Γιατί κανένας σοβαρός επενδυτής δεν πατάει το πόδι του στην Ελλάδα;-Η Τουρκία αποκτά νέο εργοστάσιο μοτοσυκλετών της Honda στη Σμύρνη

Χωρίς ισχυρή εγχώρια βιομηχανία, χωρίς παραγωγή βασικών και στρατηγικών αγαθών – από τρόφιμα και ένδυση έως μηχανολογικό εξοπλισμό – καμία χώρα δεν μπορεί να μιλά για πραγματική αυτοδυναμία και ανεξαρτησία.

Γιατί κανένας σοβαρός επενδυτής δεν πατάει το πόδι του στην Ελλάδα;-Η Τουρκία αποκτά νέο εργοστάσιο μοτοσυκλετών της Honda στη Σμύρνη

Κι ενώ στην Ελλάδα αναζητούμε επενδύσεις με το… κυάλι, η γειτονική Τουρκία συνεχίζει να κλείνει συμφωνίες-μαμούθ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου, ο ιαπωνικός βιομηχανικός κολοσσός Honda προχωρά στη δημιουργία ενός ακόμη τεράστιου εργοστασίου, αυτή τη φορά για την κατασκευή μοτοσυκλετών, στην Αλίαγα της Σμύρνης, στις ακτές του Αιγαίου.

Η αντίθεση είναι θλιβερή: η Ελλάδα, μέλος της Ε.Ε., παλεύει εδώ και δεκαετίες να προσελκύσει μεγάλες βιομηχανικές επενδύσεις – χωρίς επιτυχία. Από τη δεκαετία του ’90, εξαιτίας λανθασμένων πολιτικών επιλογών, κλίματος αβεβαιότητας και συνεχών εργατικών αναταραχών, πολλές ξένες εταιρείες έκλεισαν τα εργοστάσιά τους στη χώρα μας και μετακόμισαν – πού αλλού; – στην Τουρκία.

Κάποιοι αποδίδουν την απροθυμία επενδύσεων στο «σκληρό» ευρώ, που ανεβάζει το κόστος παραγωγής. Ωστόσο, η ύπαρξη τεράστιων επενδυτικών projects σε άλλες χώρες της Ε.Ε. αποδεικνύει ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο νομισματικό. Η Ελλάδα συνεχίζει να ταλανίζεται από βαριά γραφειοκρατία, διοικητικές στρεβλώσεις, αργοκίνητους μηχανισμούς αδειοδότησης και υπερβολική φορολόγηση – ενώ η οικονομική επιτήρηση των Βρυξελλών δεν αφήνει περιθώρια για μια πραγματικά ανταγωνιστική φορολογική πολιτική.

Γιατί κανένας σοβαρός επενδυτής δεν πατάει το πόδι του στην Ελλάδα;-Η Τουρκία αποκτά νέο εργοστάσιο μοτοσυκλετών της Honda στη Σμύρνη

Αντίθετα, η Τουρκία, μετά την οικονομική κρίση του 2000, απομάκρυνε το ΔΝΤ και αναζήτησε δικούς της όρους ανάπτυξης. Παρά τα διαρθρωτικά της προβλήματα, κατάφερε να διαμορφώσει ένα πιο φιλικό περιβάλλον για μεγάλες πολυεθνικές, με ξεκάθαρους όρους: επενδύσεις μόνο εφόσον δημιουργούνται θέσεις εργασίας για Τούρκους εργαζόμενους και μεταφέρεται τεχνογνωσία στη χώρα.

Η Honda Motor ανακοίνωσε επίσημα την επένδυση ύψους 20 εκατ. δολαρίων για την ανέγερση του νέου εργοστασίου, το οποίο θα εκτείνεται σε περίπου 100.000 τ.μ. και θα ξεκινήσει την παραγωγή μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026. Στην αρχική φάση, η ετήσια παραγωγική δυναμικότητα θα φτάνει τις 100.000 μοτοσυκλέτες, με τη φιλοδοξία να διπλασιαστεί στα 200.000 τεμάχια στο μέλλον. Η μονάδα θα δημιουργήσει τουλάχιστον 300 νέες θέσεις εργασίας.

Η επένδυση δεν είναι τυχαία: η ζήτηση για μοτοσυκλέτες στην Τουρκία έχει εκτοξευθεί, με τη Honda Türkiye να σημειώνει ρεκόρ πωλήσεων το 2024, που έφτασε τις 162.000 μονάδες.

Το συμπέρασμα είναι σαφές: μια χώρα που βασίζει την οικονομία της σχεδόν αποκλειστικά στις εισαγωγές, μένει εκτεθειμένη σε κάθε διεθνή κρίση, χωρίς τα εφόδια να σταθεί στα πόδια της. Η Τουρκία, με όλα της τα προβλήματα, φαίνεται να το γνωρίζει αυτό. Η Ελλάδα; Ακόμη το συζητά.

Exit mobile version