Σχολική ετοιμότητα είναι η ικανότητα ενός παιδιού να μεταβεί από το Νηπιαγωγείο στην A’ Δημοτικού. Ο ρυθμός κατάκτησης των απαιτούμενων δεξιοτήτων είναι διαφορετικός για κάθε παιδί. Άλλο παιδί είναι ικανότερο σε γνωστικά αντικείμενα, άλλο σε κοινωνικές δεξιότητες κλπ. Πολλοί είναι οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάζουν όπως χρόνια νοσήματα, παρατεταμένη νοσηλεία κ.ά.
Η αξιολόγηση των δεξιοτήτων ενός παιδιού θα πρέπει να γίνεται από πιστοποιημένες ομάδες ανθρώπων (Αναπτυξιολόγος ή Παιδοψυχίατρος, λογοθεραπευτής, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, ψυχολόγος).
Οι κυριότεροι τομείς δεξιοτήτων που αξιολογούνται για τη σχολική επάρκεια ενός παιδιού είναι:
Οι κοινωνικές- επικοινωνιακές δεξιότητες του παιδιού. Το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση
Να κατανοεί τις κοινωνικές συμβάσεις και να αλληλεπιδρά με τους άλλους.
Να έχει σταθερή βλεμματική επαφή, όταν του απευθύνεις το λόγο.
Να μπορεί να συμμετέχει λειτουργικά σε διάλογο
Να μπορεί να παίξει συμβολικό παιχνίδι και παιχνίδι ρόλων.
Να είναι σε θέση να ολοκληρώνει μια δραστηριότητα.
Να αλληλεπιδρά και να συνεργάζεται με τους συνομηλίκους του, να περιμένει τη σειρά του και να ακολουθεί κανόνες.
Να είναι σε θέση να ακολουθήσει δομημένες καθημερινές δραστηριότητες.
Να είναι σε θέση να αυτοεξυπηρετείται πλήρως (ντύσιμο, τουαλέτα).
Το γνωστικό επίπεδο του παιδιού, δηλαδή το παιδί θα πρέπει
Να αναγνωρίζει και να κατονομάζει όλα τα χρώματα και σχήματα, σωματογνωσία
Να γνωρίζει τις ημέρες της εβδομάδας και τις εποχές
Να σειροθετεί με τη σωστή χρονική σειρά μια αλληλουχία γεγονότων, να συγκρίνει, να ταξινομήσει και να κατηγοριοποιεί αντικείμενα με βάση τις ιδιότητες τους
Να απαντά σε ερωτήσεις του τύπου «γιατί» με αιτιολόγηση.
Να μπορεί να μετρά και να αντιστοιχεί ποσότητα εντός της δεκάδας
Να έχει αποκτήσει φωνολογική ενημερότητα
Να μπορεί να γράψει το όνομά του σωστά.
Τέλος, οι δεξιότητες κινητικού συντονισμού και γραφοκινητικότητας (κινητικές δεξιότητες), δηλαδή
Να μπορεί να κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό.
Να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει τα κουμπιά του.
Να κόβει καλά με το ψαλίδι.
Να μπορεί να διπλώνει χαρτί στη μέση και διαγώνια.
Να μπορεί να κάνει κουτσό.
Να έχει ορθή τριποδική λαβή, όταν κρατάει το μολύβι ή το μαρκαδόρο του.
Να χρωματίζει εντός πλαισίου.
Να ζωγραφίζει έναν άνθρωπο.
Να σκαρφαλώνει και να ισορροπεί με μεγαλύτερη επιδεξιότητα.
Να έχει αποκτήσει ξεκάθαρη πλευρίωση-να χρησιμοποιεί δηλαδή είτε το δεξί είτε το αριστερό χέρι για λεπτές εργασίες και να χρησιμοποιεί κατάλληλα τα σχολικά εργαλεία.
