Πέρυσι τέτοιο καιρό, με την τιμή του φυσικού αερίου να έχει εκτοξευτεί στη…. στρατόσφαιρα, είχαν ήδη ξεκινήσει οι συζητήσεις για το κατά πόσο θα πρέπει να γίνουν προσαρμογές στον καυστήρα ώστε να λειτουργήσει με πετρέλαιο θέρμανσης και όχι με φυσικό αέριο.
Φέτος, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, ο “εφιάλτης” θα είναι το πετρέλαιο ενώ η διαφορά της τιμής με το φυσικό αέριο θα είναι τέτοια που θα αρχίσουν να χτυπάνε και πάλι μαζικά τα τηλέφωνα των εταιρειών διανομής αερίου για νέες συνδέσεις.
Ο λόγος; Παρά τα σκαμπανεβάσματα των τελευταίων ημερών, το φυσικό αέριο κοστίζει κάτω από 8 λεπτά ανά κιλοβατώρα. Το πετρέλαιο θέρμανσης, με τη διεθνή τιμή του πετρελαίου να έχει σκαρφαλώσει στα 87 δολάρια χωρίς να φαίνονται τάσεις αποκλιμάκωσης στον ορίζοντα, θα βγει στη λιανική με πάνω από 1,4 ευρώ ενώ είναι πολύ πιθανό ότι σε πολλές περιοχές θα δούμε ακόμη και τα 1,5 ευρώ. Αν γίνει η αναλογία σε κιλοβάτ ώστε η τιμή να είναι απολύτως συγκρίσιμη με αυτή του φυσικού αερίου, θα μιλάμε για περισσότερα από 12-13 λεπτά άρα η λιανική μπορεί να είναι ακόμη και 50-60% ακριβότερη από την αντίστοιχη του φυσικού αερίου.
Με δεδομένο όμως ότι τα νοικοκυριά που εξακολουθούν να θερμαίνονται με πετρέλαιο ξεπερνούν τα δύο εκατομμύρια –εξ’ αυτών περισσότερα από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά λαμβάνουν και το επίδομα θέρμανσης- η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών καλούνται από τώρα να βρουν λύση για τη διαχείριση του συγκεκριμένου προβλήματος το οποίο μπορεί να πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις αν επιδεινωθούν οι καιρικές συνθήκες φέτος τον χειμώνα.
Πέρυσι, είχε γίνει τριπλή παρέμβαση: Δόθηκε οριζόντια επιδότηση από τα διυλιστήρια, δεύτερη οριζόντια επιδότησης από το κράτος (με απευθείας επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού) αλλά και το επίδομα θέρμανσης με διευρυμένα μάλιστα εισοδηματικά κριτήρια αλλά και πρόβλεψη για διπλασιασμό του επιδόματος σε περίπτωση…. εγκατάλειψης του φυσικού αερίου (σ.σ ευτυχώς για τα νοικοκυριά δεν υπήρξε ανταπόκριση σε αυτό το κίνητρο). Όμως, οι φετινές συνθήκες δεν είναι αντίστοιχες με τις περυσινές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συστήσει στις χώρες μέλη να αποφεύγουν τα οριζόντια μέτρα στήριξης κάτι που καθιστά εξαιρετικά αμφίβολη την επανάληψη του μέτρου της οριζόντιας επιδότησης. Όλο το βάρος αναμένεται ότι θα πέσει στο επίδομα θέρμανσης καθώς εκεί υπάρχουν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Το κίνητρο του διπλασιασμού λόγω αλλαγής καυσίμου θα εκλείψει και όλο το ενδιαφέρον θα εστιαστεί στο ποια θα είναι η… βάση υπολογισμού του επιδόματος.
Πάντως, η αγωνία συνίσταται στο πού θα διαμορφωθεί η τιμή λιανικής. Αυτή τη στιγμή, η διυλιστηριακή τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι στα 1,27 ευρώ το λίτρο. Προ μηνός, ήταν στα 1,14 ευρώ που σημαίνει ότι η χονδρική έχει ακριβύνει 13 λεπτά μέσα σε έναν μήνα. Αν η τιμή παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα, στις 15 Οκτωβρίου οπότε και θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, θα γίνουν οι ακόλουθες αλλαγές:
1. Στην τιμή χονδρικής θα αφαιρεθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης που είναι 0,41 ευρώ ανά λίτρο και θα προστεθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης που είναι 0,28 ευρώ ανά λίτρο.
2. Στο αποτέλεσμα που θα προκύψει, θα προστεθεί το εμπορικό κέρδος (π.χ 8 λεπτά) αλλά και ο ΦΠΑ. Αν γίνουν οι πράξεις, βγαίνει τιμή της τάξεως των 1,5 ευρώ ανά λίτρο.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα