Σαφή σημάδια αποστασιοποίησης από το σχέδιο του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης–Κύπρου (Great Sea Interconnector – GSI) εκπέμπει η Λευκωσία, υπογραμμίζοντας ότι τα γεωπολιτικά ζητήματα που συνδέονται με την υλοποίηση του έργου απαιτούν προσεκτική και μελετημένη προσέγγιση, χωρίς βεβιασμένες κινήσεις.
Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου: «Φαγωμάρα και εσωστρέφεια» προκαλεί η απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας να εγκαταλείψει το έργο!- «Βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας» κι ο Ερντογάν….«τρίβει τα χέρια του»!
Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός, ο οποίος καλείται να δώσει το τελικό «πράσινο φως» για την ανάκτηση από τον ΑΔΜΗΕ ποσού 25 εκατ. ευρώ, έπειτα από την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), εξέφρασε για δεύτερη φορά μέσα σε έναν μήνα αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του έργου, που κοστολογείται στα 1,9 δισ. ευρώ και έχει στόχο να βγάλει την Κύπρο από την ενεργειακή απομόνωση.
«Έχω ενώπιόν μου δύο μελέτες από ανεξάρτητους και σοβαρούς οργανισμούς, οι οποίες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο με τους συγκεκριμένους όρους», δήλωσε ο κ. Κεραυνός σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή της Κύπρου».
Σε σχετική ερώτηση για τη συζήτηση περί βιωσιμότητας του έργου, ο υπουργός επισήμανε ότι «η συζήτηση προκύπτει από την πολυπλοκότητα του project, που περιλαμβάνει οικονομικές, τεχνικές και γεωπολιτικές παραμέτρους. Από το 2010 που το έργο έχει ενταχθεί ως ευρωπαϊκό και η Κομισιόν αποφάσισε να το χρηματοδοτήσει με 650 εκατ. ευρώ, ανακύπτει το ερώτημα γιατί, μετά από τόσα χρόνια, δεν έχει ολοκληρωθεί».
Αναφορικά με τις πληρωμές και τα 25 εκατ. ευρώ που η ΡΑΕΚ ενέκρινε ως ρυθμιζόμενο έσοδο για το 2025 προς τον ΑΔΜΗΕ, ο κ. Κεραυνός τόνισε ότι «με τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα, η καταβολή του ποσού δεν είναι απλή υπόθεση. Πρέπει πρώτα να διασφαλιστούν κρίσιμες παράμετροι που σχετίζονται με την οικονομική, τεχνική και γεωπολιτική διάσταση του έργου».
Οι δηλώσεις του Κύπριου υπουργού επαναφέρουν στο προσκήνιο τις θεσμικές και ρυθμιστικές αβεβαιότητες που συνοδεύουν το έργο, οι οποίες απορρέουν κυρίως από την εσωτερική διχογνωμία στην κυπριακή κυβέρνηση. Στην πτέρυγα που εκφράζει αμφισβήτηση κυρίαρχος ρόλος έχει ο Μάκης Κεραυνός.
«Δεν έχω δει την απόφαση της ΡΑΕΚ, αλλά μου φαίνεται παράλογο να πληρώσουν οι φορολογούμενοι 25 εκατ. ευρώ για ένα έργο που παραμένει σε αδράνεια», είχε δηλώσει στις αρχές Αυγούστου, αμέσως μετά την έγκριση της ΡΑΕΚ, η οποία είχε προκύψει ύστερα από σειρά τηλεδιασκέψεων με τους εμπλεκόμενους φορείς υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε. Μία ακόμη τηλεδιάσκεψη πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή, με τη ΡΑΕΚ να αναμένει την έγκριση του ποσού από το υπουργείο Οικονομικών για να προχωρήσει στον επιμερισμό του κόστους στους Κυπρίους καταναλωτές.
Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου: «Φαγωμάρα και εσωστρέφεια» προκαλεί η απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας να εγκαταλείψει το έργο!- «Βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας» κι ο Ερντογάν….«τρίβει τα χέρια του»!
Ο ΑΔΜΗΕ έχει συνδέσει τη συνέχιση των πληρωμών προς τη γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία Nexans με την ανάκτηση των μέχρι στιγμής 250 εκατ. ευρώ που έχει επενδύσει στο έργο, καθώς και με τις αποφάσεις των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου.
Απάντηση Χατζηδάκη στην κυπριακή πλευρά
Η Ελλάδα διατηρεί την προσέγγισή της στο project, όπως υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ (3/9/25). «Το σχέδιο δεν είναι εθνικό της Ελλάδας αλλά εντάσσεται στον ευρωπαϊκό ενεργειακό σχεδιασμό», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «πρόκειται για project ευρωπαϊκής προτεραιότητας».
Ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι το έργο ωφελεί κυρίως την Κύπρο, καθώς αίρει την ενεργειακή απομόνωσή της. «Η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης είναι σαφής και έχει εκφραστεί επανειλημμένα. Απομένει η Λευκωσία να ξεκαθαρίσει τη θέση της. Η ελληνική πλευρά παραμένει ξεκάθαρη: το κόστος του καλωδίου δεν μπορεί να επιβαρύνει μόνο τον Έλληνα φορολογούμενο».
Στην ίδια γραμμή κινήθηκε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, τονίζοντας ότι η διασύνδεση Κύπρου–Κρήτης αποτελεί κρίσιμο έργο για την Ευρώπη. «Χωρίς την Κύπρο δεν μπορεί να προχωρήσει το project», επισήμανε, ενώ πρόσθεσε ότι «η θέση της Ελλάδας παραμένει σταθερή και το έργο θα συνεχιστεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις».
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα