Η Άγκυρα και η Δαμασκός φαίνεται να περνούν σε μια νέα φάση πρακτικής συνεργασίας, με επίκεντρο τα λιμάνια και τις θαλάσσιες μεταφορές.
Ο Ερντογάν πετάει «σωσίβιο» στα λιμάνια της Συρίας – Απώτερος στόχος η θαλάσσια κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο για την υλοποίηση της «Γαλάζιας Πατρίδας»
Η απόφαση για άμεση διασύνδεση του λιμανιού της Μερσίνας στην Τουρκία με το λιμάνι της Ταρτούς στη Συρία σηματοδοτεί την πρόθεση των δύο πλευρών να δημιουργήσουν έναν ισχυρό θαλάσσιο διάδρομο στην Ανατολική Μεσόγειο. Η Συρία, επιδιώκοντας να αναβαθμίσει τον ρόλο της στον περιφερειακό θαλάσσιο χάρτη, στρέφεται σε ξένες επενδύσεις και ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Για τον σκοπό αυτό, ανώτατη αντιπροσωπεία από τη Γενική Αρχή Χερσαίων και Θαλάσσιων Λιμένων επισκέφθηκε την Τουρκία στα τέλη Ιουλίου, εγκαινιάζοντας έναν κύκλο επαφών με στόχο την αναδιοργάνωση και ανάπτυξη των συριακών λιμενικών υποδομών.
Από την εκπαίδευση στην ψηφιακή αναβάθμιση
Στο πλαίσιο των συζητήσεων, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε προκαταρκτική συμφωνία που περιλαμβάνει:
-
Εκπαίδευση και κατάρτιση προσωπικού
-
Αναβάθμιση ναυτιλιακής νομοθεσίας
-
Επαναφορά της Συρίας σε διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς και φόρουμ
Οι Σύροι αξιωματούχοι, με επικεφαλής τον αναπληρωτή διοικητή Ahmed Mustafa, μελέτησαν εκτενώς τις πρακτικές λειτουργίας του λιμανιού της Μερσίνας, καθώς και τα σύγχρονα ψηφιακά συστήματα διαχείρισης όπως το «Σύστημα Λιμενικής Κοινότητας» και οι «Υπηρεσίες Κυκλοφορίας Πλοίων». Στόχος είναι η υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών για να καταστούν τα συριακά λιμάνια πιο αποδοτικά και ασφαλή.
Μερσίνα – Ταρτούς: μια στρατηγική θαλάσσια «γέφυρα»
Ο Mazen Alloush, διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων της Γενικής Αρχής, τόνισε ότι η σύνδεση των λιμένων Μερσίνας και Ταρτούς – όπου ήδη δραστηριοποιείται η DP World – αποτελεί κομβικό στόχο. Η κίνηση αυτή θα ενισχύσει τη θέση της Συρίας ως κεντρικού κόμβου στον θαλάσσιο χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου, προσφέροντας νέες δυνατότητες για εμπορική και υλικοτεχνική ολοκλήρωση.
Το επερχόμενο Μνημόνιο Συνεργασίας θα θέσει τα θεμέλια για την τεχνική και εμπορική σύμπραξη, ενθαρρύνοντας την ανταλλαγή δεδομένων και εμπειρίας. Παράλληλα, αναμένεται να υποστηρίξει έργα υποδομής στο λιμάνι της Ταρτούς και να ευθυγραμμίσει το νομοθετικό πλαίσιο με τα διεθνή πρότυπα.
Νομοθετική και θεσμική αναμόρφωση
Η Γενική Αρχή δρομολογεί αναθεωρήσεις σε καίρια νομοθετήματα όπως:
-
Ο Νόμος περί Θαλάσσιων Λιμένων
-
Τα συστήματα αδειοδότησης εταιρειών διαχείρισης
-
Οι κανονισμοί θαλάσσιας ασφάλειας και διάσωσης
Στόχος είναι η πλήρης ενσωμάτωση των συριακών λιμένων στα διεθνή δίκτυα εμπορίου και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Ο Ερντογάν πετάει «σωσίβιο» στα λιμάνια της Συρίας – Απώτερος στόχος η θαλάσσια κυριαρχία στην Ανατολική Μεσόγειο για την υλοποίηση της «Γαλάζιας Πατρίδας»
Διεθνής επανένταξη και νέες προοπτικές
Η αποκατάσταση της παρουσίας της Συρίας σε περιφερειακούς και διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς, όπως ο IMO, θεωρείται εθνική προτεραιότητα. Η Συρία επιδιώκει:
-
Ενίσχυση της τεχνικής και νομικής εκπροσώπησής της
-
Εξειδίκευση προσωπικού με διεθνή πρότυπα
-
Επανένταξη σε βάσεις δεδομένων για τη ναυτιλία, την ασφάλεια και τις υποδομές
Η Τουρκία αναμένεται να παίξει ρόλο-κλειδί, παρέχοντας τεχνογνωσία σε θέματα πιστοποίησης πλοίων και διεθνών καταχωρίσεων.
Προηγούμενες συμφωνίες – Το υπόβαθρο της συνεργασίας
Στις 14 Ιουλίου, η Συρία υπέγραψε με την DP World σύμβαση παραχώρησης 30 ετών για το λιμάνι της Ταρτούς, με επενδύσεις έως 800 εκατ. δολάρια. Τον Μάιο, υπογράφηκε και δεύτερη μεγάλη συμφωνία με τη γαλλική CMA CGM για τη διαχείριση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Λατάκειας, αξίας 230 εκατ. ευρώ.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα