TOP ΝΕΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τέμπη: Η πρώτη Δικαστική απόφαση «καταπέλτης» – Αν λειτουργούσαν τα συστήματα δεν θα είχε συμβεί η τραγωδία

Advertisement

«Καταπέλτης» είναι απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών για την υπόθεση των Τεμπών. Πρόκειται για την υπ’ αριθμον 966/2024 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών με την οποία επιδικάστηκε αποζημίωση ύψους 800.000 ευρώ στην οικογένεια ελεγκτή που είχε επιβιβαστεί στην επιβατική αμαξοστοιχία στη Λάρισα λίγο πριν τη φονική σύγκρουση με την εμπορική το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Το Δικαστήριο έκρινε ότι το βράδυ της τραγωδίας δεν λειτουργούσαν τα απαραίτητα «τεχνολογικά συστήματα ασφαλείας» που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το δυστύχημα, παρά το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας, ενώ, επειδή ακριβώς δεν υπήρχαν δεν θα έπρεπε να πραγματοποιούνται δρομολόγια καθώς δεν ήταν ασφαλή για τους επιβάτες. Είναι η πρώτη δικαστική απόφαση που αναγνωρίζει παραλείψεις και έλλειψη των απαραίτητων συστημάτων ασφαλείας που θα μπορούσαν να αποτρέψουν το δυστύχημα, παρά το λάθος του ανθρώπινου παράγοντα.

Η δικαστική απόφαση που δημοσιεύει το ereportaz.gr, αναφέρεται σε συγκεκριμένα «τεχνολογικά συστήματα ασφαλείας της κίνησης των συρμών τα οποία έλειπαν κατά το χρόνο του επίδικου δυστυχήματος».

Advertisement

Πιο αναλυτικά το δικαστήριο υπογραμμίζει ότι την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε «η φωτεινή πλευρική σηματοδότηση, η οποία μεταξύ της Λάρισας και των Νέων Πόρων ήταν εκτός λειτουργίας από το 2019». Επιπλέον δεν λειτουργούσε ούτε το «σύστημα τηλεδιοίκησης και ελέγχου κυκλοφορίας που μεταξύ άλλων δεν επιτρέπει να χαραχθούν αυτόματα μη συμβατά μεταξύ τους δρομολόγια». Όπως επισημαίνεται, με τη χρήση του συγκεκριμένου συστήματος η «χάραξη του δρομολογίου της IC 62 (επιβατική αμαξοστοιχία) θα γινόταν από τον κεντρικό χειριστή, ο οποίος στο κέντρο της τηλεδιοίκησης θα είχε την πλήρη εικόνα της κατάστασης όλων των σταθμών της περιοχής του και της γραμμής που διαχειριζόταν και επιτηρούσε και θα διαβιβαζόταν για εκτέλεση στο σταθμάρχη Λάρισας».

Το ECTS θα φρέναρε τα τρένα

Επιπλέον, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση δεν λειτουργούσε ούτε το «σύστημα επιβολής αυτόματης πέδησης (μεταξύ αυτών το ECTS} για την περίπτωση που ο οδηγός δεν συμμορφώνεται με τα φωτοσήματα». Όπως αναφέρεται, «εάν λειτουργούσε και χαραζόταν το δρομολόγιο της IC 62 από τη γραμμή καθόδου (είτε από το σταθμάρχη Λάρισας είτε από τον κεντρικό χειριστή τηλεδιοίκησης), ο επόμενος από τη Λάρισα σταθμός (Ν. Πόροι) δεν θα έδινε την ελεύθερη γραμμή καθόδου για την εμπορική αμαξοστοιχία και το φωτόσημο στην έξοδο θα ήταν κόκκινο».
Επίσης, «αν ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν συμμορφωνόταν και παραβίαζε το κόκκινο φωτόσημο εξόδου από τους Ν. Πόρους, θα ενεργοποιούνταν από το σύστημα ETCS, η αυτόματη πέδηση και για τους δύο αντίθετα κινούμενους συρμούς οι οποίοι θα ακινητοποιούνταν επιτόπου. Δηλαδή, ακόμη και όλα λάθος να γίνει από το μηχανοδηγό και το σταθμάρχη και πάλι το δυστύχημα θα είχε αποσοβηθεί.
«Το αρχικό λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας υπήρξε μοιραίο ακριβώς επειδή δεν λειτούργησαν αυτές οι ασφαλιστικές δικλείδες. Το λάθος του σταθμάρχη θα το σταματούσε η τηλεδιοίκηση, δηλαδή ο πιο έμπειρος σταθμάρχης που θα ασκούσε την τηλεδιοίκηση. Στο πλαίσιο της τηλεδιοίκησης θα υφίστατο και σηματοδότηση και δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να χαραχθούν δύο τρένα σε μια γραμμή. Ελλείπουσας τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής, ο στερούμενος εμπειρίας σταθμάρχης που βρισκόταν μόνος στη βάρδια ήταν εντελώς ανεπαρκής για τη διαχείριση της κυκλοφορίας» τονίζεται στη δικαστική απόφαση.
Η έλλειψη τηλεδιοίκησης χαρακτηρίζεται ως κρίσιμη διότι υποστηρίζει τη λειτουργία του συστήματος ελέγχου ECTS, δηλαδή του ευρωπαϊκού συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών

Δεν λειτουργούσε το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας

Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, «έστω κάποιο από αυτά τα συστήματα ασφαλείας να λειτουργούσε οι μηχανοδηγοί θα είχαν εικόνα για την κυκλοφορία σε ακτίνα μερικών εκατοντάδων χιλιομέτρων και πριν συγκρουστούν θα είχαν απλά σταματήσει σε ένα κόκκινο φωτόσημο».

Καταπέλτης είναι η δικαστική απόφαση και σε ότι αφορά τη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας. Όπως αναφέρεται «επειδή ακριβώς δεν λειτουργούσε η φωτοσήμανση δεν λειτουργούσε επίσης και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κεντρικός χειριστής που να επιτηρεί το σταθμάρχη Λάρισας και να μπορεί να επέμβει σε περίπτωση λανθασμένων χειρισμών όπως η προκειμένη».

Μαρινάκης για Τέμπη: Η Δικαιοσύνη θα αποδείξει τη γνησιότητα των βίντεο – Όλα ερευνώνται

Στη σεισμική ακολουθία στη Σαντορίνη αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την έναρξη της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ενώ απάντησε και σε ερωτήσεις σχετικά με τα Τέμπη.

Advertisement

Με αφορμή τα νέα βίντεο με τη μοιραία αμαξοστοιχία ο κ. Μαρινάκης τόνισε: “Τα βίντεο είναι πολύ σημαντικά, μένει να αποδειχτούν απολύτως ακριβή κι αληθή, αυτό θα το κάνει η Δικαιοσύνη, εμείς δεν θα γίνουμε δικαστές, δεν θα βγάλουμε πορίσματα κι αποφάσεις“.

Παράλληλα, ο κ. Μαρινάκης σημείωσε ότι τη Δικαιοσύνη την απονέμουν οι δικαστές και η Δικαιοσύνη. “Δεν θα γίνουμε ούτε ΠΑΣΟΚ ούτε ΣΥΡΙΖΑ. Δεν απονέμεται Δικαιοσύνη στα πάνελ και τηλεοπτικά παράθυρα“.

“Όλοι θέλουμε Δικαιοσύνη, δεν υπάρχει συγκάλυψη, έρχονται στοιχεία και όλα ερευνώνται” πρόσθεσε.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος εξαπέλυσε και επίθεση κατά του Νίκου Ανδρουλάκη, τονίζοντας ότι “πέφτει στην παγίδα της εργαλειοποίησης, από την οποία μάλιστα δημιουργήθηκαν ακόμη και κόμματα”.

