Αν και τα ποσοστά καρκίνου του παχέος εντέρου τείνουν να μειώνονται στους άνω των 50 ετών, οι αριθμοί αυξάνονται ανησυχητικά μεταξύ των νεότερων ενηλίκων. Μια νέα μελέτη από μια ομάδα ερευνητών από το Ινστιτούτο Regenstrief στην Ινδιανάπολη των ΗΠΑ κατέληξε σε μια σειρά από παράγοντες κινδύνου που μπορεί να εξηγήσουν αυτά τα ανοδικά ποσοστά, ειδικά μεταξύ των νεαρών ανδρών.
“Αυτή η μελέτη είναι σημαντική γιατί εξετάζει το εάν πρέπει να γίνεται προληπτικός έλεγχος για καρκίνο του παχέος εντέρου σε άτομα ηλικίας κάτω των 45 ετών” σημειώνουν οι ειδικοί.
“Γνωρίζουμε ότι τα περιστατικά εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου αυξάνονται σε μικρότερες ηλικίες, αν και ο κίνδυνος εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερος ακόμη και στην ηλικιακή ομάδα 45 έως 54 ετών. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθούμε να εντοπίσουμε νεότερους ανθρώπους που διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο” εξηγούν.
Η μελέτη περιλάμβανε 600 άτομα με μη κληρονομικό καρκίνο του παχέος εντέρου ή του ορθού, συν 2.400 ασθενείς από ιατρικά κέντρα των ΗΠΑ. Αρχικά, η ομάδα εντόπισε 15 μεταβλητές που συνδέονται με τον πρώιμο καρκίνο του παχέος εντέρου στους άνδρες. Στη συνέχεια συμπύκνωσαν το μοντέλο πρόβλεψης κινδύνου σε επτά παράγοντες για να απλοποιήσουν τη χρήση του στο κλινικό περιβάλλον, μεταξύ των οποίων η ηλικία (μεταξύ 35 και 49 ετών), η κατανάλωση αλκοόλ, η ύπαρξη συγγενών πρώτου ή δεύτερου βαθμού με καρκίνο του παχέος εντέρου, η μη τακτική χρήση μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων (όπως ασπιρίνη ή ιβουπροφαίνη) και η ύπαρξη άλλων υποκείμενων νοσημάτων.
Οι ειδικοί σημειώνουν ακόμη πως ο κίνδυνος καρκίνου του παχέος εντέρου είναι δύο φορές υψηλότερος για τους άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες ανεξαρτήτως ηλικίας. Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Cancer Prevention Research.
Τονίζουν ακόμη πως ο πρώιμος καρκίνος του παχέος εντέρου (πριν από την ηλικία των 45 ετών) είναι πιο πιθανό να διαγνωστεί σε προχωρημένο στάδιο με χαμηλότερες πιθανότητες επιβίωσης, για αυτό είναι σημαντικό να δίνουμε προσοχή σε συμπτώματα, όπως η διάρροια, ο πόνος στο στομάχι ή η αναιμία.
Πώς θα μειώσουμε τον κίνδυνο
Μελέτες έχουν δείξει την επίδραση της διατροφής στην εκδήλωση της νόσου. Μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, σε δημητριακά και όσπρια και σε άπαχες πρωτεΐνες μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες για καρκίνο του εντέρου. Η φυσική δραστηριότητα είναι επίσης σημαντική, επειδή συμβάλει στον έλεγχο του βάρους, καθώς η παχυσαρκία σχετίζεται επίσης με αυτό τον τύπο του καρκίνου.
Σύμφωνα με παλιότερη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA Oncology, η διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους – χωρίς αυτό να είναι απόλυτα το ιδανικό, η ένταξη στις εβδομαδιαίες δραστηριότητες ενός προγράμματος έστω μέτριας έντασης σωματικής άσκησης, η αποφυγή του καπνίσματος και της κατανάλωσης αλκοόλ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο κατά 29% στις γυναίκες και κατά 20% στους άνδρες.

