COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΑΡΘΡΑ ΓΝΩΜΗΣ

Μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές στοχοποιούνται από ΗΠΑ και Ε.Ε. για μεταφορά Ρωσικού πετρελαίου – Ανδρέας και Θανάσης Μαρτίνος, Δημήτρης και Γιώργος Προκοπίου, Γιώργος Οικονόμου και άλλοι υπό την απειλή εξοντωτικών κυρώσεων – Think tank των ΗΠΑ τους κατηγορεί ότι “χρηματοδοτούν τον πόλεμο του Πούτιν”!

Στο στόχαστρο των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν μπει μια σειρά από μεγάλα ονόματα του Ελληνικού εφοπλισμού για μεταφορά Ρωσικού πετρελαίου. Και αυτό, παρά τις μεγάλες προσπάθειες που έχει καταβάλει μέχρι σήμερα η κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να τους βοηθήσει να εξαιρεθούν από τις κυρώσεις.

Μεταξύ αυτών, κορυφαία ονόματα της Ελληνικής πλοιοκτήτριας, όπως οι αδελφοί Αθανάσιος, Ανδρέας και Ντίνος Μαρτίνος, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Δημήτρης Προκοπίου, ο Γιώργος Προκοπίου και αλλοι, που αντιμετωπίζουν πλέον άμεσες απειλές εξοντωτικού χαρακτήρα, αν δεν σταματήσουν την συγκεκριμένη μεταφορά.

Ο Θανάσης Μαρτίνος

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά τους:

Σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa, ο στόλος δεξαμενόπλοιων που εμπλέκεται στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου μετά τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί (εμπάργκο και πλαφόν) είναι κατά βάση Ελληνόκτητος και αποτελείται κυρίως από παλαιότερα aframax και MR2.
Πιο συγκεκριμένα, ο αριθμός του Ελληνόκτητου στόλου που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο μετά το εμπάργκο της Ε.Ε είναι 2,5 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με τον αμέσως επόμενο, δηλαδή τον…ρωσικό.

Ο Ντίνος Μαρτίνος

Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς που απολαμβάνουν οι Έλληνες από αυτό το επικερδές εμπόριο μειώνεται.

Τα στοιχεία της Vortexa δείχνουν ότι οι ελληνικοί φορείς εκμετάλλευσης είχαν μερίδιο αγοράς 40% του ρωσικού αργού που εξήλθε από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας πέρυσι, μερίδιο που τώρα έχει πέσει στο 33% με την άνοδο των στόλων δεξαμενόπλοιων που ελέγχονται από την Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Στις συναλλαγές «καθαρών» δεξαμενόπλοιων (βενζίνη, ντίζελ) από τη Ρωσία, οι Έλληνες κυριαρχούν ακόμα περισσότερο. Ο ελληνικός στόλος που κινεί το ρωσικό CPP (clean petroleum product), είναι περίπου τέσσερις φορές μεγαλύτερος από τον επόμενο μεγαλύτερο στόλο.

Ο Ανδρεας Μαρτίνος

«Σχεδόν το 20% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων aframax και suezmax εμπλέκεται τώρα στο ρωσικό εμπόριο αργού και υπολειπόμενου μαζούτ και στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά στο ρωσικό εμπόριο», ανέφερε μια πρόσφατη έκθεση της.

Οι κατηγορίες των ΗΠΑ και της ΕΕ

Ανάλυση του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Ινστιτούτου (IIF) της Ουάσιγκτον, που είναι think tank της αμερικανικής κυβέρνησης, κατηγορεί την ελληνική κυβέρνηση ότι «χρηματοδοτεί τον πόλεμο του Πούτιν»!

Τις τελευταίες εβδομάδες, τρεις μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με την απειλή της black list. δεν δέχθηκαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο: Πρόκειται για τις Minerva Marine των Μαρτίνων, Thenamaris, επίσης των Μαρτίνων και TMS Tankers του Οικονόμου οι οποίοι απέρριψαν ρωσικά αιτήματα για φόρτωση πλοίων, ενώ έχουν σταλεί μηνύματα ότι θα διακόψουν την φορτώσεις και οι όμιλοι Μαρινάκη και Αλαφούζου, καθώς δέχθηκαν σαφή απειλή από ΗΠΑ.

