EΛΛΑΔΑΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Πανελλήνιες 2025: Επιδόσεις κάτω από τη βάση-Λιγοστεύουν οι αριστούχοι – Τι δείχνουν οι αριθμοί για την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα

Τα στατιστικά των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 φέρνουν και φέτος στο φως μια σταθερή –και ανησυχητική– πραγματικότητα: οι άριστοι υποψήφιοι παραμένουν μειοψηφία, ενώ μεγάλα ποσοστά μαθητών αδυνατούν να ξεπεράσουν τη βάση του 10.

Πανελλήνιες 2025: Επιδόσεις κάτω από τη βάση-Λιγοστεύουν οι αριστούχοι – Τι δείχνουν οι αριθμοί για την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα

Η εικόνα αυτή, που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο με μικρές αποκλίσεις, δείχνει πως το σύστημα περισσότερο αναπαράγει ανισότητες παρά διασφαλίζει την παιδαγωγική πρόοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, 88.637 υποψήφιοι διεκδίκησαν φέτος μία από τις 68.788 θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η πλειονότητα προέρχεται από τα Γενικά Λύκεια (73.941), με τους υποψήφιους από τα ΕΠΑΛ να ανέρχονται σε 14.696.

Αξιοσημείωτη είναι η αδυναμία μεγάλου μέρους των υποψηφίων να ανταποκριθεί σε βασικά μαθήματα του εξεταστικού συστήματος. Τα Μαθηματικά και η Ιστορία παραμένουν τα «μαύρα σημεία» με ποσοστά κάτω της βάσης που σοκάρουν: 59,12% για τα Μαθηματικά, ενώ στην Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής το ποσοστό ανεβαίνει στο 73,68%.

Αντίστοιχα, στην Ιστορία το 53,31% των υποψηφίων δεν κατάφερε να φτάσει στη βάση. Η Φυσική και τα Αρχαία Ελληνικά εμφανίζουν επίσης ανησυχητικές επιδόσεις – με σχεδόν τους μισούς μαθητές να κινούνται κάτω από το 10.

Αξίζει να επισημανθεί πως τα Μαθηματικά, ένα θεμελιώδες μάθημα για κάθε επιστημονική κατεύθυνση, συνεχίζουν να λειτουργούν ως βασικό φίλτρο αποκλεισμού, γεγονός που προκαλεί ερωτήματα για την ποιότητα της διδασκαλίας και την παιδαγωγική στρατηγική που ακολουθείται.

Πανελλήνιες 2025: Επιδόσεις κάτω από τη βάση-Λιγοστεύουν οι αριστούχοι – Τι δείχνουν οι αριθμοί για την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα

Ορισμένα μαθήματα παρουσιάζουν τη λεγόμενη «διπολική» κατανομή: υψηλές επιδόσεις από τη μία, μεγάλες αποτυχίες από την άλλη. Η Οικονομία, τα Λατινικά, η Βιολογία και η Πληροφορική είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.


Στην Οικονομία, το 29,33% των υποψηφίων αρίστευσε, ωστόσο σχεδόν το 33% απέτυχε να φτάσει τη βάση. Ανάλογες διακυμάνσεις παρατηρούνται στα Λατινικά (21,86% άριστα – 20,32% 5 έως 10), στη Βιολογία (19,47% άριστα – 18,82% 5 έως 10) και στην Πληροφορική (16,28% άριστα – 24,88% 0 έως 5).

Αυτή η ανομοιογένεια ίσως δείχνει ότι κάποιοι μαθητές έχουν εξαιρετική προετοιμασία (πιθανώς μέσω ιδιωτικής ενίσχυσης), ενώ άλλοι αδυνατούν να ανταποκριθούν, γεγονός που ενισχύει την υποψία για «εκπαίδευση δύο ταχυτήτων».

Στην κορωνίδα των εξετάσεων, τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, το ποσοστό αριστούχων περιορίζεται μόλις στο 0,91%. Παρόμοια εικόνα στα Αρχαία Ελληνικά, όπου μόνο το 2,29% άγγιξε την αριστεία. Η επίδοση αυτή προβληματίζει, καθώς αφορά τον γλωσσικό και κριτικό πυρήνα της γενικής παιδείας.

Αν και κάποια θετικά δείγματα υπάρχουν σε μαθήματα όπως η Ιστορία (12,96% άριστα) και η Φυσική (9,39%), οι αριθμοί δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Στη Χημεία, μάλιστα, παρατηρείται πτώση αριστούχων σε σχέση με πέρυσι.

Πανελλήνιες 2025: Επιδόσεις κάτω από τη βάση-Λιγοστεύουν οι αριστούχοι – Τι δείχνουν οι αριθμοί για την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα

Η γενική εικόνα είναι αποκαρδιωτική: ένα σύστημα εξετάσεων που παράγει ετησίως στρατιές μαθητών με βαθμολογίες κάτω της βάσης. Η ετήσια δημοσιοποίηση των στατιστικών αποτυπώνει με αριθμούς αυτό που βιώνεται στις σχολικές αίθουσες: το χάσμα μεταξύ προσδοκίας και εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Ποιος είναι ο ρόλος της σχολικής διδασκαλίας; Ποια η θέση της φροντιστηριακής ενίσχυσης; Πώς εξασφαλίζεται ισότιμη πρόσβαση στη γνώση; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα παραμένουν θολές, καθώς η Πολιτεία περιορίζεται στην απλή καταγραφή, χωρίς να συνοδεύει τα στατιστικά με σχέδιο ουσιαστικών παρεμβάσεων.

Από σήμερα, οι υποψήφιοι μπορούν να υπολογίζουν τα μόριά τους μέσω της εφαρμογής του Υπουργείου Παιδείας (https://markcalc.it.minedu.gov.gr) και να προετοιμάζονται για τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου. Η σχετική διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2025.

Ωστόσο, η τελική επιλογή Σχολής είναι μόνο η αρχή. Η εκπαιδευτική πορεία κάθε μαθητή δεν εξαντλείται σε έναν αριθμό μορίων – κι αυτό το μήνυμα θα πρέπει, επιτέλους, να περάσει από τις στατιστικές στην πράξη.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button