Advertisement
ΚΟΣΜΟΣΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Στα «χαρακώματα» Ευρωπαϊκή Ένωση και low cost αεροπορικές για τις χρεώσεις στις χειραποσκευές

Μια νέα αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τις χρεώσεις που επιβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους για τις χειραποσκευές, φέρνοντας στο προσκήνιο την ανάγκη επανεξέτασης των κανόνων που διέπουν τις αερομεταφορές.

Στα «χαρακώματα» Ευρωπαϊκή Ένωση και low cost αεροπορικές για τις χρεώσεις στις χειραποσκευές

Ειδικότερα, πολλές αεροπορικές έχουν ξεκινήσει εκστρατεία πιέσεων προς τα ευρωπαϊκά όργανα, αντιδρώντας στην προσπάθεια να επιτραπεί η δωρεάν μεταφορά μεγαλύτερων αποσκευών στην καμπίνα.

Όλοι όσοι έχουν ταξιδέψει με αεροπλάνο γνωρίζουν τον άγχος που προκαλεί η αναμονή στην πύλη επιβίβασης, φοβούμενοι μια πιθανή επιπλέον χρέωση για τη χειραποσκευή τους. Αυτός ο φόβος, όπως αναφέρει το Politico, εξελίσσεται πλέον σε ευρύτερη πολιτική διαμάχη με την Ισπανία να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, επιβάλλοντας πρόστιμα σε πέντε αεροπορικές εταιρείες για αθέμιτες πρακτικές σχετικά με τις χρεώσεις στις χειραποσκευές.

Η αντίδραση αυτή της Ισπανίας βρίσκει συμμάχους σε άλλες χώρες της ΕΕ, καθώς καταναλωτικές οργανώσεις από 12 ευρωπαϊκές χώρες ενώθηκαν πρόσφατα με τη νομική μάχη της Ισπανίας. Υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών (BEUC), υπέβαλαν καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τις πρακτικές μεγάλων low cost αεροπορικών όπως η Ryanair, EasyJet, Wizz Air, Transavia, Volotea, Vueling και Norwegian Airlines.

Το ισπανικό πρόστιμο, ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ, επιβλήθηκε από τον Ισπανό Υπουργό Καταναλωτικών Υποθέσεων, Πάμπλο Μπουσντιντούι, με την κατηγορία των αθέμιτων χρεώσεων που περιλαμβάνουν και τη μεταφορά χειραποσκευών. Η αντίδραση των αεροπορικών ήταν έντονη: ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’Λίρι, απάντησε με ειρωνείες προς τον υπουργό, παρουσιάζοντας ακόμη και μια καρικατούρα του ντυμένη ως κλόουν, υποστηρίζοντας πως η υποχρεωτική δωρεάν μεταφορά χειραποσκευών θα οδηγήσει σε αύξηση των εισιτηρίων.

Από την πλευρά του, ο Μπουσντιντούι τόνισε ότι εάν το επιχειρηματικό μοντέλο μιας εταιρείας στηρίζεται σε παράνομες πρακτικές, τότε το πρόβλημα είναι στο ίδιο το μοντέλο. Επισημαίνει πως οι πρόσθετες χρεώσεις για χειραποσκευές δεν δικαιολογούνται, αφού οι αεροπορικές δεν αναλαμβάνουν επιπλέον κόστος ή ευθύνη για αυτές, σε αντίθεση με τις παραδοτέες αποσκευές.


Σημαντικό είναι και το νομικό πλαίσιο: το 2014, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε ότι οι αεροπορικές δεν μπορούν να χρεώνουν επιπλέον για χειραποσκευές «λογικού μεγέθους», με βάση τα πρότυπα ασφαλείας. Όμως η διαφωνία εστιάζεται στο τι ακριβώς θεωρείται «λογικό μέγεθος» και «εύλογο βάρος», γεγονός που κρατά τη συζήτηση ανοιχτή.

Στα «χαρακώματα» Ευρωπαϊκή Ένωση και low cost αεροπορικές για τις χρεώσεις στις χειραποσκευές

Στο μεταξύ, η Ryanair δημοσίευσε πρόσφατα στοιχεία όπου τα πρόσθετα έσοδα από χρεώσεις για χειραποσκευές και άλλες υπηρεσίες όπως η επιλογή θέσης και η προτεραιότητα επιβίβασης ανήλθαν σε 4,7 δισ. ευρώ από συνολικά 13,95 δισ. ευρώ έσοδα. Ο Μπουσντιντούι ωστόσο επιμένει πως η κερδοφορία των εταιρειών αυτών δεν βασίζεται στις χρεώσεις χειραποσκευών, αφού οι περισσότερες άρχισαν να τις εφαρμόζουν μόλις πριν από λίγα χρόνια.

Η διαμάχη έχει και πρακτικές διαστάσεις, καθώς οι αεροπορικές ισχυρίζονται ότι οι χρεώσεις βοηθούν στη διαχείριση της διαδικασίας επιβίβασης και αποβίβασης, μειώνοντας τις καθυστερήσεις που προκαλούνται από μεγάλες αποσκευές που δεν χωρούν στην καμπίνα. Ο Στίβεν Τράξαλ, ειδικός στο αεροπορικό δίκαιο, εξηγεί πως το σημερινό σύστημα επιτρέπει καλύτερο προγραμματισμό, αφού οι αεροπορικές γνωρίζουν εκ των προτέρων πόσες αποσκευές θα παραδοθούν και πόσες θα μπουν στην καμπίνα.

Παρά τις αντιδράσεις των αεροπορικών, οι οργανώσεις καταναλωτών βλέπουν το πρόστιμο της Ισπανίας ως σημαντικό βήμα προόδου. Ο Αγουστίν Ρέινα, γενικός διευθυντής της BEUC, δήλωσε πως αυτή η απόφαση δημιουργεί προηγούμενο που πρέπει να επεκταθεί σε όλη την Ευρώπη.

Στα «χαρακώματα» Ευρωπαϊκή Ένωση και low cost αεροπορικές για τις χρεώσεις στις χειραποσκευές

Η συζήτηση για τα δικαιώματα των επιβατών και τις αποσκευές συμπίπτει χρονικά με τις διαπραγματεύσεις των κυβερνήσεων της ΕΕ για την αναθεώρηση της σχετικής νομοθεσίας, όπου υπάρχει ανησυχία πως οι low cost εταιρείες μπορεί να εξαιρεθούν από νέες υποχρεώσεις.

Ο υπουργός Μπουσντιντούι καταγγέλλει τις πιέσεις των αεροπορικών να αλλάξουν τους κανόνες προς όφελός τους, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο το ενδεχόμενο η ΕΕ να θυσιάσει τα δικαιώματα των καταναλωτών.

Από την πλευρά του, ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, κάλεσε τις αεροπορικές να καταλήξουν σε κοινά πρότυπα για τις χειραποσκευές, υπογραμμίζοντας τη σημασία του θέματος για τους ίδιους τους επιβάτες.

Advertisement

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα


Advertisement

Back to top button