Βέβαια, τα παραπάνω δεν είναι απαραίτητα μια αυστηρή φόρμα που αντιπροσωπεύει το κάθε παιδί. Δηλαδή δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να προχωρήσει στην πρώτη Δημοτικού αλλά θα πρέπει να γίνει μια αξιολόγηση πρώτα από Αναπτυξιολόγο.
Καλύτερα να επαναφοιτήσει ένα παιδί στη σχολική τάξη του Νηπίου, παρά να προχωρήσει στο Δημοτικο και να βιώσει εκεί την απόρριψη με τη μορφή της αποτυχίας.
Η πρώτη Δημοτικού είναι ένας βασικός σταθμός στη ζωή κάθε παιδιού. Είναι σημαντικό να γνωρίσουμε νωρίς τυχόν αδυναμίες του παιδιού, ώστε να φροντίσουμε για την ομαλή εξέλιξη της σχολικής του θητείας καθώς και τη ψυχική του ισορροπία.
ΠΗΓΗ: infokids.gr
Έχει το παιδί σας τις βάσεις για την Α΄ Δημοτικού;

Σχολεία: Με προβλήματα ξεκίνησε η νέα χρονιά – Κενά σε καθηγητές, ελλείψεις σε παροχές και μπάχαλο με τη μεταφορά μαθητών
Υπογεννητικότητα: Η μάστιγα της Ελλάδας- 37 Νηπιαγωγεία και Δημοτικά θα μείνουν κλειστά φέτος στην Πελοπόννησο
Δημογραφικό SOS: Σε 15 χρόνια «χάθηκαν» 45.000 πρωτάκια-Δυσοίωνο το μέλλον της Ελλάδας
Kakeibo: Η ιαπωνική μέθοδος που υπόσχεται να σας βοηθήσει να εξοικονομήσετε μέχρι και το 35% του μισθού σας
Οι λογαριασμοί ρεύματος παίρνουν ξανά την «ανηφόρα» – Έρχονται νέες αυξήσεις «φωτιά» για καταναλωτές και επιχειρήσεις
Τεχνητή Νοημοσύνη: Προς καταστροφή το μέλλον της εργασίας;
Σοβαρό ιατρικό λάθος στο Ρέθυμνο: Μετάγγιση λάθος ομάδας αίματος σε 45χρονη – Συγκλονίζει η μαρτυρία της μητέρας της
Ανησυχία για τη σεισμική δραστηριότητα στο Άγιο Όρος: Έκτακτη συνεδρίαση ειδικών – Τι προτείνουν για την ασφάλεια μοναχών και επισκεπτών
Αγίου Πνεύματος: Πώς θα λειτουργήσουν τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τη Δευτέρα – Τι ισχύει για το ωράριο
Γεράσιμος Παπαδόπουλος για τον σεισμό στο Άγιο Όρος: «Δεν αποκλείω να μην ήταν ο κύριος σεισμός – Υπήρξε προσεισμική δραστηριότητα από πέρυσι»
Οδηγός σε αποστολή «κόντρα στο ρεύμα»: Μπήκε ανάποδα στην Εθνική και… έφυγε σαν κύριος
Θρίλερ στο Πόρτο Χέλι: Νεκρός άνδρας στην νήσο Χηνίτσα – Ενδεχόμενη εγκληματική ενέργεια προκαλεί συναγερμό στις αρχές
Ελευθέριος Βενιζέλος: Έπιασαν φορτίο-μαμούθ με 185 κιλά χασίς κρυμμένο μέσα σε… χαρτόκουτα – Για “μπάζα” ενός εκατομμυρίου ευρώ πήγαιναν οι επίδοξοι διακινητές
Ευθύμιος Λέκκας για τη σεισμική δραστηριότητα στο Άγιο Όρος: «Μας προβληματίζει – Δεν αποκλείεται ισχυρότερος σεισμός»
Προειδοποίηση Παπαζάχου για Άγιο Όρος: «Η σεισμική δραστηριότητα συνεχίζεται – Δεν αποκλείεται ισχυρότερος σεισμός»