ΔΗΜΟΦΙΛΗΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

“Τέλος συμφόρησης”: Όχι δεν είναι αστείο ούτε σενάριο επιστημονικής φαντασίας..Θα πληρώνουμε όταν κολλάμε στην κίνηση!

Πώς το κράτος θα μας χρεώνει με το "ρολόι" όταν κολλάμε στην κίνηση – Όλες οι λεπτομέρειες

Ενώ οι Έλληνες οδηγοί παλεύουν καθημερινά με τις λακκούβες και την ακρίβεια των καυσίμων, ένα νέο χαράτσι ετοιμάζεται να κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους.

Δεν πρόκειται για σενάριο, αλλά για την επίσημη εναρμόνιση της χώρας μας με την ευρωπαϊκή οδηγία, όπως ορίζει το Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 5 Δεκεμβρίου 2025. Το «Τέλος Συμφόρησης» είναι εδώ και υπόσχεται να κάνει την οδήγηση στις ώρες αιχμής μια πολύ ακριβή συνήθεια.

Τι είναι και πού θα επιβάλλεται;

Σύμφωνα με το άρθρο 9 του νέου διατάγματος, το κράτος αποκτά το δικαίωμα να επιβάλλει ειδικό τέλος σε οποιοδήποτε κομμάτι του οδικού δικτύου υποφέρει από το γνωστό σε όλους μας μποτιλιάρισμα. Ο φόρος αυτός δεν θα είναι σταθερός παντού, αλλά θα ενεργοποιείται σε συγκεκριμένα τμήματα οδών που παρουσιάζουν τακτικά κυκλοφοριακά προβλήματα και μόνο κατά τις ώρες που η κίνηση χτυπάει «κόκκινο».

Πώς θα υπολογίζεται η «λυπητερή»;

Ο τρόπος που θα καθορίζεται το ύψος του τέλους θυμίζει μαθηματικό γρίφο με κοινωνικές προεκτάσεις. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών, το κόστος θα βγαίνει λαμβάνοντας υπόψη:

Τον μέσο χρόνο καθυστέρησης (όσο περισσότερο μένεις ακίνητος, τόσο περισσότερο θα πληρώνεις;).

Το μήκος της ουράς των οχημάτων.

Τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλεί η συμφόρηση στην περιοχή.


Ποιοι πληρώνουν και ποιοι εξαιρούνται;

Ο νέος νόμος θέλει να είναι «δίκαιος» απέναντι σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων, γι’ αυτό και το τέλος θα εφαρμόζεται οριζόντια, χωρίς διακρίσεις, με βάση συγκεκριμένους συντελεστές. Ωστόσο, υπάρχουν και «παράθυρα» εξαιρέσεων:

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Μικρά λεωφορεία και πούλμαν μπορεί να γλιτώσουν τον φόρο για να ενθαρρυνθεί η χρήση των συγκοινωνιών.

Τροχόσπιτα: Προσοχή εδώ! Τα μηχανοκίνητα τροχόσπιτα ΔΕΝ θα θεωρούνται λεωφορεία και θα πληρώνουν κανονικά σαν ΙΧ.

Ευάλωτες ομάδες: Προβλέπεται η πιθανότητα μειώσεων ή απαλλαγών για κοινωνικά αδύναμους πολίτες ή κατοίκους συγκεκριμένων περιοχών.

Πού θα πηγαίνουν τα λεφτά μας;
Η θεωρία λέει πως τα έσοδα από το Τέλος Συμφόρησης θα χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση του ίδιου του προβλήματος ή για την ανάπτυξη πιο «πράσινων» μεταφορών. Ακόμη κι αν τα χρήματα μπαίνουν στον γενικό κρατικό προϋπολογισμό, το κράτος υποχρεούται να αποδεικνύει ότι διαθέτει ισοδύναμα ποσά για τη βελτίωση της κινητικότητας στις πόλεις.

Έλεγχος κάθε τρία χρόνια
Για να μην γίνει το τέλος αυτό μια ανεξέλεγκτη φορομπηχτική μηχανή, προβλέπεται η δημιουργία μιας ειδικής Επιτροπής. Αυτή θα επανεξετάζει το ύψος των τελών τουλάχιστον κάθε τριετία, ώστε να διασφαλίζεται ότι το ποσό που πληρώνει ο οδηγός δεν ξεπερνά το πραγματικό οικονομικό «κόστος» που προκαλεί η παρουσία του στο μποτιλιάρισμα.

Καλλιόπη Χαραλαμποπούλου

Η Καλλιόπη Χαραλαμποπουλου είναι δημοσιογράφος, απόφοιτη του τμήματος Μ.Μ.Ε του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται από το 2004 σε νευραλγικες θέσεις που αφορούν στην επικοινωνία και τη Δημοσιογραφια. Εξειδικευεται σε πολιτικά και κοινωνικοοικονομικα θέματα καθώς και στην επικαιρότητα. Από το 2023 είναι η αρχισυντακτρια του europost.gr και γράφει καθημερινά για θέματα που αφορούν στην επικαιρότητα και συντονίζει μια ομάδα έμπειρων δημοσιογραφων

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button