EΛΛΑΔΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Οδήγηση τέλος για τους ηλικιωμένους οδηγούς!-Ποιοι θα χάνουν το δίπλωμα ακόμα και στα 65 και στα 67!

Οι σκέψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε στάδιο επανεξέτασης των κανονισμών που αφορούν τους οδηγούς άνω των 65 ετών, με βασικό στόχο την αύξηση της οδικής ασφάλειας σε όλη την Ένωση.

Οδήγηση τέλος για τους ηλικιωμένους οδηγούς!-Ποιοι θα χάνουν το δίπλωμα ακόμα και στα 65 και στα 67!

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρίσκονται τα ηλικιακά όρια και οι πιθανές περιοριστικές ρυθμίσεις που θα καθορίζουν την ανανέωση των επαγγελματικών αδειών οδήγησης. Προς το παρόν δεν υπάρχει συνολική απαγόρευση οδήγησης για τους ηλικιωμένους, όμως εξετάζονται μέτρα όπως αυστηρότεροι ιατρικοί έλεγχοι, περιορισμοί στο ωράριο οδήγησης και ενδεχομένως γεωγραφικοί περιορισμοί για ορισμένες κατηγορίες οδηγών. Η πρόκληση έγκειται στην εύρεση της ισορροπίας μεταξύ της διατήρησης της αυτονομίας των ηλικιωμένων πολιτών και της διασφάλισης της οδικής ασφάλειας, όπως επισημαίνει το carandmotor.gr.

Η Ιταλία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της προσέγγισης: από το 1992 ισχύει ο κανόνας ότι οι οδηγοί άνω των 68 ετών δεν μπορούν να ανανεώσουν τις άδειες για φορτηγά, λεωφορεία ή οχήματα με ρυμουλκούμενα. Αν και αυτή η ρύθμιση δεν είναι νέα, το θέμα επανήλθε στην επικαιρότητα λόγω συγκεχυμένων ειδήσεων που κυκλοφόρησαν σε διεθνή μέσα.

Πέρυσι μάλιστα υπήρξε συζήτηση για την αύξηση του ηλικιακού ορίου στα 70 έτη, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η μεγάλη έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, ένα πρόβλημα που, όπως φαίνεται, δεν περιορίζεται μόνο στην Ιταλία.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), στη Γερμανία μόλις το 2,6% των οδηγών φορτηγών είναι κάτω των 25 ετών, ενώ το 45% έχει ξεπεράσει τα 55. Στις 35 χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα, το ποσοστό των οδηγών κάτω των 25 ετών φτάνει μόλις το 6,5%, ενώ η IRU εκτιμά ότι η παγκόσμια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών αγγίζει τα 3,6 εκατομμύρια.

Στην Ιταλία, η νομοθεσία περιορίζει αυστηρά τις άδειες κατηγορίας C και D, που απαιτούνται για τη μεταφορά βαρέων φορτίων και επιβατών. Από τα 65 έτη επιβάλλονται πιο ενδελεχείς ιατρικοί έλεγχοι, ενώ μετά τα 68, η ανανέωση της άδειας καθίσταται σχεδόν αδύνατη, με εξαιρέσεις που απαιτούν ειδική ιατρική γνωμάτευση. Ωστόσο, οι οδηγοί μπορούν να συνεχίσουν να οδηγούν ΙΧ (άδειες κατηγορίας Β) χωρίς περιορισμούς, ακόμη και μετά τα 68.


Τι ισχύει στην Ελλάδα

Η Ελλάδα ακολουθεί αντίστοιχη πολιτική με συγκεκριμένα ηλικιακά όρια. Βάσει του άρθρου 41 του νόμου 4850/2021, η ανώτατη ηλικία για την άσκηση του επαγγέλματος του οδηγού φορτηγού ή λεωφορείου (δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης) ορίζεται στα 67 έτη. Αντίστοιχα, για τους οδηγούς σχολικών ή τουριστικών λεωφορείων που μεταφέρουν μαθητές, το όριο είναι τα 65 έτη.