Κατεπείγουσα έρευνα διέταξε ο ανακριτής για τη γνησιότητα των καινούριων βίντεο

Τη διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας για τα τρία νέα βίντεο, στα οποία φέρεται να καταγράφεται η εμπορευματική αμαξοστοιχία του δυστυχήματος των Τεμπών, προκειμένου να ελεγχθεί η γνησιότητά τους, ζητεί ο εφέτης ειδικός ανακριτής Λάρισας.

Τραγωδία των Τεμπών: Κατεπείγουσα έρευνα διέταξε ο ανακριτής για τη γνησιότητα των καινούριων βίντεο

Ο κ. Σωτήρης Μπακαΐμης ήδη από την προηγούμενη Πέμπτη, μία ημέρα μετά την παράδοση των επίμαχων βίντεο, έδωσε εντολή στους δύο δικαστικούς πραγματογνώμονες που συνεπικουρούν το έργο της ανάκρισης για τα αίτια της τραγωδίας να πιστοποιήσουν εάν πρόκειται για γνήσιο ή όχι οπτικό υλικό.

Advertisement

Πρόκειται για τους Απόστολο Βασιλάκο και Σταύρο Μπατζόπουλο, οι οποίοι πλέον με κατεπείγουσα παραγγελία θα πρέπει να πιστοποιήσουν αν τα εν λόγω τρία βίντεο που κατατέθηκαν στην ανάκριση, όπου εμφανίζεται το εμπορικό τρένο πριν τη μοιραία σύγκρουση, είναι γνήσια, κι αν σε αυτά υπάρχει δεξαμενή ή άλλο βυτίο πάνω στο εμπορικό τρένο που να σχετίζεται με μεταφορά παράνομου υλικού.

Τέμπη: Τα βίντεο ενδέχεται να ληφθούν υπ’ όψιν κατά τη σύνταξη των πορισμάτων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νέα βίντεο δεν αποκλείεται να αποτελέσουν αντικείμενο έρευνας και να ληφθούν υπ’ όψιν κατά τη σύνταξη των πορισμάτων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.

Το έγγραφο του κ. Μπακαΐμη

Προς

1) Δρ. Απόστολο Βασιλάκο, διπλ. Μηχανολόγο Μηχανικό,

2) κ. Σταύρο Μπατζόπουλο, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, δικαστικούς πραγματογνώμονες του δυστυχήματος των Τεμπών της 28-2-2023.
ΛΑΡΙΣΑ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: κ. Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας.

ΣΧΕΤ.: Η από 5-2-2025 έκθεση κατάσχεσης.

Κατόπιν της Ολομέλειας των Εφετών Λάρισας σε Συμβούλιο (αριθμός 4/10-3-2023) και της σε συνέχεια αυτής, υπ’ αριθμ. πρωτ. 333/14-3-2023, παραγγελίας του κ. Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας, διενεργούμε κυρία ανάκριση για τις πράξεις: 1) διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, η οποία είχε ως αποτέλεσμα: α) το θάνατο περισσοτέρων και μεγάλου αριθμού προσώπων (κατά συρροή), β) τη βαριά σωματική βλάβη περισσοτέρων προσώπων (κατά συρροή), καθώς και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, γ) τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων και δ) τον κοινό κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα, 2) ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, 3) βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή και 4) απλή σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, φερόμενες ως τελεσθείσες στη Λάρισα τον Ιανουάριο του 2023 και στις 28-2-2023 (σιδηροδρομικό δυστύχημα στην περιοχή Ευαγγελισμού Τεμπών Λάρισας).
Στα πλαίσια της διενεργούμενης από εμάς κυρίας ανακρίσεως, την 5-2-2025 εμφανίστηκε στο Ανακριτικό Γραφείο ο Βασίλειος Καπερνάρος, δικηγόρος, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (ΑΜ ΔΣΑ 008473), ενεργών ως πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία «ΙΝΤΕΡ ΣΤΑΡ ΣΕΚΙΟΥΡΙΤΙ Ε.Π.Ε.», με αντικείμενο εμπορικής δραστηριότητας τη βιντεοεπιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα – Θεσσαλονίκη δυνάμει σχετικής ενεργής σύμβασης (κατά το επίμαχο διάστημα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος αλλά και μέχρι σήμερα) με τον «Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.» (Ο.Σ.Ε. Α.Ε.) και μας παρέδωσε μία (1) εξωτερική μονάδα αποθήκευσης (usb stick), μάρκας SanDisk, η οποία περιέχει τρία (3) βίντεο, που αφορούν στο ως άνω διερευνώμενο από εμάς δυστύχημα.

Κατόπιν τούτων, επειδή αφενός έργο του ανακριτή και κύριο αντικείμενο της κυρίας ανακρίσεως αποτελεί η ανακάλυψη-εξακρίβωση της αληθείας και η συγκέντρωση-συλλογή των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων για τη βεβαίωση τέλεσης των ανωτέρω εγκλημάτων (άρθρο 239 ΚΠΔ) και αφετέρου κρίνεται ιδιαίτερα ουσιώδες για την υπόθεση να διερευνηθεί και αναλυθεί το εν λόγω ψηφιακό υλικό (τρία (3) video), παρακαλούμε όπως, υπό τις ως άνω ιδιότητές σας και με τις συγκεκριμένες ειδικότητες που φέρετε, προβείτε στην έρευνα και ανάλυση του οπτικού αυτού υλικού, συντάσσοντας σχετική έκθεση έρευνας-ανάλυσης, με την οποία ειδικότερα να γίνεται παράθεση όσων στοιχείων εντοπίσετε, από τα οποία αποδεικνύεται, α) ότι η εμφανιζόμενη στο ψηφιακό υλικό διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία ταυτίζεται με την εμπλακείσα στο διερευνώμενο από εμάς σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28-2-2023 εμπορική αμαξοστοιχία 63503, παραθέτοντας ειδικότερα όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν το γεγονός αυτό και μπορείτε από την έρευνα-ανάλυση να εντοπίσετε (αριθμοί και διακριτικά φορταμαξών, αριθμοί και διακριτικά εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ.), καθώς και ό,τι άλλο κρίνετε ουσιώδες και άξιο μνείας με βάση την έρευνα-ανάλυση του ψηφιακού αυτού υλικού και β) αν στο ίδιο αυτό ψηφιακό υλικό, αμέσως πίσω από τις ηλεκτράμαξες της εν λόγω εμπορικής αμαξοστοιχίας, είτε επί των φορταμαξών με τα χαλύβδινα ελάσματα είτε επί της φορτάμαξας με το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο, που κατά τη σειρά σύνθεσης του εν λόγω συρμού ακολουθούσε είτε και στα βαγόνια που ακολουθούν μέχρι το πέρας του συρμού, μεταφέρεται ή όχι – είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών, στοιχείο που συνιστά ισχυρισμό μερίδας διαδίκων και των ορισθέντων από αυτούς τεχνικών συμβούλων.
Τα ψηφιακά αυτά αρχεία αναφέρονται αναλυτικά στην ως άνω σχετική, από 5-2-2025, έκθεση κατάσχεσης του εν λόγω ψηφιακού υλικού στην οποία προβήκαμε κατά τον ΚΠΔ.

Την έκθεσή σας αυτή, έρευνας και ανάλυσης, παρακαλούμε να ολοκληρώσετε και να μας εγχειρίσετε στον ταχύτερο δυνατό χρόνο, ενόψει της ιδιαίτερης σημασίας του υπό διερεύνηση ψηφιακού υλικού για την ουσία της υπόθεσης και ειδικότερα για το αν είχε φορτωθεί και μεταφερόταν με την ανωτέρω εμπορική αμαξοστοιχία παράνομα εύφλεκτο υλικό.

Ο Εφέτης Ανακριτής

Σωτήριος Μπακαΐμης

Εφέτης

 


Advertisement

Advertisement

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα


Advertisement

Back to top button