Με επιβαρύνσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους έρχεται το 2024 καθώς η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης, και συγκεκριμένα η εφαρμογή τεκμαρτού τρόπου προσδιορισμού του εισοδήματος, θα φέρει νέο πονοκέφαλο σε 734.000 επαγγελματίες.
Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα σε όλους τους επαγγελματίες να αμφισβητήσουν το ποσό που προκύπτει από το τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής, αλλά, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ζητήσει κάποιος τη διενέργεια ελέγχου από τις φορολογικές αρχές για να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού που σημαίνει άνοιγμα κάθε ιδιωτικού απορρήτου.
Το μεγαλύτερο τμήμα της κατηγορίας αυτής, όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποκρύπτει τα πραγματικά εισοδήματα λέει η κυβέρνηση και αυτό οδηγεί στη θέσπιση ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος 10.920 ευρώ, το οποίο θα φτάνει, ανάλογα με τα χρόνια της ατομικής δραστηριότητας, σε έως 14.196 ευρώ.
Αντίθετα, για όσους δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα των τεκμηρίων προκύπτουν μειώσεις που ξεκινούν από 8,67% και φτάνουν στο 12,26%.
Με τις αλλαγές που θα επέλθουν, όσοι δήλωναν μέχρι σήμερα εισοδήματα κάτω από 10.000 ευρώ θα δουν τον φόρο τους ακόμα και να διπλασιάζεται και, σε ορισμένες περιπτώσεις, η αύξηση ξεπερνά το 133% του φόρου που κατέβαλαν.
Πώς θα φορολογηθούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες για τα εισοδήματα του 2023
1. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αυτοαπασχολούμενοι και οι ατομικές επιχειρήσεις θα φορολογούνται πλέον με τεκμαρτό τρόπο. Το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα ανέρχεται στα 10.920 ευρώ και, ανάλογα με τα χρόνια δραστηριοποίησης, θα μεταβάλλεται. Ειδικότερα:
– Για τα τρία πρώτα χρόνια δραστηριοποίησης δεν θα υπάρχει τεκμαρτό εισόδημα.
– Τον τέταρτο χρόνο θα είναι μειωμένο κατά 67%.
– Τον πέμπτο μειωμένο 33%.
– Στον έκτο χρόνο το τεκμαρτό εισόδημα θα φτάσει τα 10.920 ευρώ, ενώ έπειτα από τρεις τριετίες (πάνω από 12 χρόνια) θα ανέλθει στα 14.196 ευρώ.
Σημειώνεται ότι η ελάχιστη αμοιβή και έως του ποσού των 14.196 ευρώ αφορά το 84% των επαγγελματιών οι οποίοι δεν έχουν εργαζομένους.
2. Το ύψος του τζίρου της επιχείρησης. Σύμφωνα με την τελική ρύθμιση, η προσαύξηση ανέρχεται στο 5% επί του ποσού, κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του ΚΑΔ στον οποίο ο υπόχρεος πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα. Για παράδειγμα, ελεύθερος επαγγελματίας με ετήσιο τζίρο 35.000 ευρώ υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του ΚΑΔ όπου πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα κατά 10.000 ευρώ (ετήσιος τζίρος 35.000 ευρώ – μέσος ετήσιος κύκλος εργασιών ΚΑΔ 25.000 ευρώ = 10.000 ευρώ). Επομένως, η προσαύξηση 5% θα εφαρμοστεί επί του ποσού των 10.000 ευρώ.
3. Οι επαγγελματίες που θα φορολογηθούν για τα φετινά (2023) εισοδήματα με το τεκμήριο θα πληρώσουν το 2024 μειωμένη κατά 50% προκαταβολή φόρου, υπολογιζόμενη πάνω στη διαφορά τεκμαρτού και δηλωθέντος κέρδους.
Ποιοι εξαιρούνται από το τεκμήριο
1. Επαγγελματίες που απαλλάσσονται από το τεκμαρτό εισόδημα. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν:
– Οι νέοι επαγγελματίες για τα πρώτα 3 χρόνια από την έναρξη της δραστηριότητάς τους.
