ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Τι συμβαίνει στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»;- To πρώτο…ατύχημα στα ραντάρ ξυπνά τον εφιάλτη των καθυστερήσεων ενόψει της τουριστικής σεζόν

Ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση των ραντάρ που παραμένει στάσιμος και οι προειδοποιήσεις των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας συνθέτουν ένα εκρηκτικό σκηνικό, με φόντο μια τουριστική σεζόν που ήδη προδιαγράφεται δύσκολη για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Τι συμβαίνει στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»;- To πρώτο…ατύχημα στα ραντάρ ξυπνά τον εφιάλτη των καθυστερήσεων ενόψει της τουριστικής σεζόν

Μια ακόμη βλάβη –η τρίτη μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο– σημειώθηκε το βράδυ της περασμένης Πέμπτης στο ραντάρ του λόφου Μερέντα. Η αποκατάσταση άργησε σχεδόν 12 ώρες, προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις: μειώθηκαν οι αφίξεις, ενώ το αεροδρόμιο βρέθηκε αντιμέτωπο με σημαντικές καθυστερήσεις που ταλαιπώρησαν χιλιάδες επιβάτες.

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κάνουν λόγο για ένα πρόβλημα που δεν αποτελεί εξαίρεση αλλά επαναλαμβανόμενο κανόνα, ιδιαίτερα μέσα στη θερινή περίοδο, με αποτέλεσμα να πλήττεται η λειτουργικότητα του αεροδρομίου αλλά και η διεθνής εικόνα της χώρας.

«Οι καθυστερήσεις άρχισαν να εκτοξεύονται»

Η Β΄ αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΕΚΕ), Όλγα Τόκη, περιγράφει με λεπτομέρειες το περιστατικό, αποδίδοντας το πρόβλημα σε τεχνική αστοχία που παρέλυσε κρίσιμα συστήματα για πολλές ώρες.

«Το πρόβλημα δημιουργήθηκε το βράδυ της Πέμπτης. Το μόνο που μάθαμε είναι ότι υπήρξε μια τεχνική αστοχία στους πομποδέκτες του ραντάρ στον λόφο Μερέντας. Το πρόβλημα συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας αλλά και τις πρώτες πρωινές ώρες. Συνολικά διήρκησε σχεδόν 12 ώρες, μέχρι τεχνικοί να επιδιορθώσουν το πρόβλημα περίπου στις 11 το πρωί της Παρασκευής».

Οι επιπτώσεις ήταν άμεσες και έντονες. «Μειώσαμε τη χωρητικότητα από τις 28 αφίξεις την ώρα, στις 24 αφίξεις την ώρα. Μπορεί να ακούγεται μικρή διαφορά, αλλά σε ένα αεροδρόμιο ήδη υπερφορτωμένο, είναι τεράστια. Οι καθυστερήσεις λοιπόν άρχισαν να εκτοξεύονται και σε ορισμένες περιπτώσεις έφτασαν μέχρι και τις δύο ώρες. Όταν το πρόβλημα λύθηκε, ανεβήκαμε και πάλι στις 28 αφίξεις την ώρα, αλλά οι καθυστερήσεις συνεχίστηκαν, καθώς απαιτούνταν ώρες μέχρι να εξομαλυνθεί η κατάσταση».

«Επηρεάζουν χιλιάδες επιβάτες»

Η ίδια υπογραμμίζει ότι το φαινόμενο δεν είναι μεμονωμένο, αλλά επαναλαμβανόμενο, με βαθύτερες αιτίες που σχετίζονται με την παλαιότητα των συστημάτων και την ελλιπή συντήρηση.

«Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Έχει πολλές αμαρτίες το ραντάρ στον λόφο Μερέντα. Δυστυχώς, είναι πολλά τα ζητήματα και σχετίζονται μεταξύ άλλων με την παλαιότητα των συστημάτων, την έλλειψη ανταλλακτικών και τη συντήρηση. Βλέπουμε όμως, ότι ειδικά στη θερινή σεζόν, αυτές οι αστοχίες επηρεάζουν χιλιάδες επιβάτες».

Τρία περιστατικά μέσα σε έναν χρόνο

Η εικόνα επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο αν ληφθεί υπόψη η συχνότητα των βλαβών. Στις 19 Αυγούστου 2025 σημειώθηκε σοβαρή δυσλειτουργία που επηρέασε τόσο το ραντάρ όσο και τις εφεδρικές συχνότητες, οδηγώντας σε καθυστερήσεις. Στις 19 Φεβρουαρίου 2026 ακολούθησε νέα βλάβη, αφήνοντας τους ελεγκτές με μόλις ένα λειτουργικό ραντάρ για περισσότερες από έξι ώρες.

«Μένουμε με ένα ραντάρ»

Η κ. Τόκη εξηγεί με ανησυχία τη δομή του συστήματος ραντάρ στην Αθήνα, τονίζοντας τη μειωμένη ανθεκτικότητά του.

«Η Αθήνα θα έπρεπε να έχει τρία τερματικά ραντάρ. Το ένα είναι αυτό που υπήρχε στο Ελληνικό και ήταν πρωτεύον και δευτερεύον ραντάρ. Το άλλο είναι το ραντάρ στην Καμάρα που επίσης είναι πρωτεύον και δευτερεύον και το τρίτο είναι το ραντάρ στον λόφο Μερέντα».

Ωστόσο, όπως σημειώνει, «το ραντάρ στο Ελληνικό έχει σταματήσει να λειτουργεί εδώ και χρόνια, επομένως έχουμε μείνει με ενάμιση ραντάρ. Επομένως, όταν χάνουμε το ραντάρ στον λόφο Μερέντα, στην ουσία μένουμε με ένα ραντάρ».

Τι συμβαίνει στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»;- To πρώτο…ατύχημα στα ραντάρ ξυπνά τον εφιάλτη των καθυστερήσεων ενόψει της τουριστικής σεζόν

Ο διαγωνισμός που παραμένει «παγωμένος»

Το πρόβλημα των ραντάρ, όπως επισημαίνεται, δεν είναι πρόσφατο αλλά διαχρονικό, με τις αναγκαίες αντικαταστάσεις να εκκρεμούν εδώ και πάνω από μια δεκαετία.

Advertisement

Η ΥΠΑ είχε σχεδιάσει την αναβάθμιση επτά θέσεων ραντάρ, μεταξύ αυτών και του Μερέντα, με αρχικό προϋπολογισμό 76 εκατ. ευρώ που εκτινάχθηκε σχεδόν στα 160 εκατ. ευρώ. Τελικά, αποφασίστηκε η προμήθεια νέων συστημάτων αντί της αναβάθμισης των παλαιών.

Ωστόσο, ο διαγωνισμός παραμένει σε εκκρεμότητα.

«Ο διαγωνισμός των ραντάρ είναι αυτό που πονάει περισσότερο, επειδή ακόμη δεν έχει υπογραφεί σύμβαση. Υπάρχουν ζητήματα που σχετίζονται μεταξύ άλλων με καταγγελία που έχει κάνει ιταλική εταιρεία σχετικά με τη διαφάνεια της ανάθεσης του συστήματος ραντάρ. Ακόμη δεν έχουμε κάποιο νεότερο. Δεν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα».

Ο φόβος παραπομπής της χώρας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης παραμένει υπαρκτός, ενώ η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί για την έλλειψη συστήματος ζεύξης δεδομένων μεταξύ πιλότου και ελεγκτή.

Έλεγχος με αεροσκάφος από τη Βουλγαρία

Πρόσφατα, ένα ακόμη επεισόδιο ανέδειξε τις αδυναμίες του συστήματος: αεροσκάφος τύπου Falcon από τη Βουλγαρία πραγματοποίησε έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων πάνω από τον ελληνικό εναέριο χώρο.

«Η ΥΠΑ έχει χρυσοπληρώσει ένα αεροπλάνο για να ελέγχει τα ραδιοβοηθήματα. Η εταιρεία σταμάτησε να παράγει το συγκεκριμένο μοντέλο επειδή δεν πήγε καλά. Ενδεχομένως είναι το μοναδικό τέτοιο αεροπλάνο που υπάρχει πλέον στην Ευρώπη. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν ανταλλακτικά όταν χαλάσει το αεροπλάνο. Κι αυτό συμβαίνει συχνά».

Η πρόσφατη βλάβη οδήγησε σε πολύμηνη καθυστέρηση αποκατάστασης, όμως ο έλεγχος ήταν αναγκαίος για την πιστοποίηση των συστημάτων.

«Αυτό συνέβη και στην πρόσφατη περίπτωση, με αποτέλεσμα να περάσουν μήνες μέχρι να βρεθεί ανταλλακτικό. Όμως, έπρεπε να γίνει ο έλεγχος των ραδιοβοηθημάτων προκειμένου να επαναπιστοποιηθούν. Σε διαφορετική περίπτωση, θα μέναμε όλο το καλοκαίρι χωρίς ραδιοβοηθήματα για προσέγγιση ασφαλείας, που θα ήταν κάτι καταστροφικό. Και κάπως έτσι, η ΥΠΑ έφερε το Falcon από τη Βουλγαρία».

«Δεδομένες οι καθυστερήσεις»

Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν περιορίζεται στα ραντάρ ή στον εξοπλισμό, αλλά επεκτείνεται και στη συνολική διαχείριση της εναέριας κίνησης στο «Ελ. Βενιζέλος», όπου η πίεση αυξάνεται σταθερά.

«Η κίνηση στο “Ελ. Βενιζέλος” αυξάνεται συνέχεια, όμως το αεροδρόμιο δέχεται παραπάνω σχέδια πτήσης από και προς αυτό, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η κατάσταση. Βάσει του συντονισμού που έχει γίνει, το αεροδρόμιο μπορεί να εξυπηρετεί 35 αναχωρήσεις την ώρα.

Το αεροδρόμιο όμως, μας ενημερώνει συχνά την προηγούμενη ημέρα πως έχει 45 σχέδια πτήσης που θέλουν να φύγουν από το αεροδρόμιο σε διάστημα μιας ώρας».

Και όπως καταλήγει: «Το σύστημα αρχίζει και μοιράζει καθυστερήσεις επειδή δεν μπορεί να ξεπεραστεί ο αριθμός των 35 αναχωρήσεων.

Ως αποτέλεσμα, ξεκινάμε από το πρωί με καθυστερημένες αναχωρήσεις. Όταν το αεροδρόμιο αποδέχεται αυτή την υπερφόρτωση, είναι δεδομένο ότι θα δημιουργηθούν καθυστερήσεις. Είναι σαν να μας λένε ότι γνωρίζουν πως όλες οι αναχωρήσεις θα έχουν καθυστέρηση. Θα πρέπει να μπει κάπου φρένο γιατί πρόκειται για πολύ συχνό φαινόμενο. Άλλωστε, και οι 35 αναχωρήσεις την ώρα, είναι υπέρβαση με τις συνθήκες που επικρατούν».

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Back to top button