COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

«Πάμε κι όπου βγει»: Ποιος ευθύνεται για την παραλίγο νέα σιδηροδρομική τραγωδία στις Αχαρνές; Οι απαντήσεις του μηχανοδηγού, οι φτηνές δικαιολογίες της Hellenic Train, το αλαλούμ των ευθυνών και το μυστικό που κρύβεται στον ταχογράφο

Οργή προκαλεί η αποκάλυψη των “Νέων” για την παραλίγο σύγκρουση δύο τρένων, παραμονές των περασμένων Χριστουγέννων, στις Αχαρνές.

Λίγους μήνες μετά την τραγωδία των Τεμπών, ένα νέο περιστατικό, που την τελευταία στιγμή δεν έγινε συμβάν, σκορπάει τρόμο και εντείνει το αίσθημα ανασφάλειας όσον αφορά την ασφάλεια των μεταφορών με τρένο.

Δύο ημέρες μόνο πριν τα Χριστούγεννα, στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, σύμφωνα με σημερινό ρεπορτάζ του Κώστα Ντελέζου στα “ΝΕΑ”, δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες, γεμάτες κόσμο, παραλίγο να βρεθούν στην ίδια γραμμή στις Αχαρνές.

Επρόκειτο για τις αμαξοστοιχίες 1313 που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και την αμαξοστοιχία 51, το “Ασημένιο Βέλος”, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Κάτω από συνθήκες που ακόμα εξετάζονται η πρώτη αμαξοστοιχία παραβίασε ερυθρό σηματοδότη, το φωτόσημο Ρ668.

Μετά την παραβίαση η αμαξοστοιχία κατευθυνόταν προς τη γραμμή 102, στην οποία εκείνη την ώρα βρισκόταν η αμαξοστοιχία 51 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη Αθήνα.

Η σύγκρουση αποφεύχθηκε χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ούρλιαζε στον ασύρματο, καλώντας τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 1313 να σταματήσει, κάτι που ευτυχώς συνέβη πριν τα δύο τρένα βρεθούν στη γραμμή 102.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μηχανοδηγός ισχυρίστηκε ότι δεν παραβίασε τη σήμανση αλλά ότι δεν έγινε ακαριαία η πέδηση.

Για το σοβαρό περιστατικό, ο Χρήστος Ζαραϊδώνης, μηχανοδηγός, τονίζει στο Star: “Το μόνο που μπορώ να υποθέσω είναι ότι λόγω ολίσθησης παραβίασε το σηματοδότη ένα – δυο μέτρα”.

Το αλαλούμ τρων ευθυνών

Πενήντα ημέρες μετά το συμβάν, στις 14 Φεβρουαρίου του 2024, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ζητά εξηγήσεις από την Hellenic Train και τον ΟΣΕ. Το έγγραφο κοινοποιείται και στο υπουργείο Μεταφορών.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων τονίζει: “Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ανωτέρω παραβίαση συνιστά πρόδρομο παράγοντα ατυχήματος, σας επισημαίνουμε ότι έως και σήμερα δεν μας έχετε γνωστοποιήσει τη σχετική έκθεση / πόρισμα εσωτερικής διερεύνησης του ανωτέρω συμβάντος”.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα των “Νέων”, στελέχη της Hellenic Train υποστηρίζουν ότι για το περιστατικό ευθύνεται η ολισθηρότητα των γραμμών, όπως υποστήριξε και ο μηχανοδηγός.

Ο ΟΣΕ από την πλευρά του λέει ότι υπήρξε παραβίαση του σηματοδότη αλλά η τηλεδιοίκηση και η έγκαιρη παρέμβαση του σταθμάρχη ήταν σωτήριες.

Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος ΟΣΕ σημείωσε: “Το πρώτο που το έσωσε ήταν ότι υπήρχε σηματοδότηση και υπήρχε πλήρης κάλυψη από πλευράς σηματοτεχνικής, δηλαδή ο ένας είχε πράσινο και ο άλλος είχε κόκκινο και το επόμενο βέβαια ήταν η τηλεδιοίκηση που είχε οπτική απεικόνιση. Υπόψη ότι ήταν ένας ο τηλεδιοικητής”.

Ποιος είχε την ευθύνη της μηχανοδήγησης την κρίσιμη στιγμή;

O Κώστας Ντελέζος, ο δημοσιογράφος της εφημερίδα “Τα Νέα”, ο οποίος έκανε την αποκάλυψη για το παραλίγο σιδηροδρομικό ατύχημα, μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του MEGA.

“Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό που δεν εξελίχθηκε σε συμβάν. Η διερεύνηση του συγκεκριμένου περιστατικού θα δείξει και τις ευθύνες. Όμως διαπιστώνεται ότι αρκετό χρόνο μετά από τα Τέμπη τουλάχιστον δεν έχει αλλάξει η κουλτούρα της ασφάλειας. Εδώ είδαμε ένα τρένο να περνάει με κόκκινο και να συνεχίζει. Έπρεπε να μπει στον σταθμό με συγκεκριμένη ταχύτητα η οποία δεν θα έπρεπε να ξεπερνά τα 60χλμ/ώρα. Πρέπει να δούμε τι ακριβώς έγινε εδώ μέσω του ταχογράφου”.

Και συμπλήρωσε: “Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι μέσα στην καμπίνα της μηχανοδήγησης στην αμαξοστοιχία 1313 που παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη ήταν και μαθητευόμενος μηχανοδηγός. Μάλιστα δεν θα έπρεπε να βρίσκεται εντός της καμπίνας, διότι ο μηχανοδηγός δεν έχει άδεια εκπαιδευτή. Άρα λοιπόν πώς μπήκε μέσα; Το ερώτημα που τίθεται είναι την κρίσιμη σιγμή ποιος είχε την ευθύνη της μηχανοδήγησης”.

Ως προς την πορεία των ερευνών για το συγκεκριμένο περιστατικό ανέφερε ο δημοσιογράφος των “Νέων” ότι υπάρχει μία διελκυστίνδα, όπου σημείωσε:

“Ο ΟΣΕ ξεκίνησε την διερεύνηση, όμως για να ολοκληρώσει το πόρισμά του θα πρέπει να πάρει από την Hellenic Train τον ταχογράφο. Επίσης θα έπρεπε να είχε και την αναφορά του μηχανοδηγού. Από την πλευρά της η Hellenic Train όπως πληροφορούμαστε -δεδομένου ότι δεν υπάρχει επίσημη απάντηση- είπε ότι εφόσον υπήρξε ολίσθηση, δεν χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση”.

Καταλήγοντας ο Κώστας Ντελέζος τόνισε ότι θα πρέπει να συνταχθούν δύο πορίσματα, ένα από τον ΟΣΕ και ένα από την Hellenic Train, τα οποία θα πρέπει να παραδοθούν τόσο στη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) όσο και στον νεοσύστατο φορέα που είναι επιφορτισμένος με τη διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Κάτι τέτοιο έχει καθυστερήσει να συμβεί με αποτέλεσμα να είναι εν αναμονή τα πορίσματα ακόμη.

“Όλο το μυστικό είναι στον ταχογράφο, που ανήκει στη Hellenic Train”

Νωρίτερα, ο Κώστας Ντελέζος μίλησε στην εκπομπή “Live News” και τον Νίκο Ευαγγελάτο:

“Όλο το μυστικό είναι στον ταχογράφο. Έχουν περάσει 2 μήνες και δεν έχουν συνταχθεί πορίσματα. Αυτό οδήγησε την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων να ζητήσει και από τον ΟΣΕ και από την Hellenic Train να συντάξουν γρήγορα τα πορίσματα για το συγκεκριμένο συμβάν, και να τα διαβιβάσουν και στην ίδια και στον ΕΔΟΣΑΑΜ, ο οποίος είναι ο νέος οργανισμός διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων, ο οποίος στελεχώθηκε πρόσφατα από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, κ. Σταϊκούρα, ο οποίος έχει τον πρώτο λόγο. Από τότε που έφυγαν οι άνθρωποι της Hellenic Train από το Κέντρο Ελέγχου της Κυκλοφορίας, ουσιαστικά οι δύο εταιρείες λειτουργούν η καθεμία χωριστά, χωρίς να υπάρχει πεδίο συνεννόησης”, είπε αρχικά και πρόσθεσε:

“Παρότι ο νέος υπουργός έφτιαξε μία task force προκειμένου να καλυφθεί αυτό το κενό, δυστυχώς δεν έχει καλυφθεί. Ο ταχογράφος ανήκει στην Hellenic Train, δηλαδή στην αμαξοστοιχία 1313 ενώ ο άνθρωπος που ήταν στην τηλεδιοίκηση ήταν άνθρωπος του ΟΣΕ. Ευτυχώς που εδώ λειτούργησε η τηλεδιοίκηση. Αλλά η Hellenic Train καλύφθηκε πίσω από τη δικαιολογία του μηχανοδηγού. Μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού υπήρχε και ένας μαθητευόμενος ενώ ο μηχανοδηγός δεν είχε άδει εκπαιδευτή”.

Back to top button