Advertisement
ΔΗΜΟΦΙΛΗΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Βίλα Ιόλα: Το ερειπωμένο σπίτι με τα 10.000 έργα τέχνης μεταμορφώνεται σε χώρο πολιτισμού

Η βίλα Ιόλα της Αγίας Παρασκευής ήταν το ιδιόκτητο Μουσείο του Κωνσταντίνου Κουτσούδη. Εκεί μετέφερε την αμύθητης αξίας συλλογή του στα μέσα της δεκαετίας του 70

Advertisement

Σε μία έκταση 25 στρεμμάτων στην Αγία Παρασκευή ο Αλέξανδρος Ιόλας την δεκαετία του 50 άρχισε να φτιάχνει το λεγόμενο “χωριό της Τέχνης” και των καλλιτεχνών φίλων του, με πρόθεση να φιλοξενήσει τους ίδιους και τα έργα τους.

Βίλα Ιόλα: Το ερειπωμένο σπίτι με τα 10.000 έργα τέχνης μεταμορφώνεται σε χώρος πολιτισμού

Ο ίδιος γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ως Κωνσταντίνος Κουτσούδης και ήταν γόνος ευκατάστατης οικογένειας βαμβακεμπόρων. Καλλιτεχνική φύση καθώς ήταν, μετακόμισε γρήγορα στην Αθήνα κι άρχισε να καλλιεργεί την έφεσή του στο χορό. Παράλληλα, συναναστρεφόταν με την διανόηση της εποχής και ανθρώπους όπως τον Κωστή Παλαμά και τον Άγγελο Σικελιανό, ο οποίος μάλιστα διαδραμάτισε ρόλο δασκάλου στη ζωή του.

Advertisement

Τον Νοέμβριο του 1932, ο Ιόλας μετακόμισε στο Παρίσι όπου έκανε μαθήματα Τέχνης στη Σορβόνη και λίγα χρόνια μετά πήγε στη Νέα Υόρκη, όπου και ίδρυσε την πρώτη του γκαλερί. Εκεί, το 1952, πραγματοποίησε και την πρώτη έκθεση του Andy Warhol.

Βίλα Ιόλα: Το ερειπωμένο σπίτι με τα 10.000 έργα τέχνης μεταμορφώνεται σε χώρος πολιτισμού

Γρήγορα, ο Αλέξανδρος Ιόλας, που στο μεταξύ πήρε αμερικανική υπηκοότητα και άλλαξε το όνομά του, συναναστρεφόταν με τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο της Τέχνης. Οι γκαλερί του εξαπλώνονταν σε όλες τις Μητροπόλεις της Ευρώπης όπως Μιλάνο, Γενεύη, Παρίσι, Ζυρίχη, Μαδρίτη και Ρώμη.

 

Advertisement

Ο διακαής πόθος του όμως ήταν να γυρίσει στην Ελλάδα και να βοηθήσει τους συμπατριώτες του. Και το πέτυχε! Επιστρέφοντας μάλιστα, με μία συστατική επιστολή του Κωνσταντίνου Καβάφη ανά χείρας, που λειτούργησε ως “εισιτήριο” για την ελληνική διανόηση και τα πολιτικά σαλόνια των Αθηνών.

Ο πολυμήχανος Έλληνας κατάφερε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να εδραιωθεί κι άρχισε να προωθεί στο διεθνές Χρηματιστήριο των Τεχνών, καλλιτέχνες όπως ο Τσαρούχης, ο Μόραλης, ο Γκίκας και ο Βαγής ή ο Τσόκλης, ο Φασιανός και ο Ακριθάκης από τους νεώτερους.

Η βίλα της Αγίας Παρασκευής ήταν το ιδιόκτητο Μουσείο του. Εκεί μετέφερε την αμύθητης αξίας συλλογή του στα μέσα της δεκαετίας του 70, όταν έκλεισε όλες τις γκαλερί και ήρθε να ζήσει μόνιμα στην Ελλάδα.

Advertisement

Την διακόσμηση του χώρου ανέλαβαν τα μεγαλύτερα ονόματα ζωγράφων και καλλιτεχνών της εποχής: Γιάννης Τσαρούχης, Δημήτρης Πικιώνης και Παύλος Καλαντζόπουλος. Χρυσές πόρτες και μαρμάρινοι κατάλευκοι τοίχοι με περίτεχνες κολώνες από Ραβένα κοσμούσαν το χώρο και πλαισίωναν μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές έργων Τέχνης και Πολιτισμού.

Σταδιακά η βίλα Ιόλα διαμορφώθηκε σε θεματικές αίθουσες που ήταν αφιερωμένες σε καλλιτέχνες διεθνούς φήμης.Ο Ιόλας ζει μόνιμα πλέον εκεί και θεωρεί προσωπικό του χώρο ένα μικρό τμήμα της εισόδου, πλάι στο μαρμάρινο τραπέζι που υποδέχεται τους καλεσμένους του. Σήμερα η εικόνα δείχνει πόση κακοποίηση υπέστη τα τελευταία χρόνια ο χώρος αυτός και η φωτογραφία που ακολουθεί είναι αποκαλυπτική.

Το οίκημα τότε εκτεινόταν σε 1750 τετραγωνικά μέτρα και οι διαμορφώσεις έγιναν για να φιλοξενηθεί όλη η συλλογή έργων Τέχνης. Παράλληλα, ένα τμήμα του αρχικού οικοπέδου είχε δωρηθεί από τον Ιόλα στο Δήμο Αγίας Παρασκευής για να γίνει πλατεία με γλυπτά και σε άλλο τμήμα είχαν χτίσει σπίτια οι δύο αδελφές του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκη Στάιφελ και Ηρώ Ξενάκη. Από τα 40 στρέμματα είχαν μείνει στη βίλα μόνο εξίμισι.

Advertisement

Τα χρόνια που ακολούθησαν η ζωή έπαιξε τα δικά της παιχνίδια. Ο Ιόλας λοιδωρήθηκε όσο λίγοι και συκοφαντήθηκε από ανθρώπους που ο ίδιος διάλεξε να ευεργετήσει και να μαζέψει κοντά του. Εκκεντρικός καθώς ήταν, πυροδοτούσε θέματα κατά καιρούς με τις δηλώσεις του και άφηνε τον περίγυρό του να καταληστεύει την αμύθητη περιουσία που συγκέντρωσε.

“Πόρνος, αρχαιοκάπηλος και ναρκομανής δεν υπήρξα ποτέ”

Παράλληλα, ο Τύπος έγραφε λυσσαλέα για την ομοφυλοφιλία του και του προσέδισε όργια στη βίλα με ανήλικα παιδιά και ναρκωτικές ουσίες. Τον κατηγόρησε μάλιστα για αρχαιοκαπηλεία και παράνομο εμπόριο Έργων Τέχνης. Ο ίδιος απάντησε μόνο στη διαθήκη του, όπου άφηνε όλη του την περιουσία στο ελληνικό Δημόσιο υπό τον όρο: «Να αποκατασταθεί το όνομά μου γιατί πόρνος, αρχαιοκάπηλος και ναρκομανής δεν υπήρξα ποτέ».

Κουρασμένος, άρρωστος και καταβεβλημένος ο Αλέξανδρος Ιόλας εγκαταλείπει τη βίλα και την Ελλάδα το 1987 για να πεθάνει ολομόναχος στις 8 Ιουνίου του ίδιου έτους σε Νοσοκομείο στη Νέα Υόρκη. Η βίλα θα γίνει αμέσως αντικείμενο έριδας ανάμεσα στους κληρονόμους του και θα σφραγιστεί.

Πώς ο Δήμος Αγίας Παρασκευής απόκτησε τη βίλα Ιόλα

Μεσεγγυούχος της περιουσίας ορίστηκε ο τότε πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου, Φώτης Κουβέλης, που όμως δεν κατάφερε να προστατευτεί ούτε το σπίτι ούτε το πολύτιμό του περιεχόμενο. Μέσα στα δέκα χρόνια που ακολούθ

Το 2000 ο κατασκευαστής Γεωργίου το αγόρασε από τους κληρονόμους του Ιόλα, με σκοπό να το αξιοποιήσει. Όμως, η ανακήρυξη ολόκληρου του οικοπέδου των 6,5 στρεμμάτων σε χώρο πολιτισμού από την Πολιτεία ματαίωσε τα σχέδιά του. Το 2017 ο Δήμος Αγίας Παρασκευής πήρε τελικά, με διευρυμένη πλειοψηφία, την απόφαση να το αγοράσει. Το αντίτιμο ήταν 3.000.000 ευρώ, καταβλητέο σε δόσεις και η επιλογή του Δήμου, ως αγοραστή έμοιαζε μονόδρομος.

Έκτοτε, ένα ευοίωνο σχέδιο σχηματίστηκε στον ορίζοντα: να γίνει η βίλα Ιόλα και πάλι χώρος Τέχνης και Πολιτισμού.

Καλλιόπη Χαραλαμποπούλου

Η Καλλιόπη Χαραλαμποπουλου είναι δημοσιογράφος, απόφοιτη του τμήματος Μ.Μ.Ε του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται από το 2004 σε νευραλγικες θέσεις που αφορούν στην επικοινωνία και τη Δημοσιογραφια. Εξειδικευεται σε πολιτικά και κοινωνικοοικονομικα θέματα καθώς και στην επικαιρότητα. Από το 2023 είναι η αρχισυντακτρια του europost.gr και γράφει καθημερινά για θέματα που αφορούν στην επικαιρότητα και συντονίζει μια ομάδα έμπειρων δημοσιογραφων
Advertisement

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα


Advertisement

Back to top button