Όπως κάθε χρόνο η Κάπα Research δημοσιεύει λίγο πριν την εκπνοή της τρέχουσας χρονιάς αλλαγές στις στάσεις της ελληνικής κοινωνίας, επιλέγοντας για άλλη μια χρονιά αυτά που θεωρεί ως πιο σημαντικά ευρήματα από τις έρευνες που πραγματοποίησε καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Κάπα Research: Ανθεί ο παράνομος τζόγος, οι επιχειρήσεις στο ναδίρ
Οι αναλυτές της εταιρείας περιγράφουν το 2024 ως «έτος μετάβασης σε μια νέα, αχαρτογράφητη εποχή», και καταγράφουν τις σημαντικές μεταβολές στην ελληνική κοινωνία. Επίσης, διερεύνησαν το προεκλογικό κλίμα σε δέκα χώρες της ΕΕ πριν τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου του 2024, στο πλαίσιο ενός ερευνητικού mega-project, και συγκέντρωσαν δεδομένα για το επιχειρηματικό περιβάλλον σε 13 χώρες, καλύπτοντας τρεις διαφορετικές ηπείρους.
Τα δέκα ευρήματα για την Ελλάδα:
1. Η ανεργία δεν θεωρείται πια βασικό πρόβλημα της χώρας
Θα ήταν ιδιαίτερα ευχάριστο αν ο λόγος ήταν μια υγιής αγορά με θέσεις εργασίας, αλλά δυστυχώς η ανεργία χάνει την “πρωτοκαθεδρία της” καθώς πλέον οι Έλληνες πολίτες ταλανίζονται καθημερινά από την ακρίβεια, την υγεία και την εγκληματικότητα. Την ανεργία πλέον την θεωρούν δεδομένη. Συγχαρητήρια στους αρμόδιους.
2. Brain gain: εργατικό δυναμικό υψηλής μόρφωσης επιστρέφει
Σύμφωνα με την έρευνα της Κάπα Research, παρατηρείται επαναπατρισμός Ελλήνων του brain drain, οι οποίοι φέρουν μαζί τους νέα προσόντα και δεξιότητες. Διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας καθώς μια μικρή έρευνα σε groups και δημοσιεύσεις των Ελλήνων του εξωτερικού καταδεικνύει ακριβώς το αντίθετο.
3. Υποχωρεί ο σκληρός αντιγερμανισμός της κρίσης
Παράλληλα, διαπιστώθηκε υποχώρηση του αντιγερμανικού κλίματος, που ήταν έντονο την περίοδο της κρίσης.
Η χρονική απόφαση από την κρίση και η αποχώρηση των πρωταγωνιστών της από το προσκήνιο αμβλύνουν τις διαφορές. Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει εσχάτως η Γερμανία δημιουργούν κατανόηση.
4. Υποχωρεί η γοητεία του Τουρισμού, στροφή στην παραγωγή.
Το 2024 εμφανίστηκαν τα πρώτα σημάδια κορεσμού στην αντίληψη της συνεισφοράς του Τουρισμού στην ελληνική οικονομία. Διαφαίνεται η αναπτυξιακή αξία της αγροτικής και της βιομηχανικής παραγωγής, αρκεί να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα σε γεωργούς και αγρότες για να μπορέσουν να επιβιώσουν.
5. Η εικόνα της οικονομίας περνά από κομματικά φίλτρα.
«Πες μου τι κόμμα είσαι, να σου πω τι πιστεύεις για την οικονομία». Έρευνα καταγράφει ότι οι αντιλήψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας επηρεάζονται από τις κομματικές προτιμήσεις.
6. Επιχειρήσεις: Εύκολα ιδρύονται δύσκολα «βγαίνουν»
Η Παγκόσμια Τράπεζα κατέταξε την Ελλάδα στην πρώτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά στην ευκολία ίδρυσης νέας επιχείρησης. Ωστόσο, στη χώρα μας φαίνεται ότι η σχέση κέρδους και λειτουργικού κόστους παραμένει δύσκολη.
7. Ανθηρός παραμένει ο παράνομος τζόγος στην Ελλάδα
Περίπου 900.000 άτομα παίζουν τυχερά παιχνίδια σε μη αδειοδοτημένο περιβάλλον στην Ελλάδα. Παρόλο που τα κέρδη δεν είναι εγγυημένα, ελκύονται από το καθεστώς ανωνυμίας και τις υψηλότερες αποδόσεις.
8. Κόστος ζωής και μεταναστευτικό καθόρισαν τις ευρωεκλογές
Οι πολίτες 10 χωρών της ΕΕ, σε έρευνα του Politico πριν τις ευρωεκλογές ανέδειξαν τις ανησυχίες τους για την ακρίβεια και το μεταναστευτικό.
9. Η απαξίωση του πολιτικού συστήματος εξηγεί την αποχή.
Οι απέχοντες δεν είναι α-πολίτικη κατηγορία, πολιτικά ουδέτερη. Είναι μια κατηγορία αντιπολιτική, που δυσπιστεί ή αντιτίθεται στην παραδοσιακή πολιτική.
10. Κι όμως, οι δημοκρατικές αξίες στην Ευρώπη αντέχουν.
Περισσότερη δημοκρατία ή τάξη και ασφάλεια; Η αντίφαση ανάμεσα στα δύο αξιακά συστήματα φωτίζει τη νέα διαίρεση μεταξύ όσων ασπάζονται τα δημοκρατικά ιδεώδη και εκείνων που ρέπουν προς τον αυταρχισμό.