Ο Γιώργος Προκοπίου

Ήδη οι Ηνωμένες Πολιτείες επέβαλαν τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στην Τουρκία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα τον Οκτώβριο γιατί μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο σε τιμή υψηλότερη από το όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που είχαν ορίσει τα δυτικά κράτη.

Στη συνέχεια άλλα τρία πλοία τέθηκαν υπό κυρώσεις.

Πώς αντέδρασαν οι Έλληνες εφοπλιστές και αυτοί που έκοψαν τα συμβόλαια και οι άλλοι;

Πουλάνε στην Ρωσία απ’ευθείας τα τάνκερ τους, με μυστικές ρήτρες που προβλέπουν επαναγορά, αν αρθούν οι κυρώσεις!

«Καθημερινά οι Έλληνες ολιγάρχες του εφοπλισμού πουλάνε δεξαμενόπλοια στον ρωσικό “σκιώδη” στόλο του Πούτιν, με την ΕΕ να κάνει τα “στραβά μάτια”», όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα.

Σύμφωνα με ανάλυση δεδομένων του ερευνητικού κέντρου CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air), τον πρώτο μήνα μετά το εμπάργκο έγιναν 689 μεταφορές καυσίμων από τα ρωσικά λιμάνια, με τις 100 να έχουν προορισμό κάποιο λιμάνι της ΕΕ. 250 εξαγωγές πραγματοποιήθηκαν από ευρωπαϊκά, εκ των οποίων 161 από ελληνικά τάνκερ.

Τα δρομολόγια των Ελλήνων εφοπλιστών έγιναν με πλοία χωρητικότητας 12 εκατ. μετρικών τόνων, το οποίο αποτελεί πάνω από το 32% των τάνκερ που μετέφεραν ρωσικά καύσιμα την περίοδο 5 Δεκεμβρίου 2022 – 5 Ιανουαρίου 2023.

Η κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών στις εξαγωγές ρωσικών καυσίμων μετά τις κυρώσεις προκύπτει από το γεγονός ότι στις 10 ευρωπαϊκές εταιρείες με τις μεγαλύτερες μεταφορές από τα ρωσικά λιμάνια, οι 8 είναι ελληνικές.

Προηγούνται η ναυτιλιακή Minerva Marine (συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου), TMS Tankers (συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου) και η Eastern Mediterranean (συμφερόντων Θανάση Μαρτίνου), για να ακολουθήσουν οι Thenamaris Ships Management (συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου), Sea Trade Marine, Ancora Investment Trust (συμφερόντων οικογένειας Βερνίκου και Παράσχη), Marine Trust (συμφερόντων Δημήτρη Προκοπίου), Dynacom και Dynagas (συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου).

Μεταφορές καυσίμων από ρωσικά λιμάνια συνεχίζουν να κάνουν και οι εφοπλιστές με συμμετοχή σε μίντια. Τον πρώτο μήνα μετά το εμπάργκο η Avin International (συμφερόντων Βαρδή Βαρδινογιάννη) έκανε δύο δρομολόγια με πλοία χωρητικότητας 270.000 ΜΤ.

Στις 29 Δεκεμβρίου 2022 πλοίο χωρητικότητας 109.900 ΜΤ της Capital Ship Management (συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη) ξεκίνησε δρομολόγιο από το λιμάνι του Βισότσκ, ενώ τάνκερ της KYKLADES MARITIME (συμφερόντων Ιωάννη Αλαφούζου) έκανε μια μεταφορά ρωσικών καυσίμων με πλοίο που ξεκίνησε από τη Ρωσία στις 3 Ιανουαρίου, έχοντας για προορισμό την Τουρκία.

Back to top button