Αυτές οι ρυθμίσεις θεσπίστηκαν με γνώμονα την προστασία της ανθρώπινης ζωής, καθώς η οδήγηση επαγγελματικών οχημάτων που μεταφέρουν επιβάτες, ειδικά παιδιά, συνεπάγεται αυξημένη ευθύνη. Οι περιορισμοί δεν υπονοούν ότι όλοι οι οδηγοί άνω αυτών των ηλικιών είναι αυτομάτως ακατάλληλοι, αλλά λειτουργούν προληπτικά.

Καθώς μεγαλώνουμε, η ουσία δεν είναι μόνο να έχουμε δίπλωμα, αλλά να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε και πρέπει να το χρησιμοποιούμε με ασφάλεια.

Οδήγηση τέλος για τους ηλικιωμένους οδηγούς!-Ποιοι θα χάνουν το δίπλωμα ακόμα και στα 65 και στα 67!

Τι ορίζει η νομοθεσία για τους ηλικιωμένους οδηγούς

Στην Ελλάδα, οι οδηγοί άνω των 65 ετών πρέπει να ανανεώνουν την άδειά τους κάθε τρία χρόνια, αφού περάσουν επιτυχώς συγκεκριμένους ιατρικούς ελέγχους. Για τους οδηγούς άνω των 80 ετών, η ανανέωση γίνεται κάθε δύο χρόνια και απαιτούνται αυστηρότεροι ιατρικοί έλεγχοι που περιλαμβάνουν παθολόγο, οφθαλμίατρο, ΩΡΛ, και είτε νευρολόγο είτε ψυχίατρο.

Αυτή η διαδικασία διασφαλίζει ότι ο ηλικιωμένος οδηγός διαθέτει τα απαραίτητα αντανακλαστικά, όραση, ακοή και νοητική εγρήγορση για να κινείται με ασφάλεια στους δρόμους.

Η ηλικία δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας

Οι ειδικοί επισημαίνουν πως η χρονολογική ηλικία από μόνη της δεν αρκεί για να κρίνει κανείς την ικανότητα οδήγησης. Η πραγματική κατάσταση της υγείας, οι αντιδράσεις, η συγκέντρωση και η αυτοπεποίθηση είναι καθοριστικά κριτήρια. Ένας 85χρονος ή και 90χρονος μπορεί να είναι πιο ικανός από έναν νεότερο οδηγό.

Ποια σημάδια θα πρέπει να μας προβληματίσουν

Η αυτογνωσία είναι βασική. Οφείλουμε να παρατηρούμε σημάδια που υποδεικνύουν πως ίσως έχει έρθει η ώρα να απομακρυνθούμε από το τιμόνι:

  • Αργές ή διστακτικές αντιδράσεις σε απρόβλεπτες καταστάσεις.

  • Δυσκολία στην ανάγνωση πινακίδων ή ενόχληση από έντονα φώτα.

  • Αίσθημα έντονου άγχους κατά την οδήγηση ή αποφυγή οδήγησης σε ώρες αιχμής.

  • Παρατηρήσεις ή ανησυχία από οικογένεια και φίλους σχετικά με τον τρόπο οδήγησής μας.

Όταν κάποια από αυτά τα σημάδια μας αφορούν, αξίζει να σκεφτούμε σοβαρά τη μείωση ή την παύση της οδήγησης.

Δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο ηλικιακό όριο που να σηματοδοτεί το τέλος της οδήγησης. Η απόφαση εξαρτάται από την υγεία, την ικανότητα διαχείρισης του οδικού περιβάλλοντος και την προσωπική μας κρίση.

Όταν η αβεβαιότητα, η απώλεια αυτοπεποίθησης ή το άγχος υπερτερούν της ευχαρίστησης και της ασφάλειας, ίσως είναι η ώρα να παραδώσουμε το δίπλωμα. Αυτή η επιλογή δεν συνιστά περιορισμό ή απομόνωση, αλλά ωριμότητα και σεβασμό – τόσο για εμάς όσο και για όλους όσοι μοιράζονται το δρόμο μαζί μας.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button