλούν με ακύρωση το όλο έργο.
Δηλαδή με πιο απλά λόγια η Τουρκία δεν αφήνει να περάσει ούτε μύγα από τις περιοχές που έχει δεσμεύσει παρανόμως με το Τουρκο-Λιβυκό Μνημόνιο και απαιτεί να ζητούν όλοι την άδειά της ακόμη και για την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδος και Κύπρου! Μεταξύ δηλαδή δύο Κρατών που, με βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας, οι ΑΟΖ τους συνορεύουν!
Πιο αναλυτικά το σχετικό ρεπορτάζ έχει ως εξής: Κατόπιν των γεγονότων της Κάσου, η Ελλάδα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να προχωρήσει σε ενέργειες εντός της, αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ, τουρκολιβυκής ΑΟΖ, χωρίς την άδεια των Τούρκων.
Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, αυτό βεβαίως δεν αποτελεί πρόβλημα, όπως είχε τονίσει άλλωστε και ο Γ.Γεραπετρίτης την επομένη της υποχώρησης των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού μαζί με το ερευνητικό σκάφος από την Κάσο.
Ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, είχε τονίσει πως στην Κάσο δεν υπήρξε καμία κρίση και κανένα πρόβλημα με τους Τούρκους, την ίδια στιγμή που οι τουρκικές φρεγάτες έκαναν «βόλτες» στα ελληνικά νερά.
Τα έχουμε πει από πέρυσι στα #Τέμπη, για τον Υπουργό «Σταθμό Τοπικής Τηλεδιοίκησης».
Μου θυμίζει το γνωστό μεταξύ συζύγων «δεν είναι αυτό που νομίζεις…»#Γεραπετρίτης #Ελληνοτουρκικά🇨🇾🇬🇷pic.twitter.com/Whz5JFSS9L— Panagiotis G. Pavlos (@PGPavlos) August 31, 2024
Χορηγούμενο
Το περιστατικό στην Κάσο και η ασθενική αντίδραση της Ελλάδας, δείχνει πως έχουμε αρχίσει ήδη να εκχωρούμε σιωπηρά, σταδιακά αλλά σταθερά την ελληνική ΑΟΖ!
Το 2020, όταν είχε δημιουργηθεί το πρόβλημα με το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Oruc Reis, η αντίδρασή μας σε διπλωματικό, αλλά και σε στρατιωτικό επίπεδο μέσω του Πολεμικού μας Ναυτικού ήταν σαφώς πιο ουσιαστική και παρέπεμπε σε ένα κράτος που ήξερε πως να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά του δικαιώματα.
Σε επιχειρησιακό μάλιστα επίπεδο ο Ελληνικός στόλος οποίος είχε αναπτυχθεί σε όλη την ΝΑ Μεσόγειο από τις 15 Ιουλίου μέχρι 15 Σεπτεμβρίου του 2020 με μεγάλη επιτυχία, με τους Τούρκους να αντιλαμβάνονται πως δεν είχαν διάθεση για «παιχνίδια».
Με τις παρούσες συνθήκες, τα γεγονότα του 2020 δεν θα μπορούσαν να θυμίζουν παρά μακρινή ανάμνηση, ιδίως μετά από τις εξελίξεις στη Λιβύη.
Υπενθυμίζεται πως έχει υποβληθεί στην τουρκική Εθνοσυνέλευση προς έγκριση Μνημόνιο που παρέχει στις τουρκικές δυνάμεις εκτεταμένη επιχειρησιακή ελευθερία και νομική προστασία ενώ σταθμεύουν στη Λιβύη, εξασφαλίζοντας ετσι ευρείες εξουσίες για τις τουρκικές δυνάμεις στην Λιβύη και ανοίγοντας νέο κεφάλαιο στην απειλή που αντιμετωπίζει το «μαλακό υπογάστριο» της Ελλάδας.
Η νέα συμφωνία κωδικοποιεί τον τρόπο εγκατάστασης της Τουρκίας σε όλο τον κρατικό μηχανισμό της Λιβύης, τις διαδικασίες που θα οδηγήσουν σε αυτό. Όλα αυτά και με τη σφραγίδα του ΟΗΕ, ο οποίος έχει έχει αναγνωρίσει ως επίσημη κυβέρνηση της Λιβύης την Τρίπολη.
Το πώς λοιπόν ακριβώς θα καταφέρει να ολοκληρωθεί το έργο του Great Sea Interconnector, χωρίς την Τουρκία ως «ξενοδόχο» παραμένει άγνωστο.