COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

«Λάμψη»: Η άγνωστη ιστορία πίσω από το ελληνικό σήριαλ που μπήκε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες

Στις 15 Σεπτεμβρίου 1991 ακούστηκαν για πρώτη φορά στους τηλεοπτικούς μας δέκτες τα ονόματα Γιάγκος και Βίρνα Δράκου. Ναι, σωστά καταλάβατε. Προβλήθηκε από τον ΑΝΤ-1 το πρώτο επεισόδιο της «Λάμψης», της μακροβιότερης ελληνικής σειράς που μπήκε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες και παραμένει «ζωντανή» μέσα από τις παρωδίες στο Facebook και στο Twitter.

Η «Λάμψη» έσβησε 14 χρόνια μετά. ‘Εχει, όμως, τη δική της «κρυφή» ιστορία.

Πριν ξεκινήσουν τις εκπομπές τους τα ιδιωτικά κανάλια σάρωνε μια αμερικάνικη σαπουνόπερα, η «Τόλμη και γοητεία» που ξεκίνησε την τηλεοπτική της καριέρα το 1987 και προβάλλεται ακόμα και μέχρι το 2024, τουλάχιστον στις ΗΠΑ.

Αυτό το σήριαλ έδωσε την ιδέα στον Νίκο Φώσκολο να αναπτύξει τις δικές του ιστορίες. Πολυγραφότατος, αλλά και μακριά από τα τηλεοπτικά δρώμενα για χρόνια προσπαθούσε να βρει κανάλι να την προβάλλει.

Όταν το καλοκαίρι του 1989 το ΜΕΓΚΑ σχεδίαζε το πρόγραμμα που βγήκε στον αέρα το Νοέμβριο, μίλησε με τον Τζώνη Καλημέρη και του πρότεινε τη σειρά.

Η ιδέα δεν υλοποιήθηκε. Στο κανάλι δεν πίστευαν ότι ένα καθημερινό σήριαλ θα μπορούσε να αντέξει στην ελληνική αγορά.

Ένα χρόνο μετά ο ΑΝΤ-1 σχεδίαζε το δικό του πρόγραμμα που βγήκε στον αέρα την πρωτοχρονιά του 1991. Οι υπεύθυνοι ήθελαν μια δυναμική εβδομαδιαία σειρά. Ο Φώσκολος επέμενε για καθημερινή. Από Δευτέρα έως Παρασκευή. Κατάφερε να τους πείσει, αλλά οι επιφυλάξεις ήταν πολλές. Συμφωνήθηκε η σειρά να ολοκληρωθεί σε 250 επεισόδια, ένα δηλαδή σε ένα χρόνο.

Χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος σκληρής δουλειάς. Ο Φώσκολος έγραφε το σενάριο, έκλεινε τους ηθοποιούς και είχε αναλάβει την σκηνοθεσία. Ήθελε να έχει τον έλεγχο σε όλα.

Ουσιασικά η «Λάμψη» ξεκίνησε στις 15 του μήνα, ημέρα Κυριακή, Από τις 6 το απόγευμα μέχρι τις 7.15 προβλήθηκαν αποσπάσματα από τα τέσσερα πρώτα επεισόδια για να το κοινό στο πνεύμα της σειράς.

Το πρόγραμμα του ΑΝΤ-1 την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 1991 (δεξιά) και αριστερά του ΜΕΓΚΑ

Το ίδιο έγινε και την επόμενη μέρα από τις 6 το απόγευμα έως τις 7.30 το βράδυ που έκανε πρεμιέρα το πρώτο επεισόδιο. Ολοκληρώθηκε στις 8 για να παραδώσει στον «Τροχό της τύχης»

Το πρόγραμμα της Δευτέρας 16 Σεπτεμβρίου που ξεκίνησε ουσιαστικά την καριέρα της η «Λάμψη»

Το.. αντίπαλον δέος, το ΜΕΓΚΑ δεν είχε αρχίσει το νέο του πρόγραμμα. Είχε σε επανάληψη, νωρίτρα τη «Δίψα» που είχε μέτρια επιτυχία και ελληνική ταινία.

