Με καθυστέρηση μόλις δύο δεκαετιών, οι ξενοδόχοι της Ευρώπης – και δη οι Έλληνες – αποφάσισαν ότι η Booking.com δεν ήταν απλώς ένας ευγενικός μεσάζοντας, αλλά μάλλον ένας ακριβοπληρωμένος διεκπεραιωτής με ρήτρες ισοτιμίας που έμοιαζαν περισσότερο με ληστρικές συμβάσεις.
Οι ξενοδόχοι βαρέθηκαν να πληρώνουν “χρυσάφι” την Booking – Ζητούν πίσω προμήθειες 20 ετών
Και τώρα, αφού “ξύπνησαν”, σηκώνουν μανίκια και δηλώνουν έτοιμοι για δικαστικές περιπέτειες με αίτημα… τα ρέστα των τελευταίων είκοσι χρόνων.
Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), μαζί με άλλες 25 εθνικές ενώσεις ξενοδόχων, νιώθει ότι έφτασε η ώρα της εκδίκησης και στηρίζει θερμά την πανευρωπαϊκή συλλογική αγωγή κατά της Booking. Αφορμή; Η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Σεπτέμβριο του 2024, που – ποιος να το φανταζόταν – επιβεβαίωσε πως οι «ρήτρες ισοτιμίας» της Booking ήταν τόσο δίκαιες όσο ένα μονόπλευρο συμβόλαιο με το διάβολο.
Η Booking… έσπασε τη σιωπή – με αγωγές
Αντί για διάλογο και συμβιβασμό, η Booking.com προτίμησε το δρόμο των νομικών διαδικασιών – επιτέθηκε δικαστικά σε εκατοντάδες γερμανικά ξενοδοχεία και έκοψε κάθε γέφυρα συνεννόησης. Κι έτσι, έφτασε το πλήρωμα του χρόνου: τώρα οι ξενοδόχοι επιδιώκουν, με νομική καθοδήγηση και ενισχυμένη οργή, να ζητήσουν τα… δεδουλευμένα 20 ετών – προμήθειες, τόκους και ηθική ικανοποίηση για τα χρόνια «ψηφιακής καταπίεσης».
Όταν οι ρήτρες “ισοτιμίας” σήμαιναν “δεν θα πουλάς φθηνότερα ούτε στον πατέρα σου”
Για δύο δεκαετίες, τα ξενοδοχεία πλήρωναν την Booking για να τους λέει με ποιον τρόπο δεν θα είναι ανταγωνιστικά. Οι ρήτρες ισοτιμίας απαγόρευαν στους ξενοδόχους να προσφέρουν καλύτερες τιμές ή διαθεσιμότητα στις δικές τους ιστοσελίδες. Γιατί να έχεις έσοδα απευθείας, όταν μπορείς να πληρώνεις προμήθειες για κρατήσεις που έκανες έτσι κι αλλιώς;
Όπως τονίζει το ΞΕΕ, αυτή η «ψηφιακή δουλεία» είχε σημαντικές οικονομικές συνέπειες. Αλλά πλέον, χάρη στο Δικαστήριο της ΕΕ, άνοιξε ένα παράθυρο – όχι ακριβώς προς το μέλλον, αλλά προς τις αποζημιώσεις.
Οι ξενοδόχοι βαρέθηκαν να πληρώνουν “χρυσάφι” την Booking – Ζητούν πίσω προμήθειες 20 ετών
Η Booking, το ΞΕΕ και η επανάσταση (του Excel)
Η νέα “επανάσταση” οργανώνεται από τον ιστότοπο www.mybookingclaim.com – όπου οι ξενοδόχοι καλούνται να μπουν, να ανεβάσουν δικαιολογητικά και να ελπίζουν ότι αυτή τη φορά ο δικαστικός αγώνας θα φέρει καρπούς. Η ηγεσία του ΞΕΕ κάνει λόγο για «ιστορική στιγμή» και «δικαίωση», παραβλέποντας ότι όλα αυτά θα μπορούσαν ίσως να είχαν γίνει λίγο νωρίτερα. Αλλά ποτέ δεν είναι αργά για μια καλή… αποζημίωση.
Οι δικηγόροι ετοιμάζουν βαλίτσες για Ολλανδία
Η συλλογική αγωγή, υπό την επίβλεψη του Stichting Hotel Claims Alliance, θα κατατεθεί στην Ολλανδία – την έδρα της Booking. Για μια φορά, το Άμστερνταμ δεν θα είναι απλώς προορισμός ταξιδιού, αλλά σκηνή μιας μάχης για εκατομμύρια ευρώ σε επιστροφές προμηθειών.
Το ηθικό δίδαγμα;
Όταν δίνεις υπερεξουσίες σε μια πλατφόρμα, δεν την κάνεις απλώς συνεργάτη – την κάνεις αφεντικό. Και όταν το καταλάβεις, ίσως χρειαστείς 20 χρόνια, μια απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ και έναν καλό δικηγόρο για να πάρεις πίσω κάτι από το κόστος αυτής της “συνεργασίας”.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα