Η προμήθεια αμερικανικών όπλων στην Ουκρανία συνδέεται άμεσα με τα «παγωμένα» ρωσικά κεφάλαια, απαιτώντας ομοφωνία των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Φον ντερ Λάινεν θέλει να υποθηκεύσει το μέλλον της Ευρώπης!-Τι ετοιμάζει η Κομισιόν για την στρατιωτική βοήθεια στον Ζελένσκι και γιατί απειλείται η Ελλάδα με «νέο μνημόνιο!»
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί ότι χώρες όπως η Ελλάδα ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωπες με ετήσιες πληρωμές τόκων που θα φτάνουν έως και τα 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ, αν δεν υπάρξει συμφωνία για το δάνειο ύψους 140 δισεκατομμυρίων ευρώ προς την Ουκρανία – ειδικά εάν δεν υπάρξει συναίνεση για την κατάσχεση των ρωσικών κεφαλαίων που παραμένουν δεσμευμένα.
Όπως αποκαλύπτουν οι Financial Times βάσει εγγράφου της Επιτροπής, η προειδοποίηση έρχεται μετά την αποτυχία της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής της ΕΕ να εγκρίνει το σχέδιο στήριξης του Κιέβου για τα επόμενα δύο χρόνια, το οποίο στηριζόταν σε ρωσικά κρατικά περιουσιακά στοιχεία. Η πρόταση είχε «κολλήσει» κυρίως λόγω του Βελγίου, όπου εδρεύει η Euroclear, το κεντρικό αποθετήριο των παγωμένων περιουσιακών στοιχείων.
Οι βελγικές αρχές ζητούν ισχυρές εγγυήσεις, ώστε η χώρα να μην αντιμετωπίσει νομικές ή οικονομικές συνέπειες σε περίπτωση αντίποινων από τη Ρωσία, ενώ η ηγεσία της ΕΕ φαίνεται να μην παίρνει στα σοβαρά τις ανησυχίες αυτές.
Το έγγραφο της Επιτροπής επισημαίνει τις σημαντικές οικονομικές συνέπειες της χρηματοδότησης της Ουκρανίας χωρίς να χρησιμοποιηθούν τα παγωμένα ρωσικά κεφάλαια. Αν η πρόταση παραμείνει ανενεργή, τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα πρέπει είτε να συμφωνήσουν σε κοινό δανεισμό, προσθέτοντας δισεκατομμύρια στις ήδη πιεσμένες εθνικές οικονομίες, είτε να δώσουν άμεσες επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 140 δισ. ευρώ.
Η Φον ντερ Λάινεν θέλει να υποθηκεύσει το μέλλον της Ευρώπης!-Τι ετοιμάζει η Κομισιόν για την στρατιωτική βοήθεια στον Ζελένσκι και γιατί απειλείται η Ελλάδα με «νέο μνημόνιο!»
Η Επιτροπή προειδοποιεί ότι και οι δύο επιλογές θα απαιτήσουν πιθανώς δημοσιονομικές προσαρμογές σε ορισμένα κράτη-μέλη, επηρεάζοντας άμεσα έλλειμμα και χρέος. Για παράδειγμα, η εξυπηρέτηση ενός κοινού δανείου 140 δισεκατομμυρίων ευρώ θα μπορούσε να κοστίσει έως 5,6 δισ. ευρώ ετησίως, με τη Γαλλία να επωμίζεται σχεδόν 1 δισ., την Ιταλία 675 εκατ., και το Βέλγιο περίπου 200 εκατ. ευρώ – τη στιγμή που αντιμετωπίζει ήδη δυσκολίες στον προϋπολογισμό του.
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η δανειοδότηση ενός τέτοιου μεγέθους μπορεί να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις για τις αγορές και τα επιτόκια δανεισμού της ΕΕ, δημιουργώντας επιπλέον κόστος και για άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα. Αντίθετα, το μπλοκαρισμένο σχέδιο του Βελγίου προέβλεπε μόνο προσωρινή «ενδεχόμενη υποχρέωση» των κρατών-μελών, πριν τα κεφάλαια περάσουν στον κοινοτικό προϋπολογισμό το 2028.
Το έγγραφο, που συζητείται ενόψει της Συνόδου Κορυφής του Δεκεμβρίου – θεωρούμενης ως «τελική προθεσμία» για συμφωνία – περιλαμβάνει και λύσεις για τις ανησυχίες του Βελγίου. Οι οικονομικές εγγυήσεις των πρωτευουσών θα καλύπτουν τον υπολειπόμενο κίνδυνο μιας διαιτητικής απόφασης κατά ενός κράτους-μέλους.
Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι βασική προϋπόθεση για την αξιοποίηση των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων είναι η συνεχής ακινητοποίησή τους και η δημιουργία μιας νομικής δομής που θα διασφαλίζει τη διατήρηση των κεφαλαίων πέραν των τρέχοντων εξαμηνιαίων περιόδων ανανέωσης των κυρώσεων. Το Βέλγιο ανησυχεί ότι ένα βέτο σε μελλοντική απόφαση παράτασης των κυρώσεων θα μπορούσε να επιτρέψει στη Ρωσία να ανακτήσει τα παγωμένα κεφάλαια, αναγκάζοντας τα κράτη-μέλη να αποπληρώσουν ολόκληρο το δάνειο.
Με λίγα λόγια, η ΕΕ θέτει σαφές δίλημμα: είτε συμφωνούν οι χώρες να χρησιμοποιηθούν τα ρωσικά κεφάλαια για τη στήριξη της Ουκρανίας, είτε αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο ενός τεράστιου ετήσιου «χαρατσιού» – για την Ελλάδα, αυτό μπορεί να σημαίνει ακόμη και νέο μνημόνιο.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα