Ο Διονύσης Σαββόπουλος μέσα από την πολιτική, τη μουσική του και τα μεγάλα έργα του

Ο Διονύσης Σαββόπουλος, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών, υπήρξε παιδί της δικής του εποχής, μεγάλωσε μέσα σε έντονα πολιτικοποιημένο περιβάλλον και άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στον ελληνικό πολιτισμό.

Από το 1966 με το «Φορτηγό» έως το «Εμείς του ’60 οι εκδρομείς», η πολιτική, η ιστορία και οι κοινωνικές ανισότητες αναδύονται μέσα από τους στίχους των τραγουδιών του. Το προσωπικό του ύφος ξεχώριζε μέσα σε μια περίοδο που το Νέο Κύμα συνυπήρχε με το λαϊκό τραγούδι, δίνοντας μια πρωτότυπη φωνή στην ελληνική μουσική σκηνή.

Μεταξύ των τραγουδιών που σημάδεψαν την εποχή είναι το «Περιβόλι του τρελλού», «Ο Μπάλλος», «Βρώμικο ψωμί», «Ρεζέρβα», «Τραπεζάκια έξω», «Το κούρεμα», «Μην πετάξεις τίποτα», καθώς και πιο προσωπικά και τρυφερά όπως η «Συννεφούλα», «Μια θάλασσα μικρή», «Τα κορίτσια που πηγαίνουν δυο-δυο» και «Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά». Ακόμα και σήμερα, οι περισσότεροι γνωρίζουν τουλάχιστον ένα τραγούδι του.

Σημαντικό μέρος της επιρροής του υπήρξαν και οι συναυλίες του, όπου το κοινό τον ακολουθούσε πιστά, ανεξάρτητα από τις πολιτικές του θέσεις. Η κορύφωση ήρθε το 1983 με τη συναυλία του στο Ολυμπιακό Στάδιο για τα 20 χρόνια καριέρας του, συγκεντρώνοντας πάνω από 150.000 θεατές. Ακόμα και πρόσφατα, εμφανίστηκε στο Rockwave, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική του σχέση με το κοινό.

Το 1997, με το άλμπουμ «Ξενοδοχείο», παρουσίασε ένα αφιέρωμα στους καλλιτέχνες που τον ενέπνευσαν, όπως οι Μπομπ Ντίλαν, Λούτσιο Ντάλα, Νικ Κέιβ, Λου Ριντ, Βαν Μόρισον, αλλά και συγκροτήματα όπως οι Cream, Jethro Tull, Spencer Davis Group, Talking Heads και Quicksilver Messenger Service. Στον δίσκο συμμετείχαν καταξιωμένοι μουσικοί και τραγουδιστές, όπως ο Γιάννης Σπάθας, η Γιώτη Κιουρτσόγλου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Νίκος Πορτοκάλογλου, η Ελένη Τσαλιγοπούλου και πολλοί άλλοι.

Σου μιλώ και κοκκινίζεις - Καραγκιόζης

Η ενασχόλησή του με το θέατρο και τον κινηματογράφο ήταν επίσης σημαντική. Στον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, το 1985 στην Επίδαυρο, συνέθεσε τη μουσική της παράστασης, ενώ το 2013 ανέλαβε τη σκηνοθεσία και τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε νέα μετάφραση του έργου. Είχε γράψει μουσική για έργα όπως οι «Αχαρνής», «Happy Day» του Παντελή Βούλγαρη, «Οδυσσεβάχ», ενώ επιμελήθηκε και παιδικές παραστάσεις.

Θαλασσογραφία

Η πολιτική του δράση ήταν έντονη σε όλη τη σταδιοδρομία του. Κατά τη διάρκεια της Χούντας φυλακίστηκε δύο φορές το 1967 για τις πεποιθήσεις του. Εκεί, όπως θυμόταν, δημιουργούσε τραγούδια μέσα στο κελί, όπως η «Δημοσθένους λέξις», ξεπερνώντας τη λογοκρισία με ευρηματικότητα.

Συγγραφικά, άφησε έργα όπως η «Σούμα (1963-2003)» και το «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα» (2024), όπου αφηγείται τη μεταμόρφωσή του από τροβαδούρο σε εθνικό βάρδο. Περιγράφει τον «Σάββο» —τον σκηνικό του χαρακτήρα— ως ρόλο που δημιούργησε με τα χρόνια, έναν τύπο που βγαίνει στη σκηνή, τραγουδά, αφηγείται ιστορίες και κάνει σχόλια.

Διονύσης Σαββόπουλος - Βιετνάμ γιέ-γιέ - Official Audio Release
Ο Σαββόπουλος δεν ήταν απλώς ένας καλλιτέχνης· ήταν φωνή μιας ολόκληρης γενιάς, σύμβολο αντίστασης, δημιουργικότητας και διαχρονικής ελληνικής μουσικής παράδοσης.

Exit mobile version