Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν φαίνεται πως βρίσκεται υπό το μικροσκόπιο του Politico, το οποίο αμφισβητεί τους ισχυρισμούς της σχετικά με το περιστατικό στο ιδιωτικό αεροσκάφος που την μετέφερε.
Το Politico «ξεμπροστιάζει» την Ούρσουλα για το GPS και τα «παραμύθια» περί ρωσικής παρέμβασης-Τι συνέβη πραγματικά στην πτήση;
Τι αναφέρει το Politico
Η πρόεδρος της Κομισιόν είχε δηλώσει ότι αναγκάστηκε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Πλόβντιβ στη Βουλγαρία την περασμένη Κυριακή, λόγω υποτιθέμενης ρωσικής παρέμβασης στο GPS του αεροσκάφους. Οι ισχυρισμοί περί ρωσικής παρέμβασης στο ιδιωτικό τζετ της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν συγκλόνισαν την Ευρώπη, ωστόσο η ιστορία φαίνεται να έχει διαφορετικά δεδομένα. Σύμφωνα με το Politico, το ναυλωμένο αεροπλάνο της Κομισιόν, σε περιοδεία σε ευρωπαϊκές «χώρες πρώτης γραμμής», φέρεται να αντιμετώπισε προβλήματα με το GPS καθώς πλησίαζε το αεροδρόμιο της Φιλιππούπολης.
Οι Financial Times, των οποίων ο ανταποκριτής βρισκόταν στο αεροσκάφος, ανέφεραν ότι το αεροπλάνο έκανε κύκλους για περίπου μία ώρα πριν ο πιλότος προσγειώσει το αεροσκάφος, χρησιμοποιώντας χάρτινους χάρτες. Οι Βρυξέλλες και η Σόφια έσπευσαν να κατηγορήσουν τη Ρωσία για «κατάφωρη παρέμβαση».
Ωστόσο, λίγες μέρες αργότερα, το περιστατικό φαίνεται να έχει ξεχαστεί από τις επίσημες αρχές της Βουλγαρίας και της ΕΕ.
Τι έδειξαν τα στοιχεία
Τη Δευτέρα, η υπηρεσία παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24 αποκάλυψε ότι το σήμα GPS δεν χάθηκε ποτέ και ότι η καθυστέρηση της προσγείωσης ήταν μόλις 9 λεπτά. Τα δεδομένα έδειξαν επίσης ότι το ίδιο αεροσκάφος είχε αντιμετωπίσει παρεμβολές GPS την προηγούμενη ημέρα πάνω από τις χώρες της Βαλτικής, αλλά όχι στη Βουλγαρία.
Ο Βούλγαρος πρωθυπουργός, Ρόσεν Ζελιάζκοφ, υποβάθμισε τους ισχυρισμούς περί ρωσικής παρέμβασης, χαρακτηρίζοντας το περιστατικό απλό τεχνικό σφάλμα, αποτέλεσμα των ευρύτερων επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία. Τόνισε ότι δεν υπήρχε λόγος διερεύνησης καθώς δεν επρόκειτο για υβριδική επίθεση ή κυβερνοαπειλή.
Το αεροσκάφος διέθετε επίσης ηλεκτρονικό εφεδρικό σύστημα που χρησιμοποιούσε ραδιοφωνικές δέσμες, επιτρέποντας ασφαλή προσγείωση χωρίς χάρτινους χάρτες, όπως διαπίστωσαν οι βουλγαρικές αρχές. Ο Ζελιάζκοφ σημείωσε ότι τέτοιες ραδιοηλεκτρονικές διακοπές είναι συνηθισμένο φαινόμενο από την έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία και αποτελούν «παράπλευρες, αλλά όχι αμελητέες συνέπειες».
Ακόμη και ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, χαρακτήρισε το επεισόδιο «ενδιαφέρον», ενώ η Ιταλία εξετάζει το ενδεχόμενο να κρατά μυστικές τις διαδρομές των κρατικών πτήσεων.
Το Politico «ξεμπροστιάζει» την Ούρσουλα για το GPS και τα «παραμύθια» περί ρωσικής παρέμβασης-Τι συνέβη πραγματικά στην πτήση;
Τι συνέβη πραγματικά στην πτήση;
Η βουλγαρική κυβέρνηση δήλωσε στο Politico ότι οι υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας πρότειναν αμέσως εναλλακτική προσέγγιση χρησιμοποιώντας επίγεια βοηθήματα πλοήγησης (ILS), ανεξάρτητα από τα GPS.
Σύμφωνα με τον Jan-Arwed Richter, διευθύνοντα σύμβουλο της JACDEC, η πτήση πλησίασε τον διάδρομο 30 της Φιλιππούπολης, αλλά η πρώτη προσέγγιση εγκαταλείφθηκε για άγνωστους λόγους. Το αεροσκάφος έκανε δεξιά στροφή «σαν δάκρυ» και ολοκλήρωσε με επιτυχία την προσέγγιση στον ίδιο διάδρομο, προσγειώνοντας με ασφάλεια.
Η SkAI Data Services, εταιρεία τεχνολογίας με έδρα την Ελβετία, επιβεβαίωσε ότι υπήρχαν παρεμβολές σε μεγάλα υψόμετρα, αλλά τα δεδομένα πτήσης δεν δείχνουν απώλεια GPS στο αεροσκάφος της Φον ντερ Λάιεν. Αντί για 1 ώρα και 48 λεπτά, η πτήση διήρκεσε 1 ώρα και 57 λεπτά —μια μέτρια καθυστέρηση, σύμφωνα με το Flightradar24.
Η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Πάουλα Πίνιο, παραδέχθηκε ότι υπήρξε «παρεμβολή στο GPS», αλλά το αεροπλάνο προσγειώθηκε με ασφάλεια. Τόνισε επίσης ότι από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση στην παρεμβολή και την πλαστογράφηση GPS.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ, Eurocontrol και EASA, διερευνούν τα γεγονότα, ενώ η τελική έκθεση εξαρτάται από τις βουλγαρικές αρχές.
Πόσο επικίνδυνο είναι το μπλοκάρισμα GPS;
Οι ειδικοί αεροναυτιλίας υπογραμμίζουν ότι η απώλεια GPS δεν οδηγεί σε πλήρη απώλεια ελέγχου. Σύμφωνα με την EASA, οι πιλότοι μπορούν πάντα να βασίζονται σε εναλλακτικά συστήματα αεροσκάφους και επίγειες εγκαταστάσεις πλοήγησης για ασφαλή πτήση. Η εκπρόσωπος Τζάνετ Νόρθκοτ σημείωσε ότι δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα ατυχήματα που να προκλήθηκαν άμεσα από παρεμβολές GPS.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα