COVID-19 LIVE όλες οι εξελίξεις

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Θηλιά στα νοικοκυριά με συνεχείς ανατιμήσεις: Οργιάζουν τα σούπερ μάρκετ, παρά τα… «καλάθια» και την πτώση του πληθωρισμού! Το νέο δόγμα της φτωχοποίησης που λανσάρουν Μητσοτάκης και Γεωργιάδης




Η κυβέρνηση και ο Αδωνις Γεωργιάδης διαφημίζουν ότι κατάφεραν να… νικήσουν στη μάχη με τα αρνιά και τα κατσίκια. Στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, οι τιμές τους τη Μ. Τετάρτη ήταν στα 10-11 ευρώ, αντίστοιχα. Τα αμνοερίφια… Πόρσε στα χασάπικα της γειτονιάς είναι τις τελευταίες μέρες στα 11-13 ευρώ. Πάνω κάτω ίδιες ήταν οι τιμές και το περασμένο Πάσχα.

Χορηγούμενο

Ετσι, ο υπουργός Ανάπτυξης πανηγυρίζει, διαφημίζοντας ότι συγκράτησε τις αυξήσεις του πληθωρισμού λόγω της… πατέντας του «καλαθιού της νοικοκυράς», όπου ενέταξε και αρνιά – κατσίκια. Ομως, ο πληθωρισμός, ακόμα κι όταν πέρυσι είχε ξεπεράσει το 10%, δεν δικαιολογεί τέτοιες τιμές.

Οι συγκρίσεις που κάνει η κυβέρνηση είναι πάντα βολικές για την ίδια, ώστε να εμφανίζει ότι δήθεν κάτι κάνει για να… πολεμήσει την ακρίβεια. Λίγοι θυμούνται πόσο κόστιζε το πασχαλινό τραπέζι στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, το 2018, το 2019, αλλά και το 2020, τη χρονιά που το Πάσχα έγινε εν μέσω πανδημίας και φόβων ελλείψεων.

Οι αυξήσεις σοκάρουν. Το Υπουργείο Ανάπτυξης του Γεωργιάδη, αλλά και η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλούνται να εξηγήσουν για ποιον λόγο σήμερα υπάρχουν αυξήσεις που ξεπερνούν ακόμα και το 65% μέσα σε μόλις 3-4 χρόνια. Τι ακριβώς έχει μεσολαβήσει για να παρατηρείται τέτοια αδηφάγα κερδοσκοπία;

Χορηγούμενο

Πώς γίνεται, ακόμα κι αν ο πληθωρισμός είχε φτάσει κάποια στιγμή στο 10%, οι αυξήσεις να μην είναι ανάλογες, αλλά να «χτυπούν» πέρυσι και φέτος ρεκόρ +66% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια; Και τι ακριβώς έχει πετύχει η κυβέρνηση τελικά; Οτι σταθεροποίησε και επικύρωσε τέτοιους εξωφρενικούς δείκτες ακρίβειας;

Οι τιμές το 2018-2020

Ο μέσος καταναλωτής δεν είναι υποχρεωμένος, ούτε έχει και τον χρόνο να αναζητά πόσο κόστιζε κάθε προϊόν τα προηγούμενα έτη. Η σύγκριση, όμως, για τις τιμές του πασχαλινού τραπεζιού προκαλεί απόγνωση.

Τη Μεγάλη Εβδομάδα του 2019, στις 18 Απριλίου, το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) είχε παρουσιάσει τις τιμές των προϊόντων σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ελλάδας για το Πάσχα εκείνης της χρονιάς. Ο σχετικός πίνακας υπάρχει και σήμερα στο επίσημο σάιτ του ΙΕΛΚΑ. Τη Μ. Εβδομάδα του 2019, το αρνί κόστιζε 5,99 ευρώ το κιλό και το κατσίκι 6,57 ευρώ. Παρουσιάζονται, μάλιστα, και συγκριτικά στοιχεία με την προηγούμενη χρονιά. Ετσι, τη Μ. Εβδομάδα του 2018 οι τιμές ήταν 5,90 ευρώ (-1%) και 6,75 (+3%), αντίστοιχα.

Χορηγούμενο

Οπως σημειώνει το ινστιτούτο, η έρευνα «βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και αφορούν τις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας 2019», ενώ τα προϊόντα που αναλύθηκαν είναι από «αρνί ελληνικό και κατσίκι ελληνικό».

Ακόμα κι αν κάποιος επιχειρήσει να αμφισβητήσει τα αποτελέσματα του ΙΕΛΚΑ δεν μπορεί. Τα ίδια αποτελέσματα έδωσε και η έρευνα της ΕΣΕΕ, που στη δική της ανάλυση υπολόγισε για τα κρέατα τις τιμές της Βαρβακείου, με την τιμή του αρνιού το Πάσχα του 2019 να είναι και πάλι στα 6 ευρώ, αλλά του κατσικιού να εμφανίζεται ελαφρώς μειωμένη, στα 6,3 ευρώ.

Χορηγούμενο

Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) είχε δώσει στοιχεία και για το Πάσχα του 2020. Με δελτίο Τύπου της, εν μέσω του πρώτου κύματος της πανδημίας, ενημέρωνε ότι η έρευνα αγοράς που έκανε διαπίστωσε πως τα αμνοερίφια παρέμεναν στις ίδιες τιμές με το 2019, συγκεκριμένα στα 6 ευρώ το αρνί και στα 6,3 το κατσίκι. Ακόμα και η πανδημία, με τον φόβο μεγάλων ελλείψεων τότε που ενδεχομένως θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν αυξήσεις, δεν στάθηκε ικανή να διαφοροποιήσει τις τιμές.

66% αύξηση σε 4 χρόνια και ξεκάθαρος εμπαιγμός

Η διαφορά των 5,99 ευρώ της διετίας 2019-2020 με τα 9,95 ευρώ του φετινού Πάσχα παρουσιάζει απόκλιση, μέσα σε μόλις μια τριετία – τετραετία, της τάξης του 66,1%. Στο κατσίκι, με τιμή 6,57 ευρώ το 2019 και 10,90 τώρα, η αύξηση είναι στο 65,9%. Με τιμές Βαρβακείου γίνεται ακόμα μεγαλύτερη.

Οπως καταλαβαίνει εύκολα καθένας, οποιαδήποτε αναφορά σε… καλάθια και… συγκράτηση των τιμών είναι απλά εμπαιγμός και κλείσιμο του ματιού στο ανεξέλεγκτο, όσο και ανέλεγκτο, όργιο ακρίβειας.

Κανένας πόλεμος και κανένας πληθωρισμός δεν μπορεί να δώσει βάσιμη εξήγηση στην εκτίναξη τιμών 66% μέσα σε τρία και τέσσερα χρόνια, και μάλιστα για ένα προϊόν εγχώριας παραγωγής, αφού τα αμνοερίφια χαρακτηρίζονται «ελληνικά» από τις αλυσίδες.


Ούτε μπορεί να εξηγηθεί εύκολα με κανόνες ελεύθερης αγοράς η ίδια τιμή στις μεγάλες αλυσίδες. Ανάλογες φυσικά είναι οι αυξήσεις τόσο στη Βαρβάκειο όσο και στα τοπικά κρεοπωλεία.

Σύμπτωση; Όλες σχεδόν οι αλυσίδες τιμολογούν στα 9.90-9,99€;

Μια ακόμα παράμετρος έχει να κάνει με την ομοιότητα των τιμών. Πώς είναι δυνατόν σχεδόν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να τιμολογούν φέτος το αρνί στα 9.90-9,99 ευρώ; Είναι δυνατόν κάτι τέτοιο να θεωρηθεί σύμπτωση; Σε ποια χώρα αυτό θεωρείται ανταγωνισμός αλυσίδων;


Τα συγκριτικά στοιχεία που παρουσιάζουμε σήμερα δεν επιδέχονται αμφισβήτηση. Είναι από επίσημους φορείς για τα προηγούμενα χρόνια και από τις τιμές σούπερ μάρκετ προχθές Μ. Τετάρτη. Οι τιμές σούπερ μάρκετ παραδοσιακά ορίζουν και τον μέσο όρο, αφού είναι ελαφρώς ακριβότερες από τη Βαρβάκειο και ελαφρώς φτηνότερες από τα τοπικά χασάπικα.

Τη Μ. Τετάρτη, λοιπόν, το αρνί είχε 9,99 στο My Market και το κατσίκι 10,89, στον Σκλαβενίτη 9,90 και 10,90 αντίστοιχα, στον Βασιλόπουλο 9,99 και 10,99, και στον Κρητικό 9,95 και 10,95.

Το ράλι συνεχίζεται κανονικά, παρά το φρένο του τιμαρίθμου

Τον Οκτώβριο του 2022 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα υποχωρούσε στο 9,1% από 12% τον Σεπτέμβριο. Η πτωτική τάση συνεχίζεται μέχρι τώρα και τον Μάρτιο έκλεισε στο 4,6%.


Θα περίμενε κανείς ότι με τον πληθωρισμό να πέφτει τόσο το τελευταίο εξάμηνο και με το «καλάθι του νοικοκυριού» να μπαίνει στις ζωές των καταναλωτών από 1ης Νοεμβρίου 2022, η κατάσταση θα εξομαλυνόταν. Αυτό, άλλωστε, υποστηρίζει ή θέλει να πιστεύει η κυβέρνηση, ότι έχει καταφέρει να ελέγξει την ακρίβεια.

Ομως, τα στοιχεία δείχνουν εκτίναξη των τιμών σε πολλά προϊόντα. Μέσα στο εξάμηνο Οκτωβρίου 2022 – Απριλίου 2023 το ράλι συνεχίζεται κανονικότατα, με νέες αυξήσεις πάνω στις ήδη διογκωμένες τιμές. Μάλιστα, δεν στέκει πλέον ούτε το άλλοθι του πληθωρισμού, αφού έχει πέσει στο μισό σε αυτό το μεσοδιάστημα.

Αν οι αυξήσεις οφείλονταν στον πληθωρισμό, τότε από τον Οκτώβριο μέχρι σήμερα θα έπρεπε να υπάρχει σημαντική μείωση στις τιμές και τα νοικοκυριά να παίρνουν μια ανάσα. Κάτι που δεν συμβαίνει. Γίνεται το ακριβώς αντίθετο. Η κερδοσκοπία και οι ανύπαρκτοι κρατικοί έλεγχοι εξακολουθούν να απομυζούν σταθερά το εισόδημα των απελπισμένων και ανυπεράσπιστων καταναλωτών.

Η ΕΛ.ΣΤΑΤ. παρατηρεί ελαφρές αυξομειώσεις με τον τρόπο που ομαδοποιεί τα προϊόντα, όμως μόνο οι τιμές στα σούπερ μάρκετ και η άμεση σύγκρισή τους δείχνουν τι πραγματικά συμβαίνει.

Ενδεικτικά αναφέρουμε προϊόντα σούπερ μάρκετ στα οποία συγκρίνουμε τις τιμές φυλλαδίων του Οκτωβρίου 2022 με τις τωρινές τιμές. Ολες οι αντιπαραβολές αφορούν πάντα προϊόντα των ίδιων σούπερ μάρκετ. Για παράδειγμα, πόσο κόστιζε ο καφές Λουμίδη τον Οκτώβριο και πόσο στις 12 Απριλίου:

Καφές: 27 Οκτωβρίου 2022, καφές Λουμίδης 2,52 ευρώ/194 γρ. – 12 Απριλίου 2023, τιμή 4,15 (αύξηση 64,68%) – ΑΒ.
Γάλα: 27 Οκτωβρίου 2022, φρέσκο γάλα Θεσσαλία, πλήρες 1,09 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 1,18 στο «καλάθι του νοικοκυριού» (αύξηση 8,26%) – ΑΒ.
Μακαρόνια: 27 Οκτωβρίου 2022, Barilla Spaghettoni No 7 500 γρ. 1,11 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 1,37 ευρώ (αύξηση 23,4%) – ΑΒ
Λάδι: 27 Οκτωβρίου 2022, εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο Χωριό, κορωνέικη ποικιλία, 2 λίτρα, 14,35 ευρώ – 12 Απριλίου, τιμή 17,09 (αύξηση 19,09%) – ΑΒ.
Γιαούρτι: 20 Οκτωβρίου 2022, γιαούρτι στραγγιστό Ολυμπος 3Χ200 γρ., 2,90 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 3,38 (αύξηση 16,55%) – Bazaar.
Χαρτί υγείας: 20 Οκτωβρίου 2022, χαρτί υγείας Select. 3φυλλο αρωματικό, 10 ρολά, 3,59 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 4,99 (αύξηση 39%) – Bazaar.
Κέτσαπ: 25 Οκτωβρίου 2022, κέτσαπ Heinz 570 γρ., 2,67 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή Δεκεμβρίου, 2,86 ευρώ (αύξηση 7,12%) – Κρητικός.
Λάδι: 25 Οκτωβρίου 2022, ελαιόλαδο Επιλογή Μου, 5,45 ευρώ/λίτρο – 12 Απριλίου 2023, τιμή 6,20 (αύξηση 13,76%) – Κρητικός.
Αβγά: 25 Οκτωβρίου 2022, Χρυσά Αυγά Βιολογικά 4άδα, 2,33 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 3,88 (αύξηση 66,52%) – Κρητικός.
Σεφταλιές: 2 Νοεμβρίου 2022, σεφταλιά τύπου Κύπρου MEATKA, 6,89 ευρώ /κιλό – 12 Απριλίου 2023, τιμή 8,36/κιλό (αύξηση 21,34%) – MyMarket.
Αλεύρι: 29 Σεπτεμβρίου 2022, αλεύρι Μύλοι Αγ. Γεωργίου Φαρινάπ 500 γρ., 0,92 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 1,17 (αύξηση 27,17%) – Σκλαβενίτης.
Αλάτι: 29 Σεπτεμβρίου 2022, αλάτι Κάλας κλασικό μαγειρικό 400 γρ., 1,11 ευρώ – 12 Απριλίου 2023, τιμή 1,32 (αύξηση 18,9%) – Σκλαβενίτης.

Το νέο δόγμα της φτωχοποίησης που λανσάρουν μεθοδικά Μητσοτάκης και Γεωργιάδης

Υποτίθεται ότι τα Μνημόνια δεν υπάρχουν πια. Οτι η ελληνική οικονομία και κοινωνία έχει απαλλαγεί. Πέραν του ότι δεν έχει καταργηθεί ούτε ένας μνημονιακός νόμος έως τώρα, υπάρχει και άλλη μία παράμετρος που εμφανίστηκε τον τελευταίο χρόνο.

Ξαφνικά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να στείλει αλλεπάλληλα μηνύματα εμπέδωσης της φτωχοποίησης και αποδοχής από τους πολίτες της υποβάθμισης του βιοτικού τους επιπέδου.

Πριν από μερικούς μήνες ο πρωθυπουργός δήλωνε ότι οι δεν πειράζει που οι περισσότεροι Ελληνες πολίτες δεν μπορούν να πάνε διακοπές στα νησιά, λόγω των πανάκριβων τιμών και των χαμηλών εισοδημάτων τους. Γι’ αυτούς υπάρχει ηπειρωτική Ελλάδα.

Δηλαδή, ο ίδιος ο Μητσοτάκης είπε, πρακτικά, ας ξεχάσουν τα νησιά, ας… εκτοπιστούνε όσοι δεν δουλεύουν για ένα μεροκάματο στον τουρισμό, αφού τέτοιες διακοπές μπορούν πλέον να κάνουν μόνο οι ξένοι τουρίστες στη χώρα μας. Οι… ιθαγενείς ας ψάχνουν για καταλύματα στα… βουνά και στα λαγκάδια αυγουστιάτικα, που είναι και φτηνότερα.

Παραμονές της 25ης Μαρτίου ο εμπνευστής του «καλαθιού» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ χαρακτήρισε ουσιαστικά προϊόν πολυτελείας ένα από τα πιο ταπεινά φαγητά, τον μπακαλιάρο. Ενα ψάρι που δεν είναι καν φρέσκο, αλλά παστό.

Οταν η κουβέντα πήγε σε κάτι που λέγεται… pollock και που έπρεπε να μάθουμε εν έτει 2023, επειδή κάνει μόνο 5 ευρώ το κιλό, ο Γεωργιάδης είπε: «Εξαρτάται, ο μπακαλιάρος έχει πολλές ποιότητες και διαφορετικά είδη. Αν είναι παστός μπακαλιάρος, εκεί η τιμή ανεβαίνει και μπορεί να φτάσει και τα 20 ευρώ ενδεχομένως. Είναι θέμα ποιότητας και ποικιλίας που μπορεί να βρει κάποιος». Και συνέχισε τον αμίμητο συλλογισμό του ο υπουργός… Ανάπτυξης και αντιπρόεδρος της Ν.Δ.: «Είναι σαν να παίρνεις ένα αυτοκίνητο. Αλλη τιμή έχει ένα Tesla, άλλη τιμή έχει ένα Fiat, άλλη τιμή έχει ένα Skoda. Ο καθένας επιλέγει τι θέλει να πάρει. Εμείς έχουμε επιλέξει μπακαλιάρο πολύ καλής ποιότητας, που πλέον καταφέραμε να τον δώσουμε στους καταναλωτές σε καλύτερη τιμή από πέρσι. Αυτή είναι η δική μας ευθύνη».

Ο Γεωργιάδης δεν αναρωτήθηκε γιατί στην Ελλάδα ένας παστός μπακαλιάρος έφτασε να κοστίζει 20 ευρώ το κιλό. Απλά τον κατέταξε ως είδος πολυτελείας, κάτι σαν τα πανάκριβα αυτοκίνητα Tesla. Με τέτοια μυαλά, σε ένα δυο χρόνια, όταν κάποιος παραπονιέται ότι δεν τα βγάζει πέρα, η κυβέρνηση θα τον επιπλήττει, γιατί επέλεξε μπακαλιάρο Tesla κι όχι μπακαλιάρο Fiat.

Τώρα, προέκυψε το αρνί Πόρσε για το Πάσχα. Στην Ελλάδα της ανάπτυξης, αν θέλει κάποιος να αγοράσει αρνάκι από το κρεοπωλείο, όπως έκανε εδώ και 100 χρόνια, ξαφνικά διάγει πλούσιο βίο και αρέσκεται στις υπερβολές και τις σπατάλες. Συνετός πολίτης, κατά τους Γεωργιάδηδες και τους Μητσοτάκηδες, είναι αυτός που θα φάει τα αρνιά των σούπερ μάρκετ, επειδή θα είναι φτηνότερα. Εστω κι αν, όπως είπε ο υπουργός, στα χασάπικα θα πάρεις «πολύ καλύτερη ποιότητα κρέατος».

Ομως η ποιότητα δεν είναι για τους πολίτες αυτής της χώρας. Πρέπει να μάθουν τη θέση τους και να μην επιμένουν για τα κάποτε αυτονόητα, σύμφωνα με τη νέα κυβερνητική νοοτροπία που διαρκώς μάς συγκρίνει, διόλου τυχαία, με τη Βουλγαρία. Του χρόνου, λοιπόν, ίσως η κυβέρνηση λανσάρει και τα κατεψυγμένα αρνιά Ωκεανίας, σε μέγεθος μικρού βοδιού. Αυτά που πριν από τρεις τέσσερις δεκαετίες τα ξεφορτώνανε στον στρατό για οικονομία. Τα γνωστά και ως «Γκοτζίλα»…



Back to top button