Δύο αξιωματούχοι των ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι το Σάββατο (20/12) οι αμερικανικές αρχές προχώρησαν στην κατάσχεση ενός δεξαμενόπλοιου κινεζικών συμφερόντων, το οποίο έπλεε σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Βενεζουέλας.
Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών ΜΜΕ, πρόκειται για το υπερδεξαμενόπλοιο Centuries, που μετέφερε έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου. Το πλοίο έφερε σημαία Παναμά, ενώ το φορτίο του ανήκε σε κινεζική εταιρεία. Μέχρι τώρα δεν είχε καταχωρηθεί σε καμία λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι άνδρες της Αμερικανικής Ακτοφυλακής επιβιβάστηκαν στο πλοίο χωρίς να υπάρξει αντίσταση, στο πλαίσιο επιχείρησης αναχαίτισης, με υποστήριξη ναυτικών δυνάμεων των ΗΠΑ, που όμως δεν είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η εξέλιξη αυτή σημειώθηκε λίγες ημέρες μετά την κατάσχεση ακόμη ενός δεξαμενόπλοιου, του Skipper, και ήρθε σε συνέχεια της δήλωσης του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος είχε ανακοινώσει «πλήρη αποκλεισμό» των εξαγωγών πετρελαίου της Βενεζουέλας μέσω πλοίων που βρίσκονται υπό κυρώσεις.
Όπως είχε δηλώσει χαρακτηριστικά, διατάσσει «απόλυτο μπλόκο» σε όλα τα δεξαμενόπλοια πετρελαίου υπό κυρώσεις που κατευθύνονται προς ή αναχωρούν από τη Βενεζουέλα.
Μετά την πρώτη κατάσχεση, αρκετά δεξαμενόπλοια γεμάτα με εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου παραμένουν στα χωρικά ύδατα της Βενεζουέλας, αποφεύγοντας να αποπλεύσουν υπό τον φόβο νέων κατασχέσεων, γεγονός που στην πράξη λειτουργεί σαν ανεπίσημο εμπάργκο. Ως αποτέλεσμα, οι εξαγωγές αργού της χώρας σημείωσαν απότομη πτώση.
Παρότι πολλά πλοία που φορτώνουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα βρίσκονται υπό κυρώσεις, υπάρχουν κι άλλα που μεταφέρουν βενεζουελανικό αργό ή πετρέλαιο από Ιράν και Ρωσία, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν τιμωρηθεί. Ορισμένες εταιρείες, όπως η αμερικανική Chevron, συνεχίζουν να μεταφέρουν βενεζουελανικό πετρέλαιο με αδειοδοτημένα πλοία.
Η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος αγοραστής πετρελαίου της Βενεζουέλας, καλύπτοντας περίπου το 4% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών. Για τον Δεκέμβριο, οι αποστολές εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν κατά μέσο όρο τα 600.000 βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με αναλυτές.
Προς το παρόν, η παγκόσμια αγορά πετρελαίου φαίνεται επαρκώς εφοδιασμένη, με εκατομμύρια βαρέλια να βρίσκονται σε δεξαμενόπλοια ανοιχτά των ακτών της Κίνας εν αναμονή εκφόρτωσης. Αν όμως το εμπάργκο παραμείνει για μεγάλο διάστημα, η πιθανή μείωση της προσφοράς κατά σχεδόν 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών.
Από το 2019, όταν οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στον ενεργειακό τομέα της Βενεζουέλας, εταιρείες και διυλιστήρια έχουν στραφεί σε έναν «σκιώδη στόλο» δεξαμενόπλοιων, τα οποία αποκρύπτουν τη θέση τους ή έχουν ήδη εμπλακεί σε μεταφορά ιρανικού ή ρωσικού πετρελαίου.
Η εκστρατεία πίεσης του Τραμπ κατά του προέδρου Νικολάς Μαδούρο περιλαμβάνει ενισχυμένη στρατιωτική παρουσία στην περιοχή και στρατιωτικές επιχειρήσεις σε πλοία στον Ειρηνικό και την Καραϊβική, με αναφορές για ανθρώπινες απώλειες. Ο Τραμπ έχει αφήσει ανοιχτό ακόμη και το ενδεχόμενο χερσαίων επιχειρήσεων.
Ο Μαδούρο από την πλευρά του καταγγέλλει ότι η στρατιωτική δραστηριότητα των ΗΠΑ επιδιώκει την ανατροπή του και τον έλεγχο των τεράστιων πετρελαϊκών αποθεμάτων της Βενεζουέλας, που θεωρούνται τα μεγαλύτερα στον κόσμο.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα