Δομικές αλλαγές σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο έως και τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.
Το νέο σχέδιο νόμου, που μεταξύ άλλων προβλέπει την επαναφορά των Λατινικών και τη μείωση των Ομάδων Προσανατολισμού (από 4 σε 3), κατατέθηκε στη Βουλή και φέρει τον τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η γενική προσέγγιση του νομοσχεδίου είναι «από κάτω προς τα πάνω», με αλλαγές που αρχίζουν από το νηπιαγωγείο (π.χ. εισαγωγή νέων θεματικών, εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά) και φθάνουν μέχρι τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση των πανεπιστημίων, όπως π.χ. η προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ με την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων και τη συνεργασία με ΑΕΙ του εξωτερικού.
Τα 15 βασικά σημεία του νομοσχεδίου για την Παιδεία
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο προβλέπονται, μεταξύ άλλων:
Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21), σηματοδοτώντας τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»).
Νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή (κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών), στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι θεματικές αυτές οργανώνται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία).
Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών.
Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7).
Συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
Εισάγεται η λογική του «κόντρα» μαθήματος στη Γ’ Λυκείου για την ενίσχυση της γενικής παιδείας, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10).
Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένο στο τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση»).
Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον (θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας, ενώ θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).
Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται ακολούθως και η επέκταση του θεσμού.
Λαμβάνονται μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων. Εισάγονται, τέλος, ρυθμίσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορούν:
στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ (και δίχως να απαιτείται έγκριση Υπουργού), της θεσμοθέτησης κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων.
στην εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, πατράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
στη διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών.

Ευρωπαϊκή Ένωση: Έγινε κι αυτό! Η Κάγια Κάλας απειλεί ανοιχτά τη Ρωσία: «Δεν θα γλιτώσετε – Θα πληρώστε τον λογαριασμό!»
Ευρωπαϊκή Ένωση: Θέλουν πόλεμο και το δείχνουν!-«Η Ρωσία είναι άμεση και μακροπρόθεσμη απειλή για την ειρήνη και την ασφάλειά μας» δήλωσαν από κοινού οι ηγέτες 8 ευρωπαϊκών κρατών
Σεργκέι Λαβρόφ: «Οι ΗΠΑ δεσμεύθηκαν ότι η Ουκρανία δεν θα ενταχθεί στο ΝΑΤΟ – Τα εδάφη θα γίνουν ρωσικά»
Τουρκία: Ο Ερντογάν υπερηφανεύεται για τη Gazap!-«Είναι το πιο καταστροφικό συμβατικό όπλο» λένε οι Τούρκοι!
Πόλεμος στην Ουκρανία: Έτοιμος ο Ζελένσκι να αποδεχτεί την παραχώρηση εδαφών στη Ρωσία υπό έναν όρο!
Κυψέλη: Για απόπειρα ανθρωποκτονίας οπλοφορία και οπλοχρησία σε σχολικό περιβάλλον κατηγορείται η 16χρονη
Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Κοίτα ποιος μιλάει!-«Στη Ρωσία δε μετρούν τους νεκρούς, αλλά κάθε δολάριο και ευρώ που χάνουν!» είπε ανερυθρίαστα ο Ουκρανός Πρόεδρος στην Ολλανδική Βουλή!
Τουρκία: «Αφρίζουν» οι Τούρκοι με τη συμφωνία Λιβάνου-Κύπρου για την οριοθέτηση ΑΟΖ χωρίς τουρκική συμμετοχή!- Το «φυσάει και δεν κρυώνει» ο Φιντάν!
Πόλεμος στην Ουκρανία: Δεν βλέπει φως χωρίς τα παγωμένα ρωσικά κεφάλαια ο Ζελένσκι!-«Δεν βλέπω την πιθανότητα να σταθούμε ισχυροί χωρίς αυτή την οικονομική υποστήριξη» παραδέχτηκε μπροστά στους Ολλανδούς!
Χαλάνδρι: Η στιγμή που αστυνομικοί συλλαμβάνουν τον 16χρονο γιο του Μιχάλη Κατρίνη – Βίντεο ντοκουμέντο
Μαρία Καρυστιανού για το κόμμα της: «Δεν θα αυτοπροταθώ ως ηγέτης – Μόνο του θα υποδείξει ποιον θέλει αρχηγό»
Κύκλωμα παράνομων επιδοτήσεων ΟΠΕΚΕΠΕ: Έτσι τσέπωνε τις παράνομες επιδοτήσεις η εγκληματική οργάνωση!-Ο ρόλος του Χιλετζάκη, του λογιστή Λαμπράκη και της δικηγόρου συζύγου του
Τουρκία: Οι Τούρκοι αναπτύσσουν drones για να μπορούν να παρακολουθούν την Αθήνα…από τη Σμύρνη! (Βίντεο)
ΗΣΑΠ: Σε φιάσκο εξελίσσεται ο εκσυγχρονισμός των συρμών του ηλεκτρικού! Από τα τέλη του 2025 η αναβάθμιση πάει έως το…2027 και βλέπουμε!
Ματέο Σαλβίνι: «Άγριο κράξιμο» στους Ευρωπαίους ηγέτες!- «Εδώ ο Χίτλερ κι ο Ναπολέων δεν κατάφεραν να κατακτήσουν τη Ρωσία, θα το κάνει ο Μερτς με τον Μακρόν και τον Στάρμερ;»