COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Μετά τον σάλο το ΥΠΟΙΚ φαίνεται, πως ‘κόβει’ την προκλητική αύξηση -έως 40%(!)- στις συντάξεις των δικαστών!

«Φαίνεται ότι δεν υπάρχει κάποια δυνατότητα γενίκευσης και επομένως ο θόρυβος που έχει δημιουργηθεί, μοιάζει είναι αναντίστοιχος με το περιεχόμενο της απόφασης». Αυτό σχολίασε υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών σχετικά με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις συντάξεις των δικαστών.

Όπως ανέφερε ο εν λόγω παράγοντας, είναι πρόωρο να γίνει επίσημη τοποθέτηση, καθώς δεν είναι στη διάθεσή μας αυτό καθ’ αυτό το κείμενο της απόφασης. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι εάν ισχύουν οι πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν, η απόφαση αφορά μόνο σε όσους έχουν κάνει προσφυγή. «Φαίνεται λοιπόν», όπως είπε, ότι «δεν υπάρχει κάποια δυνατότητα γενίκευσης και επομένως ο θόρυβος που έχει δημιουργηθεί μοιάζει είναι αναντίστοιχος με το περιεχόμενο της απόφασης».

«Σε κάθε περίπτωση, η τήρηση του προϋπολογισμού και ο δρόμος της δημοσιονομικής σταθερότητας αποτελούν αταλάντευτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση», κατέληξε στη δήλωση του, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, υψηλόβαθμος παράγοντας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών.

Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Οι συντάξεις των δικαστικών λειτουργών επανέρχονται στα επίπεδα προ του 2012, έπειτα από απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που ελήφθη την Τετάρτη (04/10).

Συγκεκριμένα, κατά πλειοψηφία (28-3), οι σύμβουλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποφάνθηκαν ότι είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα η σιωπηρή άρνηση της Πολιτείας για επανακανονισμό της σύνταξης του πρώην προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Νίκου Αγγελάρα, που είχε προσφύγει στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο, διότι όφειλε η Πολιτεία να υπολογίσει τη σύνταξή του μη εφαρμόζοντας τις κριθείσες από το Μισθοδικείο ως αντισυνταγματικές τις σχετικές διατάξεις του νόμου 4387/2016, αλλά τις προϊσχύσασες αυτών.

Αναλυτικά, στη σχετική απόφασή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει τα εξής: «Η εκ του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος υποχρέωση για παροχή πλήρους δικαστικής προστασίας από την προσβολή των συνταξιοδοτικής φύσης δικαιωμάτων των δικαστικών λειτουργών και η εντεύθεν διασφάλιση της πρακτικής αποτελεσματικότητας του δικαιώματος του οποίου η προσβολή διαγνώστηκε με απόφαση του ειδικού Δικαστηρίου, επιβάλλει όπως η συνταξιοδοτική Διοίκηση, μετά τη δικαστική διάγνωση της αντισυνταγματικότητας μειώσεων σε σύνταξη δικαστικού λειτουργού, προβεί, εφ’ όσον τούτο ζητηθεί και ανεξαρτήτως αν η απόφαση του εν λόγω Δικαστηρίου αφορούσε στον ίδιο τον αιτούντα, σε νέο, σύμφωνο με το Σύνταγμα, υπολογισμό της σύνταξης, εκδίδοντας νέα εκτελεστή διοικητική πράξη· τυχόν δε άρνηση να ενεργήσει σχετικώς αποτελεί απορριπτική εκτελεστή διοικητική πράξη που προσβάλλεται με έφεση ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σε υποθέσεις συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών το Ελεγκτικό Συνέδριο υποχρεούται να σέβεται τις επί νομικών ζητημάτων κρίσεις του ειδικού κατά το άρθρο 88 παρ. 2 του Συντάγματος Δικαστηρίου (Μισθοδικείου), που έχει τη σχετική πρωτογενή εκ του Συντάγματος δικαιοδοσία».

Με άλλα λόγια, οι σύμβουλοι του Ανώτατου Δικαστηρίου έκριναν ότι εφαρμοστέες για τον καθορισμό του ύψους των συντάξεων των πρώην δικαστών, εισαγγελέων και μελών Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) είναι οι προϊσχύσασες διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου» (νόμος 4387/2016) και κατά συνέπεια οι συντάξεις των δικαστών επανέρχονται στα επίπεδα που ίσχυαν προ του 2012.

Επιπλέον, κρίθηκε πως το καταβλητέο ποσό της σύνταξής υπόκειται μόνο στις περικοπές και τις κρατήσεις που δεν αντίκεινται σε υπερνομοθετικής ισχύος κανόνες, σύμφωνα με όσα έχουν κριθεί από το Μισθοδικείο και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι συντάξεις των δικαστών δηλαδή πρέπει να προσδιοριστούν σε επίπεδα πάνω του 60% των αποδοχών των ενεργεία συναδέλφων τους, όπως έχει αποφανθεί το Μισθοδικείο. Σε άλλο σημείο, η απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρει ότι «αρμόδιο για τον καθορισμό του χρονικού σημείου έναρξης των αποτελεσμάτων απόφασης επί τρίτων προσώπων, στα οποία εκτείνεται κατά το Σύνταγμα η δικαιοδοσία του, είναι το ειδικό κατά το άρθρο 88 παρ. 2 του Συντάγματος Δικαστήριο».

Τέλος, αναφέρεται πως, από την πλευρά της, η μειοψηφία υποστήριξε ότι θα πρέπει να υπάρξει ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής προς την επίμαχη απόφαση.

Back to top button