Το 2023 εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι απέκτησαν εισοδήματα από ακίνητη περιουσία. Πρέπει λοιπόν και φέτος να συμπληρώσουν και να υποβάλουν ηλεκτρονικά στο σύστημα TAXIS πρώτα το έντυπο Ε2 και στην συνέχεια το βασικό έντυπο Ε1. Όμως και τα δυο κρύβουν πολλές παγίδες υπερφορολόγησης για του ιδιοκτήτες ακινήτων.
Φέτος τα εισοδήματα που απέκτησαν οι φορολογούμενοι το 2023 από βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων θα είναι προσυμπληρωμένα στο έντυπο Ε2 με βάση τα στοιχεία που έχει συλλέξει και έχει στη διάθεσή της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων από τις πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων (Αirbnb, Βooking κ.λπ.). Όμως, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να επέμβουν και να τα τροποποιήσουν. Τα εισοδήματα από το Ε2 θα μεταφέρονται αυτόματα στο έντυπο Ε1 για να φορολογηθούν από το πρώτο ευρώ με συντελεστές που ξεκινούν από 15% και φθάνουν έως και 45%. Η εφορία αφαιρεί αυτόματα ένα ποσοστό 5% από το εισόδημα από ενοίκια το οποίο αναγνωρίζεται ως δαπάνη για επισκευή, συντήρηση, ανακαίνιση και άλλες λειτουργικές ανάγκες των εκμισθούμενων ακινήτων. Στο έντυπο Ε2 δηλώνονται όμως και τα εισοδήματα από ενοίκια τα οποία δεν κατάφεραν να εισπράξουν οι φορολογούμενοι από τους ενοικιαστές. Ειδικότερα:
1. Στο έντυπο Ε2 καταχωρείται η οικοδομημένη ακίνητη περιουσία, κάθε υπόχρεου, ανεξάρτητα αν αποκτά από αυτή εισόδημα, ενώ η μη οικοδομημένη ακίνητη περιουσία καταχωρείται μόνο αν αποφέρει εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό. Στην περίπτωση που η οικοδομημένη ακίνητη περιουσία είναι ΚΕΝΗ για όλο το χρόνο ή για συγκεκριμένο διάστημα συμπεριλαμβάνεται στο έντυπο με την ένδειξη ΚΕΝΟ και συμπληρώνεται και το χρονικό διάστημα για το οποίο ήταν κενή.
2. Για τη συμπλήρωση της στήλης 4, που αφορά στην κατηγορία του δηλούμενου ακινήτου, γίνεται επιλογή της κατηγορίας σύμφωνα με την ακόλουθη κατηγοριοποίηση των ακινήτων, που ισχύει για τη συμπλήρωση του εντύπου Ε9: Κατοικία, Μονοκατοικία, Επαγγελματική Στέγη, Οικόπεδο, Αποθήκη, Θέση Στάθμευσης, Σταθμός Αυτοκινήτων ΔΧ, Βιομηχανικό Κτίριο, Ξενοδοχείο, Νοσηλευτήριο, Εκπαιδευτήριο, Αθλητική Εγκατάσταση, Άλλο Κτίριο (Θέατρο, Κινηματογράφος, Μουσείο κ.λπ.), Αγροτεμάχιο, Άλλη Χρήση. Αντίστοιχη συμπλήρωση θα γίνεται και σε περίπτωση υποβολής της δήλωσης στην αρμόδια υπηρεσία.
3. Οι στήλες 13, 14 και 15 συμπληρώνονται με το ακαθάριστο εισόδημα των ακινήτων που αναλογεί στον υπόχρεο κατά κατηγορία, όπως εμφανίζεται στους τίτλους των στηλών (εκμίσθωση-υπεκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση, ιδιοχρησιμοποίηση). Στις στήλες αυτές συμπληρώνονται και τα ανείσπρακτα εισοδήματα από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας, που δηλώθηκαν στα φορολογικά έτη 2015-2022 στους κωδικούς 125-126 και εισπράχθηκαν κατά το έτος 2023.
4. Η στήλη 16 συμπληρώνεται με τα ποσά των ανείσπρακτων εισοδημάτων από την εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας, εφόσον έως την προθεσμία υποβολής της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος έχει εκδοθεί σε βάρος του μισθωτή διαταγή πληρωμής ή διαταγή απόδοσης μισθίου ή δικαστική απόφαση αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων ή έχει ασκηθεί εναντίον του μισθωτή αγωγή αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων που συνοδεύεται από το αποδεικτικό επίδοσής της και έχουν προσκομιστεί στην αρμόδια υπηρεσία ευκρινή φωτοαντίγραφα αυτών πριν από την υποβολή της δήλωσης. Στην περίπτωση ασκηθείσας αγωγής στην οποία αναγράφεται ότι διεκδικούνται μισθώματα μέχρι την εκδίκαση αυτής, η αγωγή γίνεται δεκτή ως δικαιολογητικό, εφόσον συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση, όπου θα αναγράφεται το χρονικό διάστημα για το οποίο οφείλονται τα μισθώματα. Ειδικά για την περίπτωση που ο μισθωτής/υπομισθωτής έχει πτωχεύσει, αρκεί η προσκόμιση αντιγράφου του πίνακα αναγγελίας χρεών στον οποίο εμφανίζεται η απαίτηση του εκμισθωτή/ υπεκμισθωτή.
5. Εξαιρετικά και προκειμένου να δηλωθούν ανείσπρακτα εισοδήματα για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την έκδοση της απόφασης αποβολής ή της διαταγής απόδοσης χρήσης μισθίου μέχρι την εκτέλεση αυτής, η οποία έλαβε χώρα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, αρκεί η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης και έκθεσης αποβολής και εγκατάστασης που έχει συνταχθεί από τον δικαστικό επιμελητή, ότι για το ανωτέρω διάστημα τα μισθώματα δεν έχουν εισπραχθεί. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά προσκομίζονται στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία όπου ελέγχονται και καταχωρούνται πριν από την υποβολή της δήλωσης. Τα αναφερόμενα στο προηγούμενο εδάφιο καταλαμβάνουν και τη μη εισπραχθείσα αποζημίωση για εξωσυμβατική χρήση του ακινήτου.
6. Στη στήλη 17 συμπληρώνεται το είδος μίσθωσης και η χρήση του ακινήτου.
Η στήλη αυτή συμπληρώνεται, ανά κατηγορία χρήσης ακινήτου, και όταν εισπράττεται αποζημίωση για εξωσυμβατική χρήση του ακινήτου, σύμφωνα με το άρθρο 601 του Αστικού Κώδικα, η οποία εμπίπτει στο εισόδημα από ακίνητα.
Επιλέγοντας τον κωδικό 60 της στήλης αυτής θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών (Αirbnb, Βooking κ.λπ.), ενώ επιλέγοντας τον κωδικό 61 της στήλης θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια υπεκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών (Αirbnb, Βooking κλ.π.) κατά το φορολογικό έτος 2023. Τα εισοδήματα από τη βραχυχρόνια εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ακινήτων (κωδικοί 60 και 61 της στήλης 17) θα προσυμπληρώνονται βάσει των στοιχείων που έχει στη διάθεσή της η ΑΑΔΕ με δυνατότητα μεταβολής από τον φορολογούμενο.
Στον κωδικό 62: «Εκμίσθωση κατοικίας που υπεκμισθώνεται» δηλώνεται το ακαθάριστο εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής από την εκμίσθωση κατοικίας η οποία στη συνέχεια υπεκμισθώνεται από τον μισθωτή. Το εν λόγω εισόδημα, εφόσον συμπληρωθεί, θα μεταφέρεται από την Α.Α.Δ.Ε. στους κωδικούς 105-106 του εντύπου Ε1.
Στον κωδικό 63: «Εκμίσθωση κατοικίας που υπεκμισθώνεται για βραχυχρόνια μίσθωση μέσω ψηφιακής πλατφόρμας» δηλώνεται το ακαθάριστο εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής από την εκμίσθωση κατοικίας η οποία υπεκμισθώνεται βραχυχρόνια στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μέσω ψηφιακής πλατφόρμας από τον μισθωτή. Το εν λόγω εισόδημα θα μεταφέρεται από την Α.Α.Δ.Ε. στους κωδικούς 105-106 του εντύπου Ε1.
7. Κατά τη συμπλήρωση της στήλης 18 «Αριθμός Παροχής Ρεύματος» θα πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά ο εννιαψήφιος αριθμός παροχής ρεύματος όλων των ακινήτων, εφόσον υπάρχει παροχή, ανεξάρτητα από τη λειτουργία της ή μη, από την εταιρεία που το παρέχει (ΔΕΗ ή οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση), από το είδος του παρεχόμενου ρεύματος (συμβατικό, εργοταξιακό κ.λπ.) και ανεξάρτητα αν από την ίδια παροχή ηλεκτροδοτούνται περισσότερα ακίνητα (γραφεία, καταστήματα, αποθήκες, χώροι στάθμευσης κ.λπ.). Σε περίπτωση που δεν υπάρχει παροχή ρεύματος (μετρητής) ή πρόκειται για αποθήκη ή χώρο στάθμευσης που ηλεκτροδοτείται από τη κοινόχρηστη παροχή ρεύματος, η στήλη αυτή συμπληρώνεται με τον αριθμό «999999999».
8. Στη στήλη 19 συμπληρώνεται ο αριθμός της δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας.
9. Ως αύξων αριθμός του Πίνακα Ι «Εκμισθούμενα κ.λπ Ακίνητα» των «Συμπληρωματικών Στοιχείων Ακίνητης Περιουσίας» αναγράφεται ο αύξων αριθμός του Πίνακα της 1ης σελίδας. Στην Αναλυτική Κατάσταση Μισθωμάτων (έντυπο Ε2) δηλώνεται και η ακίνητη περιουσία των εξαρτώμενων ανήλικων τέκνων από τον κατά περίπτωση υπόχρεο γονέα. Τα ακίνητα αυτά συμπληρώνονται και στον Πίνακα Ι της δεύτερης σελίδας του εντύπου, αναγράφοντας υποχρεωτικά και τον ΑΦΜ του τέκνου.
5. Εξαιρετικά και προκειμένου να δηλωθούν ανείσπρακτα εισοδήματα για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την έκδοση της απόφασης αποβολής ή της διαταγής απόδοσης χρήσης μισθίου μέχρι την εκτέλεση αυτής, η οποία έλαβε χώρα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, αρκεί η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης και έκθεσης αποβολής και εγκατάστασης που έχει συνταχθεί από τον δικαστικό επιμελητή, ότι για το ανωτέρω διάστημα τα μισθώματα δεν έχουν εισπραχθεί. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά προσκομίζονται στην αρμόδια για την παραλαβή της δήλωσης υπηρεσία όπου ελέγχονται και καταχωρούνται πριν από την υποβολή της δήλωσης. Τα αναφερόμενα στο προηγούμενο εδάφιο καταλαμβάνουν και τη μη εισπραχθείσα αποζημίωση για εξωσυμβατική χρήση του ακινήτου.
6. Στη στήλη 17 συμπληρώνεται το είδος μίσθωσης και η χρήση του ακινήτου.
Η στήλη αυτή συμπληρώνεται, ανά κατηγορία χρήσης ακινήτου, και όταν εισπράττεται αποζημίωση για εξωσυμβατική χρήση του ακινήτου, σύμφωνα με το άρθρο 601 του Αστικού Κώδικα, η οποία εμπίπτει στο εισόδημα από ακίνητα.
Επιλέγοντας τον κωδικό 60 της στήλης αυτής θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών (Αirbnb, Βooking κ.λπ.), ενώ επιλέγοντας τον κωδικό 61 της στήλης θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια υπεκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών (Αirbnb, Βooking κλ.π.) κατά το φορολογικό έτος 2023. Τα εισοδήματα από τη βραχυχρόνια εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση ακινήτων (κωδικοί 60 και 61 της στήλης 17) θα προσυμπληρώνονται βάσει των στοιχείων που έχει στη διάθεσή της η ΑΑΔΕ με δυνατότητα μεταβολής από τον φορολογούμενο.
Στον κωδικό 62: «Εκμίσθωση κατοικίας που υπεκμισθώνεται» δηλώνεται το ακαθάριστο εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής από την εκμίσθωση κατοικίας η οποία στη συνέχεια υπεκμισθώνεται από τον μισθωτή. Το εν λόγω εισόδημα, εφόσον συμπληρωθεί, θα μεταφέρεται από την Α.Α.Δ.Ε. στους κωδικούς 105-106 του εντύπου Ε1.