Νύχτα αγωνίας σε Ρέθυμνο και Κω: Τα πύρινα μέτωπα που παραμένουν σε εξέλιξη
Τι υπάρχει αλήθεια κάτω από την έρημο της Σαχάρας; Τα αρχαία ποτάμια, οι λίμνες, τα απολιθώματα και τα ίχνη ενός κόσμου που κάποτε ήταν εντελώς διαφορετικός
“Μπατε σκύλοι αλέστε”: Σύρος κατέγραφε μικρά κοριτσάκια με το κινητό του – «Το έκανα για τον Αλλάχ… », απάντησε με απίστευτο θράσος
Μαργκαρίτα Ρόιτ: Ποια είναι η 32χρονη Ρωσίδα καλλονή που επιστράτευσαν οι Μυστικές Υπηρεσίες της Ουκρανίας και φέρεται να σκότωσε τον πρώην διοικητή του Ουκρανικού υποβρυχίου «Zaporizhzhia», Ρόμπερτ Μανσούροβιτς Σαγκέεφ; – Η διπλή ζωή και τα… κρυφά χαρίσματα
Κόλαση στο Κραματόρσκ: Οι Ρώσοι εξαπέλυσαν τη σφοδροτερη επίθεση από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία – Χρησιμοποιήθηκαν FAB-3000, KAB-1500, Geran-2, Geran-3 και Iskander-M (Βίντεο)
Τι συμβαίνει με τα προσωπικά μας δεδομένα όταν πετάμε ένα παλιό κινητό; – Φωτογραφίες, κωδικοί και μηνύματα μπορεί να παραμείνουν στη συσκευή ακόμα και μετά τη διαγραφή -Δείτε τι πρέπει να κάνετε για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο
Σκηνές από ταινία θρίλερ σε κοιμητήριο της Λαμίας: Μητέρα σε κατάσταση αμόκ φώναζε ότι έκλεψαν τη σορό του παιδιού της από τον τάφο
Απίστευτο βίντεο με καθηγητή που ξεσπά σε κλάματα επειδή όλοι του οι μαθητές είναι “μπουμπούνες”: «Χριστέ μου είναι όλοι ηλίθιοι» βίντεο)
Σε πελάγη ευτυχίας η Αναστασία Γιούσεφ: Η εντυπωσιακή χορεύτρια έγινε μητέρα για πρώτη φορά ανήμερα των γενεθλίων της – Η φώτο του νεογέννητου μέσα από το μαιευτήριο
Ψυχρολουσία στις ΗΠΑ: Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας της Ρωσίας (FSB) εξέδωσε ένταλμα σύλληψης για τον γιο του υπουργού Υγείας των ΗΠΑ Ρ. Κένεντι Τζούνιορ
Το ανεμοδαρμενο ξωκλήσι του Αγίου Στεφανου: Ένα εκκλησάκι μοναδικής άγριας ομορφιάς – φάρος παρηγοριάς και δύναμης – που στέκεται αγέρωχο για ναυτικούς και ψαράδες σε φουρτούνες και θύελλες – Αποκλειστικες φωτογραφίες του europost.gr
Αποκάλυψη Wall Street Journal: Ο Έλον Μασκ είναι έτοιμος 100 εκατ. δολάρια για να γίνει πάλι ο «καλύτερος φίλος» του Ντόναλντ Τραμπ-Πλησιάζει η ανακωχή αλλά…«ο Πρόεδρος δεν ξεχνάει»
«Σουβλάκι από χρυσό»: Τιμές-ρεκόρ χτυπά το εθνικό μας φαγητό-Μέχρι και 6,5 ευρώ κοστίζει στην Κρήτη!
Μέση Ανατολή: «Απειλούν ακόμη κι ότι θα αυτοκτονήσουν!»- Έχει καταρρεύσει ψυχολογικά και σωματικά το πλήρωμα του αεροπλανοφόρου Lincoln- Στέλνουν εσπευσμένα το Washington για αντικατάσταση οι Αμερικανοί
Ρωσία: «Θα διαλέξουμε εμείς τους στόχους και θα απαντήσουμε με τον ίδιο τρόπο!»- Ο Λαβρόφ δεν ξεχνά τα ρωσικά τάνκερ κι απειλεί ευθέως τους Ευρωπαίους με αντίποινα