Αντί για εξετάσεις, το πρωί της Δευτέρας στα ελληνικά Λύκεια επιφύλασσε… τεχνολογικό χάος. Η περιβόητη Τράπεζα Θεμάτων – το σύστημα-πυλώνας των ενδοσχολικών εξετάσεων – «γονάτισε» κάτω από την πίεση μιας κυβερνοεπίθεσης, αφήνοντας χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς στην απόγνωση. Για ακόμη μία φορά, ο κρατικός μηχανισμός απέδειξε ότι μπάζει από παντού, όταν οι υποδομές του τίθενται στο παραμικρό τεστ αντοχής.
Όταν η ψηφιακή ανικανότητα νίκησε το κράτος: Χάκερς γονάτισαν την Τράπεζα Θεμάτων και αποκάλυψαν τη γύμνια του συστήματος
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η κατάρρευση του συστήματος οφείλεται σε «κυβερνοεπίθεση». Ωστόσο, το πρόβλημα δεν ήταν μόνο οι επιτήδειοι χάκερ – αλλά και η κραυγαλέα απουσία σχεδίου αντιμετώπισης τέτοιων περιστατικών. Η πρόσβαση στην Τράπεζα Θεμάτων από τις 6:30 το πρωί ήταν αδύνατη, και μέχρι τις 7:30 – αφού το χάος είχε ήδη ξεσπάσει – οι εκπαιδευτικοί έλαβαν οδηγίες να δοκιμάσουν… τους προσωπικούς τους κωδικούς taxisnet. Οργανωτική τρικυμία εν μέσω εξεταστικής περιόδου.
Η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας ήταν η αναμενόμενη: «προσωρινή δυσλειτουργία», «κεντρική αντιμετώπιση», «συντονισμός υπηρεσιών». Γλώσσα ξύλινη, χωρίς αναγνώριση της σοβαρότητας του φιάσκου. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έκανε λόγο για «κυβερνοεπίθεση στο Υπουργείο Παιδείας» που «αντιμετωπίστηκε γρήγορα». Το πρόβλημα όμως είχε ήδη προκαλέσει τεράστια αναστάτωση, ειδικά όταν εκατοντάδες σχολεία δεν μπορούσαν να προχωρήσουν με τις εξετάσεις.
Όταν η ψηφιακή ανικανότητα νίκησε το κράτος: Χάκερς γονάτισαν την Τράπεζα Θεμάτων και αποκάλυψαν τη γύμνια του συστήματος
Πόσο γρήγορα «αντιμετωπίστηκε» τελικά η επίθεση, όταν μέχρι τις 9 π.μ. αρκετά σχολεία πάλευαν ακόμα με την πλατφόρμα; Και γιατί δεν υπήρχε εναλλακτικός τρόπος διάθεσης θεμάτων – έστω offline ή σε φυσικό αντίγραφο – σε περίπτωση αστοχίας; Η αναποτελεσματικότητα και η εξάρτηση από ένα κεντρικοποιημένο, ευάλωτο ψηφιακό σύστημα αποκαλύπτουν το έλλειμμα σοβαρού ψηφιακού σχεδιασμού.
Δεν πρόκειται μόνο για μια «κυβερνοεπίθεση». Πρόκειται για άλλη μία εντυπωσιακή ήττα του κρατικού μηχανισμού στο πεδίο της ψηφιακής αξιοπιστίας. Κάθε κρίση είναι τεστ αντοχής για τις υποδομές και τις ηγεσίες. Στην προκειμένη περίπτωση, το τεστ χάθηκε – με συνέπειες για μαθητές, καθηγητές και την ίδια την εικόνα της δημόσιας εκπαίδευσης.
Όταν ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα εξαρτάται από ένα ψηφιακό εργαλείο που δεν μπορεί να προστατευτεί ούτε από μια κυβερνοεπίθεση πρωινού Δευτέρας, το πρόβλημα δεν είναι απλώς τεχνικό – είναι πολιτικό. Και αυτό δεν κρύβεται πίσω από λέξεις όπως «δυσλειτουργία».