– Οι αγρότες.
– Όσοι αμείβονται με “μπλοκάκι” και έχουν έως 3 εργοδότες.
– Οι επαγγελματίες που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.
2. Επαγγελματίες για τους οποίους το τεκμήριο είναι μειωμένο κατά 50%. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται επαγγελματίες:
– Που παρουσιάζουν αναπηρία 67% έως 79%.
– Που ασκούν δραστηριότητα και έχουν την κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους.
– Που είναι γονείς μονογονεϊκής οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
– Που είναι γονείς με εξαρτώμενα τέκνα με ποσοστό νοητικής ή σωματικής αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
– Που είναι γονείς πολύτεκνων οικογενειών.
3. Επαγγελματίες με εποχική δραστηριότητα. Για επιχειρηματικές δραστηριότητες όπου εκ του νόμου μπαίνουν χρονικοί περιορισμοί λειτουργίας εντός του φορολογικού έτους το τεκμαρτό εισόδημα θα υπολογίζεται με βάση τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης, δηλαδή με δωδεκατημόρια. Για παράδειγμα, αν μια επιχείρηση είναι ανοιχτή 8 μήνες τον χρόνο, το ελάχιστο εισόδημα θα περιορίζεται στα 8/12.
4. Επαγγελματίες που αμφισβητούν το τεκμήριο. Το τεκμήριο είναι μαχητό και οι φορολογούμενοι μπορούν να το αμφισβητήσουν στις εξής περιπτώσεις:
α) Στρατιωτική θητεία.
β) Φυλάκιση.
γ) Νοσηλεία σε νοσοκομείο ή κλινική.
δ) Αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία.
ε) Εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.
στ) Ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους.
ζ) Απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον.
η) Άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας που εμποδίζουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Πέραν των παραπάνω, ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει επιπλέον τη δυνατότητα να αμφισβητήσει το ποσό που προκύπτει από το τεκμήριο της ελάχιστης αμοιβής. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου από τις φορολογικές αρχές για να αποδειχθεί η ακρίβεια της δήλωσής του για εισόδημα μικρότερο του τεκμαρτού.
Τέλος επιτηδεύματος
Το φορολογικό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα ξεκαθαρίζει ποιοι θα πληρώσουν το επόμενο έτος το μισό τέλος επιτηδεύματος και ποιοι θα επιβαρυνθούν με ολόκληρο το ποσό. Όπως προκύπτει, τα φυσικά πρόσωπα που αμείβονται με “μπλοκάκι” και έχουν έως τρεις εργοδότες θα συνεχίσουν να πληρώνουν στο ακέραιο το τέλος επιτηδεύματος, όπως έκαναν και φέτος, καθώς εξαιρούνται από το σύστημα τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματός τους.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το 2024 το τέλος επιτηδεύματος διαμορφώνεται ως εξής:
– 800 ευρώ για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους.
– 1.000 ευρώ για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους.
– 325 ευρώ για τους επιτηδευματίες και ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα.
– 300 ευρώ για κάθε υποκατάστημα ετησίως, αν συστήνεται από επιτηδευματία και ασκούντα ελεύθερο επάγγελμα, και 600 ευρώ ετησίως, αν συστήνεται από νομικό πρόσωπο που ασκεί εμπορική επιχείρηση. Ως υποκατάστημα νοείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του επιτηδευματία στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα.
Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι 30 ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το Π.Δ. 33/1979 (Α’ 10), που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περίπτωσης.
– 400-500 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα που το εισόδημά τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι τρία φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα, ή 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από ένα φυσικό ή/ και νομικό πρόσωπο.
Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!
Από το οικονομικό έτος 2013 και εφεξής εξαιρούνται από την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος τα πρόσωπα που ασκούν ατομική εμπορική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα και παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.

Μάρκο Ρούμπιο: Η άφιξη στην Αθήνα, η θερμή αγκαλιά με την Γκιλφόϊλ και η βαριά ατζέντα των ΗΠΑ
Άννα Βίσση – Νίκος Καρβέλας: Η θυελλώδης σχέση που πέρασε από τον γάμο, στο διαζύγιο, τη ζήλια, τις μεγάλες συγκρούσεις και τη νέα ρήξη μετά το ΟΑΚΑ
Μάρκο Ρούμπιο: Η “απόβαση” στην Αθήνα με 32 οχήματα σε πομπή υψίστης ασφάλειας και η ομιλία με φόντο την Ακρόπολη
Γιώργος Μαζωνάκης: Το μαύρο ράσο που άφησε ο πνευματικός του στον τάφο του και η κρυφή επιθυμία για τον μοναχικό δρόμο
“Τριγμοί” στη L’Oréal: Εκατοντάδες αγωγές στις ΗΠΑ για ταλκ και χημικά συστατικά, που προκαλούν σοβαρά προβλήματα υγείας – Τα ύποπτα προϊόντα ομορφιάς και η “απάντηση” του κολοσσού
Αποκαλύψεις φρίκης δίχως τέλος για την αδελφότητα στο Πανεπιστήμιο Cornell – Η πρώην φοιτήτρια Jane Doe λύνει τη σιωπή της και σοκάρει: Η κεταμίνη, τα άγρια όργια και οι διαστροφές
Νέα «βόμβα» στην υπόθεση Καμπούρη: Πάνω από 10 γνωστοί τραγουδιστές στην Οικονομική Αστυνομία – Το μυστήριο με τις εισφορές του ΕΦΚΑ και η διαδρομή των χρημάτων
Η Τουρκία ρίχνεται στη διεκδίκηση των Ολυμπιακών Αγώνων για το 2036 – 7 χώρες στην κούρσα και η Κωνσταντινούπολη επιχειρεί το μεγάλο “χτύπημα”
Ο Αμερικανός ΥΠ.ΕΞ., Μάρκο Ρούμπιο, έφτασε στην Αθήνα: Στην ατζέντα Άμυνα, F-35, Eνέργεια και Aνατολική Mεσόγειος – Oι τρεις νέες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και το μήνυμα της Ουάσιγκτων
Ρομά σπέρνουν ανενόχλητοι τον τρόμο: Τρεις άνδρες πήγαν από τη Ζάκυνθο στο Αίγιο για να αγοράσουν αυτοκίνητο και βρέθηκαν με το όπλο στο πρόσωπο – Τους άρπαξαν 27.000 ευρώ και εξαφανίστηκαν με το όχημα
Και ξαφνικά Βίσση και Καρβέλας στα “μαχαίρια”: Τι συνέβη με τη συναυλία στο ΟΑΚΑ; – Οι 300.000 ευρώ, οι “οικονομικές διαφορές” και το παρασκήνιο – Δείτε τι απαντάει ο δικηγόρος της τραγουδίστριας στον γνωστό μουσικοσυνθέτη
«Φρούριο» η Αθήνα για τον Ρουμπιο: Κλείνουν δρόμοι, απαγορεύονται συγκεντρώσεις – Χιλιάδες αστυνομικοί και drones στο Κέντρο – Διαδηλωτές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη – Δείτε live
Χάος στη Γαλλία: Δεκάδες χιλιάδες μαθητές και φοιτητές στους δρόμους όλης της χώρας – Καταλήψεις και λεηλασίες σε εκατοντάδες σχολεία και άγριες συγκρούσεις με την Αστυνομία – Δείτε βίντεο
Εικόνες σοκ στην Υεμένη: Τεθωρακισμένα περνούν πάνω από Χούθι μαχητές, που παραδίδονται και πανηγυρίζουν – Σκληρές εικόνες από τη μάχη για το Μπαμπ ελ Μαντέμπ
Τραγουδιστές, TikTokers, μοντέλα με μισό εκατ. followers οι 18 που μηνύθηκαν για τον παράνομο τζόγο, έπαιρναν αμοιβές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