Οι εφημερίδες της εποχής δεν έδωσαν ιδιαίτερο βάρος στο νέο εγχείρημα. Και δεν αναφερόμαστε σε αυτές που ανήκαν στους πέντε ιδιοκτήτες, τότε, του ΜΕΓΚΑ, αλλά και τις άλλες. Μόνο ο «Ελεύθερος Τύπος» έγραψε κάποια πράγματα, προφανώς επειδή ήξεραν οι συντάκτες του ότι αυτή την εφημερίδα διάβαζε ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης και συχνά «δανειζόταν» ονόματα των ηρώων του από τις υπογραφές της εφημερίδας!

Το «βαρύ πυροβολικό» της σειράς ήταν η Κάτια Δανδουλάκη και ο Χρήστος Πολίτης κινηματογραφικό δίδυμο στις εθνοπατριωτικές ταινίες του Τζέιμς Πάρις.

Γρήγορα η ημίωρη διάρκεια αυξήθηκε, όχι για να μεγαλώσει σε διάρκεια το σήριαλ, αλλά να χωρέσουν οι διαφημίσεις. Πριν καν τελειώσει ο Σεπτέμβριος είχε «τσιμπήσει» δέκα λεπτά από το πρόγραμμα (7.20). Οι εφημερίδες πια άρχισαν να δημοσιεύουν τις περιλήψεις των επεισοδίων.

Από το σήριαλ, χωρίς υπερβολή, πέρασε το μισό ελληνικό θέατρο και ο παλιός εμπορικός κινηματογράφος. Έβγαλε μέχρι και βουλευτές (Γιώργος Βασιλείου, Ελένη Κούρκουλα). Δημιούργησε σταρ που άλλοι άντεξαν στο χρόνο, κι άλλοι έσβησαν μαζί με την ολοκλήρωση της εμφάνισής τους.

Ακόμα και σήμερα βγαίνουν στις μεσημεριανές εκπομπές παλιοί πρωταγωνιστές και μιλούν για το σήριαλ αποκαλύπτοντας οι περισσότεροι τις υπερβολικές απαιτήσεις του δημιουργού του.

Εργασιομανής ο Φώσκολος ζητούσε «σκληρή πειθαρχία» από όλους. Η δουλειά ήταν εξοντωτική.

Κι έγινε ακόμα σκληρότερη όταν προστέθηκε ένα ακόμα σήριαλ, το «Καλημέρα Ζωή».

Τότε χρειάστηκε δικούς του ανθρώπους να τον βοηθήσουν. Στράφηκε στην οικογένειά του. Ο γιος του Σπύρος άφησε την καριέρα του ως προπονητής μπάσκετ για να γίνει σκηνοθέτης. Η κόρη του τον βοηθούσε στους διαλόγους.

Το τέλος της Λάμψης ήρθε με την επιτυχία του καθημερινού σήριαλ του MEGA «Βέρα στο δεξί» που έγραφαν η Έλενα Ακρίτα και ο Γιώργος Κυρίτσης. Τον χειμώνα του 2004 για πρώτη φορά η «Λάμψη» έχασε τα πρωτεία στη ζώνη της. Βασική πρωταγωνίστρια κι εδώ η Κάτια Δανδουλάκη που από το 1998 είχε αποχωρήσει από τη Λάμψη!

Στις μέρες μας το σήριαλ αποτελεί, πλέον, μέρος της λαϊκής κουλτούρας. Ασχολούνται άνθρωποι που δεν έχουν δει ούτε ένα επεισόδιο ή που ήταν μικροί για να την παρακολουθούν. Οι επαναλαμβανόμενοι διάλογοι, ο στόμφος στην εκφορά του λόγου των πρωταγωνιστών την κρατούν στην επικαιρότητα.

Ο ίδιος ο δημιουργός της σειράς είχε κατά καιρούς κάνει παράπονα στον σταθμό που δεν επένδυε στη «Λάμψη». Έλεγε χαρακτηριστικά: «Η οικογένεια Δράκου, μια από τις πλουσιότερες στην Ελλάδα μένει για μια δεκαετία στο ίδιο σπίτι με τα ίδια έπιπλα».

Τι έμεινε από όλα αυτά; 150.000 σελίδες διαλόγων, 190 ιστορίες, 1.500 ηθοποιοί, 7 σκηνοθέτες.

Πάνω απ’ όλα έμεινε το πείσμα ενός ανθρώπου που ήθελε να αποδείξει ότι δεν… ξώφλησε όπως πολλοί πίσευαν. Μπορούσε να επιστρέψει…

Back to top button