Στον κωδικό 63: «Εκμίσθωση κατοικίας που υπεκμισθώνεται για βραχυχρόνια μίσθωση μέσω ψηφιακής πλατφόρμας» δηλώνεται το ακαθάριστο εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής από την εκμίσθωση κατοικίας η οποία υπεκμισθώνεται βραχυχρόνια στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μέσω ψηφιακής πλατφόρμας από τον μισθωτή. Το εν λόγω εισόδημα θα μεταφέρεται από την Α.Α.Δ.Ε. στους κωδικούς 105-106 του εντύπου Ε1.

Μάρκο Ρούμπιο: Η άφιξη στην Αθήνα, η θερμή αγκαλιά με την Γκιλφόϊλ και η βαριά ατζέντα των ΗΠΑ
Άννα Βίσση – Νίκος Καρβέλας: Η θυελλώδης σχέση που πέρασε από τον γάμο, στο διαζύγιο, τη ζήλια, τις μεγάλες συγκρούσεις και τη νέα ρήξη μετά το ΟΑΚΑ
Μάρκο Ρούμπιο: Η “απόβαση” στην Αθήνα με 32 οχήματα σε πομπή υψίστης ασφάλειας και η ομιλία με φόντο την Ακρόπολη
Γιώργος Μαζωνάκης: Το μαύρο ράσο που άφησε ο πνευματικός του στον τάφο του και η κρυφή επιθυμία για τον μοναχικό δρόμο
“Τριγμοί” στη L’Oréal: Εκατοντάδες αγωγές στις ΗΠΑ για ταλκ και χημικά συστατικά, που προκαλούν σοβαρά προβλήματα υγείας – Τα ύποπτα προϊόντα ομορφιάς και η “απάντηση” του κολοσσού
Αποκαλύψεις φρίκης δίχως τέλος για την αδελφότητα στο Πανεπιστήμιο Cornell – Η πρώην φοιτήτρια Jane Doe λύνει τη σιωπή της και σοκάρει: Η κεταμίνη, τα άγρια όργια και οι διαστροφές
Νέα «βόμβα» στην υπόθεση Καμπούρη: Πάνω από 10 γνωστοί τραγουδιστές στην Οικονομική Αστυνομία – Το μυστήριο με τις εισφορές του ΕΦΚΑ και η διαδρομή των χρημάτων
Η Τουρκία ρίχνεται στη διεκδίκηση των Ολυμπιακών Αγώνων για το 2036 – 7 χώρες στην κούρσα και η Κωνσταντινούπολη επιχειρεί το μεγάλο “χτύπημα”
Ο Αμερικανός ΥΠ.ΕΞ., Μάρκο Ρούμπιο, έφτασε στην Αθήνα: Στην ατζέντα Άμυνα, F-35, Eνέργεια και Aνατολική Mεσόγειος – Oι τρεις νέες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και το μήνυμα της Ουάσιγκτων
Ρομά σπέρνουν ανενόχλητοι τον τρόμο: Τρεις άνδρες πήγαν από τη Ζάκυνθο στο Αίγιο για να αγοράσουν αυτοκίνητο και βρέθηκαν με το όπλο στο πρόσωπο – Τους άρπαξαν 27.000 ευρώ και εξαφανίστηκαν με το όχημα
Και ξαφνικά Βίσση και Καρβέλας στα “μαχαίρια”: Τι συνέβη με τη συναυλία στο ΟΑΚΑ; – Οι 300.000 ευρώ, οι “οικονομικές διαφορές” και το παρασκήνιο – Δείτε τι απαντάει ο δικηγόρος της τραγουδίστριας στον γνωστό μουσικοσυνθέτη
«Φρούριο» η Αθήνα για τον Ρουμπιο: Κλείνουν δρόμοι, απαγορεύονται συγκεντρώσεις – Χιλιάδες αστυνομικοί και drones στο Κέντρο – Διαδηλωτές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη – Δείτε live
Χάος στη Γαλλία: Δεκάδες χιλιάδες μαθητές και φοιτητές στους δρόμους όλης της χώρας – Καταλήψεις και λεηλασίες σε εκατοντάδες σχολεία και άγριες συγκρούσεις με την Αστυνομία – Δείτε βίντεο
Εικόνες σοκ στην Υεμένη: Τεθωρακισμένα περνούν πάνω από Χούθι μαχητές, που παραδίδονται και πανηγυρίζουν – Σκληρές εικόνες από τη μάχη για το Μπαμπ ελ Μαντέμπ
Τραγουδιστές, TikTokers, μοντέλα με μισό εκατ. followers οι 18 που μηνύθηκαν για τον παράνομο τζόγο, έπαιρναν αμοιβές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