Ο Ερντογάν γύρισε με άδεια χέρια από τις ΗΠΑ σε ό,τι αφορά το τουρκικό μαχητικό 5ης γενιάς KAAN. Θα μπορέσει να προλάβει την Ελλάδα και τα νέα F-35 που θα κυριαρχήσουν στο Αιγαίο;
Τουρκία: Ποιο είναι το Τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος ΚΑΑΝ και πως συγκρίνεται με τα ελληνικά F-35;- Ποιος θα κυριαρχήσει στη μάχη των αιθέρων πάνω απ’το Αιγαίο;
Σε μια εποχή που οι γεωπολιτικές ισορροπίες αλλάζουν ραγδαία, η θωράκιση της χώρας μας παραμένει αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Η ανάπτυξη νέων πλατφορμών και η ταχεία ενίσχυση της αεροπορικής ισχύος καθορίζουν το αποτρεπτικό αποτύπωμα στο Αιγαίο — και στη σελίδα αυτή παίζουν ρόλο τόσο οι αναβαθμίσεις όσο και τα νέα μαχητικά 5ης γενιάς.
Οι Τούρκοι έχουν επενδύσει σημαντικά στην εγχώρια αμυντική τους βιομηχανία· το πρόγραμμα KAAN είναι ίσως το πιο φιλόδοξο σχέδιό τους: ένα εγχώριας σχεδίασης μαχητικό 5ης γενιάς που φιλοδοξεί να μειώσει την εξάρτηση της Τουρκίας από ξένες προμήθειες και να καλύψει το κενό που άφησε η απομάκρυνση από το πρόγραμμα F‑35. Ωστόσο, παρά τον ενθουσιασμό της Άγκυρας, οι δοκιμές του KAAN συναντούν τεχνικά εμπόδια — με πιο κομβικό το ζήτημα των κινητήρων — και τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής δείχνουν ότι το αεροσκάφος παραμένει σε φάση εξέλιξης.
Από την πλευρά μας, η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε φάση ανανέωσης: τα Rafale έχουν ήδη αλλάξει τα δεδομένα επιχειρησιακά, τα αναβαθμισμένα F‑16 Viper προσφέρουν σύγχρονες δυνατότητες και η προοπτική ένταξης των F‑35 αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω το αξιόμαχο της χώρας. Αν όλα προχωρήσουν ομαλά, προς τα τέλη της δεκαετίας η Ελλάδα θα διαθέτει έναν συνδυασμό τριών πολύ σύγχρονων τύπων αεροσκαφών — ένα στοιχείο που, παρά την πολυτυπία, ενισχύει σημαντικά την αποτροπή.
Τουρκία: Ποιο είναι το Τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος ΚΑΑΝ και πως συγκρίνεται με τα ελληνικά F-35;- Ποιος θα κυριαρχήσει στη μάχη των αιθέρων πάνω απ’το Αιγαίο;
Η αναμέτρηση μεταξύ του F‑35 Lightning II και του KAAN αναδεικνύει θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις σε σχεδίαση και επιχειρησιακή φιλοσοφία. Το F‑35, μονοθέσιο και μονοκινητήριο, είναι προϊόν της Lockheed Martin και έχει δοκιμαστεί σε επιχειρησιακό περιβάλλον από πολλούς συμμάχους του ΝΑΤΟ.
Σχεδιάστηκε για αεροπορική υπεροχή, αποστολές καταστολής αεράμυνας και ακριβείας χτυπήματα, ενώ συνδυάζει προηγμένα AESA ραντάρ, ηλεκτρο‑οπτικά συστήματα και ολοκληρωμένα μέσα ηλεκτρονικού πολέμου — χαρακτηριστικά που του επιτρέπουν να δρα με περιορισμένη ανιχνευσιμότητα.
Αντίθετα, το KAAN παρουσιάζεται ως δικινητήριο και με έμφαση σε υψηλότερες επιδόσεις ελιγμών και μεγαλύτερη ταχύτητα· τα μέχρι τώρα στοιχεία μιλούν για υψηλές φιλοδοξίες όσον αφορά την ταχύτητα (περίπου 2 Mach), την εμβέλεια και το ωφέλιμο φορτίο. Ταυτόχρονα, στόχος των Τούρκων είναι να ενσωματώσουν χαρακτηριστικά stealth και εγχώριο AESA ραντάρ. Ωστόσο, παραμένουν ερωτήματα για την αξιοπιστία των υποσυστημάτων, την αποτελεσματικότητα των μέσων ηλεκτρονικού πολέμου και την επάρκεια κινητήρων — παράγοντες που μπορούν να καθυστερήσουν ή να περιορίσουν την επιχειρησιακή αξία του προγράμματος.
Στο κοντινό μέλλον (μέχρι το 2030) η ισορροπία εμφανίζεται — υπό τις τρέχουσες προβλέψεις — ευνοϊκή για την Ελλάδα: ο συνδυασμός 24 Rafale F3R, περίπου 20 προγραμματισμένων F‑35A και πάνω από 80 Viper αναβαθμισμένων F‑16 δημιουργεί ένα ισχυρό, σύγχρονο χαρτοφυλάκιο αεροπορικών δυνατοτήτων. Η Τουρκία διατηρεί αριθμητικό πλεονέκτημα σε F‑16 (περίπου 245), αλλά η μετάβαση σε αεροσκάφη 5ης γενιάς είναι, προς το παρόν, περιορισμένη.
Σε βάθος χρόνου, αν το KAAN περάσει σε μαζική παραγωγή χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις, η Άγκυρα στοχεύει στην ένταξη δεκάδων — ενδεχομένως εκατοντάδων — μονάδων, γεγονός που θα αλλάξει το αριθμητικό και ποιοτικό τοπίο. Η Ελλάδα, από την πλευρά της, σχεδιάζει πιθανή αύξηση των F‑35 σε 40–50 αεροσκάφη, διατηρώντας όμως ένα σημαντικό πλεονέκτημα από τη διασυνδεσιμότητα με το ΝΑΤΟ και την συμπληρωματική ισχύ των Rafale.
Η διατήρηση και η ενίσχυση του πλεονεκτήματος απαιτεί πολλαπλά βήματα:
-
Επιτάχυνση παραλαβών: Ο ταχύτερος ρυθμός εισαγωγής των F‑35 θα ενισχύσει άμεσα την αποτρεπτική ικανότητα.
-
Ενίσχυση ικανοτήτων αεράμυνας: Προσθήκη συγκροτημάτων όπως Patriot, SAMP/T αλλά και σύγχρονες φρεγάτες (π.χ. Belharra) για ολοκληρωμένη προστασία εναέριου και ναυτικού χώρου.
-
Διεύρυνση στόλου Rafale / Viper: Επιπλέον αγορές ή αναβαθμίσεις διασφαλίζουν βάθος και ευελιξία στην τακτική ανταπόκριση.
-
Ανάπτυξη εγχώριας τεχνογνωσίας: Ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, έρευνα σε drones, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, ανίχνευσης stealth απειλών και κυβερνοάμυνα — το μέλλον της επιχειρησιακής υπεροχής θα παίζεται σε πολλαπλά πεδία, όχι μόνο στα μαχητικά.
-
Διπλωματία και διαλειτουργικότητα: Στενότερη συνεργασία με συμμάχους για ανταλλαγή δεδομένων, κοινές ασκήσεις και εμπέδωση «συλλογικής» αποτροπής.
Το KAAN είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα που, εφόσον ξεπεράσει τεχνικά προβλήματα και βρει αξιόπιστες λύσεις κινητήρων και υποσυστημάτων, μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά την τουρκική αεροπορική ισχύ. Προς το παρόν όμως, η Ελλάδα φαίνεται να διατηρεί ποιοτικό πλεονέκτημα, ιδίως αν προχωρήσουν οι προγραμματισμένες παραλαβές F‑35 και οι επενδύσεις σε αεράμυνα και τεχνολογίες νέας γενιάς.
Το κρίσιμο συμπέρασμα δεν είναι μόνο οι αριθμοί — αλλά η συνεχής επένδυση σε μέσα, υποδομές, τεχνογνωσία και συμμαχίες που θα εξασφαλίσουν ότι, όποιο κι αν είναι το τεχνολογικό αποτέλεσμα του KAAN, η χώρα μας θα παραμείνει ισχυρή και αξιόπιστη στο Αιγαίο.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα