Μέση Ανατολή: «Μην παρέμβει καμία χώρα στα Στενά του Ορμούζ – Θα έχουμε κλιμάκωση»-Το Ιράν έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα κυριαρχίας στον Περσικό Κόλπο

Οι δηλώσεις έρχονται στον απόηχο των πρόσφατων αμερικανικών πληγμάτων, τα οποία με τη σειρά τους πυροδότησαν ιρανικά αντίποινα και επανέφεραν την περιοχή σε τροχιά επικίνδυνης ανάφλεξης.

Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί προειδοποίησε σήμερα, έπειτα από τρεις ημέρες αναζωπύρωσης των εχθροπραξιών, πως κάθε παρέμβαση στη διαχείριση από την Τεχεράνη των Στενών του Ορμούζ, εκτός του πλαισίου που προβλέπει το πρωτόκολλο συνεννόησης με την Ουάσιγκτον, ενέχει τον κίνδυνο να «αυξήσει τις εντάσεις» στην περιοχή.

Μέση Ανατολή: «Μην παρέμβει καμία χώρα στα Στενά του Ορμούζ – Θα έχουμε κλιμάκωση»-Το Ιράν έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα κυριαρχίας στον Περσικό Κόλπο

Η Ιράν και η Ουάσιγκτον αλληλοκατηγορούνται για παραβιάσεις της εκεχειρίας που προβλέπεται στο πρωτόκολλο συμφωνίας, το οποίο υπογράφηκε τη 17η Ιουνίου, σε σχέση με τον έλεγχο των στρατηγικών αυτών υδάτινων διαδρόμων.

Τα Στενά του Ορμούζ, μια στενή και κρίσιμη λωρίδα ναυσιπλοΐας μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων που χωρίζει το Ιράν από το Ομάν, άνοιξαν ξανά στις 17 Ιουνίου, ωστόσο η Τεχεράνη έχει επιτρέψει μόνο έναν διάδρομο διέλευσης κατά μήκος των ακτών της, απειλώντας ότι θα πλήξει κάθε πλοίο που δεν συμμορφώνεται.

Η ένταση κλιμακώθηκε εκ νέου όταν το Ομάν ανακοίνωσε εναλλακτική διαδρομή ναυσιπλοΐας, παρουσιάζοντάς την ως πρωτοβουλία σε συνεργασία με τον ΟΗΕ για την αποσυμφόρηση αποκλεισμένων πλοίων και πληρωμάτων.

Λίγο αργότερα, φορτηγό πλοίο που κινήθηκε εκτός του πλαισίου της πρωτοβουλίας επλήγη από «βλήμα άγνωστης προέλευσης», πυροδοτώντας νέο κύκλο αλληλοκατηγοριών.

Η επίθεση αποδόθηκε στο Ιράν από τις ΗΠΑ, οι οποίες προχώρησαν σε πλήγματα σε ιρανικό έδαφος, με την Τεχεράνη να απαντά με επιθέσεις κατά αμερικανικών θέσεων, κυρίως στο Μπαχρέιν.

Αντίστοιχο μοτίβο επαναλήφθηκε και χθες, όταν πετρελαιοφόρο χτυπήθηκε από άγνωστο βλήμα, ενώ στρατιωτικές υποδομές του Ιράν δέχθηκαν αεροπορικές επιδρομές, οδηγώντας την Τεχεράνη σε νέα αντίποινα με πυραύλους και drones προς το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν.

Το ιρανικό Υπουργείο Εξωτερικών υπογράμμισε ότι η χώρα είναι αποφασισμένη να «υπερασπιστεί την εθνική κυριαρχία του», καταδικάζοντας τα αμερικανικά πλήγματα «εναντίον εγκαταστάσεων επιτήρησης και ελέγχου στις νότιες ακτές».

Μέση Ανατολή: «Μην παρέμβει καμία χώρα στα Στενά του Ορμούζ – Θα έχουμε κλιμάκωση»-Το Ιράν έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα κυριαρχίας στον Περσικό Κόλπο

Από την πλευρά του, το Κουβέιτ καταδίκασε τις «απεχθείς και επαναλαμβανόμενες επιθέσεις» της Τεχεράνης, κάνοντας λόγο για υπονόμευση των προσπαθειών ειρήνευσης και για «κατάφωρη παραβίαση» της κυριαρχίας του.

Στο Μπαχρέιν, όπου οι σειρήνες συναγερμού ήχησαν δύο φορές μέσα στη νύχτα, ο στρατός ανακοίνωσε ότι «αναχαίτισε και κατέστρεψε έναν αριθμό βλημάτων που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτές τις ύπουλες ιρανικές επιθέσεις».

«Καμία άλλη χώρα»

Σε ιδιαίτερα αυστηρό τόνο, ο Αμπάς Αραγτσί τόνισε: «Κανένας άλλoς οργανισμός και καμία άλλη χώρα» εκτός του Ιράν δεν είναι «υπεύθυνοι» για τη διαχείριση των Στενών του Ορμούζ.

Παράλληλα, προειδοποίησε: «Σε συμφωνία με το πρωτόκολλο συνεννόησης (…) κάθε παρέμβαση» στη διαχείριση των Στενών θα οδηγήσει «σε καθυστερήσεις στην επαναλειτουργία του και θα αυξήσει τις εντάσεις, όπως έχουμε διαπιστώσει αυτές τις δύο νύχτες», δηλώνοντας τα παραπάνω από επίσημη επίσκεψη στη Βαγδάτη.

Οι Φρουροί της Επανάστασης, ο ιδεολογικός στρατός του Ιράν, υπογράμμισαν ότι «ελήφθησαν μέτρα» για τον έλεγχο της κυκλοφορίας στα Στενά, προειδοποιώντας πως «Από εδώ και στο εξής, τα πλοία που παραβαίνουν τους κανόνες θα αντιμετωπίζονται με αυξημένη αυστηρότητα».

Ο Αραγτσί τάχθηκε επίσης υπέρ ενός ευρύτερου πλαισίου ασφάλειας που θα περιλαμβάνει «όλες τις χώρες της περιοχής και χωρίς την παρουσία ούτε παρέμβαση καμίας εξωτερικής χώρας», υπογραμμίζοντας την πρόθεση της Τεχεράνης να κρατήσει τον έλεγχο των εξελίξεων αποκλειστικά σε περιφερειακό επίπεδο.

Exit mobile version