Η ένταση στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών κλιμακώνεται, με τους Ευρωπαίους καταναλωτές να πρωτοστατούν σε ένα αυξανόμενο κύμα μποϊκοτάζ κατά των αμερικανικών προϊόντων. Ο εμπορικός πόλεμος που έχει ξεσπάσει μετά την επιβολή νέων δασμών από τις ΗΠΑ έχει οδηγήσει πολλούς Ευρωπαίους να επιλέγουν συνειδητά προϊόντα ευρωπαϊκής προέλευσης αντί για αμερικανικά.
Ευρωπαϊκό μποϊκοτάζ σε αμερικανικά προϊόντα: Εμπορικός πόλεμος ή καταναλωτική αντίδραση;
Η Δανία αποτελεί ένα από τα επίκεντρα της καταναλωτικής αυτής τάσης. Οι καταναλωτές οργανώνονται μέσω κοινωνικών δικτύων, ανταλλάσσοντας πληροφορίες και προτάσεις για εναλλακτικά ευρωπαϊκά προϊόντα. Μια χαρακτηριστική κίνηση ήρθε από την μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της χώρας, τον όμιλο Salling, ο οποίος εισήγαγε μια νέα ετικέτα με μαύρο αστέρι, που διευκολύνει τους καταναλωτές να αναγνωρίζουν τα προϊόντα ευρωπαϊκής κατασκευής.
Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας, Άντερ Χαγκ, η απόφαση αυτή δεν συνιστά μποϊκοτάζ αλλά μια προσπάθεια να δοθεί στους καταναλωτές η δυνατότητα να κάνουν συνειδητές επιλογές. Παράλληλα, η δανέζικη ομάδα «Boykot varer fra USA» στο Facebook έχει ξεπεράσει τα 80.000 μέλη, με τα δημοφιλή αμερικανικά brands όπως Pepsi, Colgate και Heinz να αντικαθίστανται από ευρωπαϊκές εναλλακτικές.
Ευρωπαϊκό μποϊκοτάζ σε αμερικανικά προϊόντα: Εμπορικός πόλεμος ή καταναλωτική αντίδραση;
Στη Γαλλία, ο αγρότης Έντουαρντ Ρουσσέ ίδρυσε την ομάδα «BOYCOTT USA: Achetez Français et Européen!», η οποία γνώρισε ταχεία ανάπτυξη, προσελκύοντας πάνω από 20.000 μέλη σε μόλις δύο εβδομάδες. Το κίνημα καλεί τους καταναλωτές να προτιμήσουν γαλλικά και ευρωπαϊκά προϊόντα αντί των αμερικανικών, ως απάντηση στην πολιτική της Ουάσινγκτον.
Η Γερμανία, πέρα από τη συμμετοχή της στο καταναλωτικό μποϊκοτάζ, προχώρησε και σε προσαρμογή των ταξιδιωτικών της οδηγιών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι γερμανικές αρχές προειδοποιούν πλέον ότι ενδεχόμενες μικρές παρατυπίες στις θεωρήσεις εισόδου μπορεί να οδηγήσουν σε σύλληψη ή απέλαση. Η ανακοίνωση αυτή ήρθε μετά από περιστατικά σύλληψης Γερμανών πολιτών στα αμερικανικά σύνορα, γεγονός που προκάλεσε διπλωματική ένταση μεταξύ των δύο χωρών.
Το μποϊκοτάζ φαίνεται να έχει αρχίσει να επηρεάζει συγκεκριμένους τομείς της αμερικανικής οικονομίας, με την Tesla να καταγράφει πτώση πωλήσεων τόσο στην Ευρώπη όσο και στον Καναδά. Παράλληλα, η Google ανέφερε σημαντική αύξηση στις διαδικτυακές αναζητήσεις των όρων «Boycott USA» και «Boycott America», γεγονός που αντικατοπτρίζει το ευρύτερο ενδιαφέρον του κοινού για αυτήν την κίνηση.
Η ΕΕ, αξιοποιώντας το μέγεθος της αγοράς της ως μοχλό πίεσης, φαίνεται να χρησιμοποιεί το καταναλωτικό μποϊκοτάζ ως στρατηγικό εργαλείο έναντι της Ουάσινγκτον. Το κατά πόσο αυτή η προσέγγιση θα αποδειχθεί αποτελεσματική και θα οδηγήσει σε αλλαγές στην αμερικανική εμπορική πολιτική, μένει να φανεί.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα