Υπάρχει σοβαρό ερώτημα που προκύπτει μετά το περιστατικό της πόντισης του καλωδίου οπτικών ινών Blue-Raman της Google το 2024: Μήπως η Ελλάδα αποδέχτηκε στην πράξη τα όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας όπως τα θέτει η Άγκυρα;
Τι ακριβώς συνέβη με το υποθαλάσσιο καλώδιο Blue-Raman της Google; Η διπλωματική ανυπαρξία της Ελλάδας οδήγησε σε de facto αποδοχή της τουρκικής υφαλοκρηπίδας;
Το γεγονός αυτό προκύπτει από πληροφορίες που θέλουν την ιταλική κυβέρνηση να έχει ζητήσει άδεια από τις τουρκικές αρχές για την τοποθέτηση του καλωδίου εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας — και μάλιστα χωρίς να υπάρξει καμία αντίδραση από την ελληνική πλευρά!
Η σιωπή της Αθήνας σε μια τέτοια ενέργεια δεν μπορεί παρά να ερμηνευτεί ως tacit αποδοχή των τουρκικών αξιώσεων. Όπως λέει και η παροιμία, όποιος δεν αντιδρά, ουσιαστικά συμφωνεί.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν είχε κανέναν λόγο να επιτρέψει την διέλευση και πόντιση καλωδίου χωρίς την ελληνική έγκριση, ειδικά όταν πρόκειται για μια περιοχή ευαίσθητη γεωπολιτικά.
Για τον λόγο αυτό, είναι επιτακτική ανάγκη το Υπουργείο Εξωτερικών να παρέμβει και να δώσει εξηγήσεις για το συμβάν.
Είναι σαφές ότι το καλώδιο διέρχεται από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, με διακλαδώσεις προς Κρήτη και Κύπρο, γεγονός που καθιστά την όλη υπόθεση ακόμη πιο σοβαρή.
Η αποκάλυψη του περιστατικού ήρθε στο φως με αφορμή το πρόσφατο μπλοκάρισμα από την Τουρκία του πλοίου Fugro Graus, το οποίο επίσης ποντίζει καλώδια οπτικών ινών για το project East to Med Data Corridor (EMC), που θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Σαουδική Αραβία.
Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Milliyet, η Άγκυρα μπλόκαρε το Fugro Graus επειδή δεν είχε ζητηθεί άδεια από τις τουρκικές αρχές — αντίθετα με την περίπτωση του Blue-Raman, όπου η άδεια δόθηκε.
Τα καλώδια Blue και Raman αποτελούν τις πιο πρόσφατες επενδύσεις της Google σε υποθαλάσσια δίκτυα επικοινωνίας.
Ειδικότερα, το σύστημα Blue συνδέει την Ιταλία, την Ελλάδα και το Ισραήλ, ενώ το σύστημα Raman καλύπτει τη διαδρομή Ιορδανία – Σαουδική Αραβία – Ομάν – Ινδία.
Τι ακριβώς συνέβη με το υποθαλάσσιο καλώδιο Blue-Raman της Google; Η διπλωματική ανυπαρξία της Ελλάδας οδήγησε σε de facto αποδοχή της τουρκικής υφαλοκρηπίδας;
Την εγκατάσταση του καλωδίου Blue ανέλαβε η Ιταλία, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, τον Ιούνιο του 2024 ζήτησε πρώτα (!) την άδεια από την Άγκυρα για την πόντιση εντός της ελληνικής και κυπριακής υφαλοκρηπίδας, εκπροσωπώντας την εταιρεία Elettra Tlc SpA.
Στις 24 Ιουνίου 2024, η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX, δεσμεύοντας περιοχή της ελληνικής ΑΟΖ μεταξύ Ρόδου και Κρήτης για εργασίες του ιταλικού πλοίου Teliri, σε χρονικό διάστημα από 1 έως 21 Ιουλίου.
Η Ελλάδα ανταπάντησε με δική της NAVTEX σχεδόν δέκα ώρες αργότερα, όμως η ουσία είναι πως η περιοχή αυτή δεν είχε σχέση με την τουρκική υφαλοκρηπίδα ή ΑΟΖ, και η Τουρκία δεν είναι καν μέρος του συγκεκριμένου προγράμματος.
Αντιθέτως, η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στο έργο.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς η Αθήνα επέτρεψε την υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος, το οποίο, με τον τρόπο που έγινε, φαίνεται να νομιμοποιεί έμμεσα τις τουρκικές διεκδικήσεις στην ελληνική ΑΟΖ — κάτι που πλέον έχει αρχίσει να πλήττει την ελληνική κυριαρχία.
Από το συγκεκριμένο γεγονός γίνεται φανερός, για μια ακόμη φορά, ο «διπλωματικά ύπουλος» ρόλος ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών, με την Ιταλία να πρωτοστατεί σε μια πολιτική που συχνά δείχνει φιλική προς τα τουρκικά συμφέροντα, παρά τις γεωπολιτικές συγκρούσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα